i
schikken. Hij zal zich dan in de binnenstad
moeten begeven via de daarbij passende verkeers
middelen: lopend, een zachtrijdend trammetje
(liever een bus) en in bescheiden mate per auto.
Dat het regelen daarvan grote moeilijkheden met
zich brengt, spreekt van zelf. Bij het tempo van
de huidige verkeersontwikkeling zal er echter niet
veel anders op zitten."
Interessant is de vraag, die schrijver opwerpt: „En
is er eigenlijk wel ooit bewezendat er zóveel in de
binnenstad ondergebracht moet worden als men
als regel aanneemt?
Een binnenstad met paardenmiddelen inschake
len in de moderne verkeersactiviteit haalt boven
dien weinig uit, want practisch is zo'n binnenstad
al zo uitgebuit, dat er vrijwel niets meer te winnen
is.
Men heeft spijt gehad van de ontmanteling van
kerken en zal ongetwijfeld later nog meer spijt heb
ben van doorbraken terwille van het moderne
verkeer. Volgens het tempo van de huidige ont
wikkeling, is dit verkeer niet meer te bevredigen
Aldus architect J. J. P. Oud in 1951, een waar
schuwing, die blijk geeft van een scherpe visie.
'Opvallend stemt deze mening overeen met de ge
dachtegang door de Bond Heemschut ontwikkeld,
hoewel de heer Oud daarvan geen lid is. Wel was
hij zo vriendelijk.ons, nadat hij ons Amsterdam
nummer had gelezen, toe te staan het bovenstaan
de over te nemen ter versterking van onze actie,
hetgeen wij met grote instemming doen.
Wapenschouw
Ten aanzien van het karakter
volle oude stedeschoon van Am
sterdam behoeft niemand meer
te twijfelen over de publieke
opinie. Die heeft zich onom
wonden uitgesproken voor res
pectering.
Dat is van groot belang. Niet
alleen voor het bestuur van de
hoofdstad, maar voor de bestu
ren van alle gemeenten met
waardevolle kernen. Het is ook
een duidelijke vingerwijzing
voor het landsbestuur inzake
de Monumentenwet. Intussen
is het pleit - op het ogenblik dat
wij dit artikel schrijven - nog verre van beslist. Wat
ons betreft waren dit slechts voorhoede-gevechten,
die ons een verheugend inzicht hebben gegeven
in de omvang cn sterkte van onze strijdmacht.
Dat die groter en machtiger is dan het groepje
„dat we ook archeologen kunnen noemen," zoals
een stadsbestuurder, die meende hiermede iets
2
Si
"25K»*
Parkeermeters in Annapolis (V.S.). Ook in de V.S. worden par-
keermeters weer vervangen door parkeerverboden
New York, stad zonder heemschut