geestigs te zeggen, opmerkte, dat zal hem nu wel duidelijk geworden zijn. Dat het ook wel om iets anders gaat dan „overdreven belangstellingvan een groepje natuurvrienden, dat drukte maakt over een paar bomen, die plaats moeten maken voor een circuit" moge intussen eveneens begrepen zijn. Is het opzet, dat men zelfs van bestuurstafels en bureaux van grote instellingen probeert de indruk te wekken, alsof Heemschut zijn krachten verspilt aan onbelangrijke details? Het kan niet anders, want wie oren heeft om te horen en ogen om te lezen weet, dat Heemschut van zijn begin in 1911 af een grote lijn volgt, n.1.: de ogen openen voor de schoonheid van stad en land. De kleinering van dit streven door onze tegenstanders kan slechts wijzen op twijfel in de kracht van hun eigen argu menten. In Amsterdam worden de stellingen in genomen en de strijd grondig voorbereid. Er is bij de onzen een levendig en bewust besef dat het om hoge waarden gaat en er is de ernstige bereid heid tot overleg. Onze zustervereniging het Genootschap Amstel- odamum organiseerde op 30 November een bijeen komst in het Stedelijk Museum. De tot de laatste stoel bezette zaal luisterde in spanning naar de weloverwogen lezing, gehouden door de beeld houwer en publicist Geurt Brinkgreve en getiteld „Gevecht om Amsterdam". Na de verschillende aspecten van de betekenis van Amsterdam's bin nenstad en de aantasting van haar structuur, het Gemeentelijke beleid in deze en de verantwoor delijkheid van de burgerij in een boeiend betoog besproken te hebben, wekte de spreker op tot een daad in dezelfde burgerzin, die eens deze stad schiep tot de schoonste van Europa. Deze belangrijke rede werd door het Genootschap Amstelodamum in druk uitgegeven onder de titel „Gevecht om Amsterdam" en is verkrijgbaar door storting van 0.75 op postrekening 52391 van dit Genootschap. Wie 5 exemplaren bestelt betaalt slechts ƒ3. Stadsschoon en onze gezondheid Een van de openbaringen in de strijd om Amster dam's schoonheid is de uitval van het medische front. In „Het Parool" van 17 December gaat de medische medewerker uitvoerig in op de bete kenis van de psychosomatische verschijnselen n.1. de lichamelijke afwijkingen, die onder invloed van geestelijke spanningen ontstaan of verergeren. En hij schrijft in aansluiting aan zijn visie op de urbanisatie van plattelandsbewoners het volgende, dat onze belangstelling extra verdient: „In de geestelijke atmosfeer van een stad zijn schoonheid en afwisseling een uiterst belangrijke factor. En zou deze omgeving niet op onze geest en via de geest op ons lichaam inwerken? Wie is het nooit overkomen, dat hij van zijn werk komende, mok kende over een verongelijking of hebbende een moeilijkheid, ineens door het zien van iets liefs of moois een aanvallig kind, een mooie avond hemel zijn zorgen als het ware vergat of liever: er plotseling anders, meer ontspannen tegenover stond Misschien heeft de lezer bij zichzelf dan ook wel opgemerkt, dat met zijn veranderde stemming zijn stap veerkrachtiger of rustiger, zijn ademha ling vrijer was geworden. Voor deze kleine psy chosomatische correctie was geen psychiater nodig. Het was een van de kleine schoonheden van het leven die deze correctie bracht en die nog eens de nadruk vestigde op de betekenis van deze din gen voor ons zelf en voor onze gezondheid. Als dit zo is, dan is het behoud van de schoonheid van Amsterdam b.v„ het behoud van het altijd weer bekorende water, dan zijn groen en bloemen, dan zijn kunstwerken en dergelijke geen dingen waar alleen half-zachte idealisten over dazen, maar dingen die een praktisch man moet willen behouden of verwerven als het maar enigszins mogelijk is." Dank u dokter voor deze steun. Het is een opmer kelijk en nieuw geluid. Het Amerikaanse voorbeeld Van geheel andere zijde komt een versterking van de argumenten, zoals Heemschut die voorstaat. Dat komt van de zijde van de correspondent te New-York van „Het Algemeen Handelsblad". In een artikel „Grootste verkeersknoop ter wereld" schrijft deze in het nummer van 3 Jan. 1955: „Het probleem valt, in het algemeen gesproken, in twee delen uiteen: hoe moet het verkeer in de steden gaande gehouden worden, en waar moeten de auto's geparkeerd worden. De meest gangbare en ook de goedkoopste methode om verkeersop stoppingen te voorkomen, is de instelling van een richtingverkeer in bepaalde straten en het instellen van parkeerverboden op sommige punten. Een andere methode, in enkele steden gevolgd, is een campagne bij de auto-bezitters om hun auto thuis te laten als zij naar het centrum gaan en per bus of tram te reizen. Beide methoden hebben wel enige verlichting gegeven, maar vormen geen af doende oplossing. In de meeste steden beproeft men daarom drastische maatregelen, zoals de bouw van viaducten en tunnels, verbreding van belang rijke kruispunten en straten, aanleg van „expres wegen" die rechtstreeks naar de buitenwegen voe ren en het scheppen van parkeermogelijkheden buiten de straten. 3

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1955 | | pagina 11