i schikken. Hij zal zich dan in de binnenstad moeten begeven via de daarbij passende verkeers middelen: lopend, een zachtrijdend trammetje (liever een bus) en in bescheiden mate per auto. Dat het regelen daarvan grote moeilijkheden met zich brengt, spreekt van zelf. Bij het tempo van de huidige verkeersontwikkeling zal er echter niet veel anders op zitten." Interessant is de vraag, die schrijver opwerpt: „En is er eigenlijk wel ooit bewezendat er zóveel in de binnenstad ondergebracht moet worden als men als regel aanneemt? Een binnenstad met paardenmiddelen inschake len in de moderne verkeersactiviteit haalt boven dien weinig uit, want practisch is zo'n binnenstad al zo uitgebuit, dat er vrijwel niets meer te winnen is. Men heeft spijt gehad van de ontmanteling van kerken en zal ongetwijfeld later nog meer spijt heb ben van doorbraken terwille van het moderne verkeer. Volgens het tempo van de huidige ont wikkeling, is dit verkeer niet meer te bevredigen Aldus architect J. J. P. Oud in 1951, een waar schuwing, die blijk geeft van een scherpe visie. 'Opvallend stemt deze mening overeen met de ge dachtegang door de Bond Heemschut ontwikkeld, hoewel de heer Oud daarvan geen lid is. Wel was hij zo vriendelijk.ons, nadat hij ons Amsterdam nummer had gelezen, toe te staan het bovenstaan de over te nemen ter versterking van onze actie, hetgeen wij met grote instemming doen. Wapenschouw Ten aanzien van het karakter volle oude stedeschoon van Am sterdam behoeft niemand meer te twijfelen over de publieke opinie. Die heeft zich onom wonden uitgesproken voor res pectering. Dat is van groot belang. Niet alleen voor het bestuur van de hoofdstad, maar voor de bestu ren van alle gemeenten met waardevolle kernen. Het is ook een duidelijke vingerwijzing voor het landsbestuur inzake de Monumentenwet. Intussen is het pleit - op het ogenblik dat wij dit artikel schrijven - nog verre van beslist. Wat ons betreft waren dit slechts voorhoede-gevechten, die ons een verheugend inzicht hebben gegeven in de omvang cn sterkte van onze strijdmacht. Dat die groter en machtiger is dan het groepje „dat we ook archeologen kunnen noemen," zoals een stadsbestuurder, die meende hiermede iets 2 Si "25K»* Parkeermeters in Annapolis (V.S.). Ook in de V.S. worden par- keermeters weer vervangen door parkeerverboden New York, stad zonder heemschut

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1955 | | pagina 10