II door het verkeer te beperken.
Het bestuur van de Bond Heemschut wil zich
geenszins als verkeersdeskundige opwerpen, het
wil echter ook niet nalaten zijn zienswijze kenbaar
te maken, in het vertrouwen, dat Uw College de
wegen zal aangeven om, indien zij deze zienswijze
wil volgen, deze door zijn deskundigen nader te
doen uitwerken.
Met I, het beter leiden van het verkeer, bedoelt ons
bestuur, dat
a) bewust gestreefd dient te worden naar het
tegengaan van de verdere zogenaamde city-vor
ming en bevorderd moet worden de betere be
woonbaarheid van de binnenstad. Dat thans juist
het tegendeel beoogd wordt waarmee de ver
keersproblemen vergroot worden blijkt o.m. uit
het wederopbouwplan Nieuwmarkt, waar men in
plaats van de woongelegenheid te stimuleren, de
industrie een respectievelijk blijvende of nieuwe
vestiging wil bieden.
b) De city-vorming kan bovendien worden tegen
gegaan door van gemeentewege met constructieve
plannen te komen voor het naar hedendaagse in
zichten bewoonbaar maken van de oude koop-
mans- en patriciërshuizen.
c) Gestreefd kan worden naar een bestrijding
van de gevaarlijkste toppen in het verkeer, name
lijk op de spitsuren, door de spreiding van de aan-
vangs- en sluitingsuren van banken, kantoren,
industrie e.d. in de stadskern te bevorderen. Ook in
dit opzicht kan het leiding geven door het Gemeen
tebestuur een heilzame uitwerking hebben.
II. De beperking van het verkeer zou tot stand
kunnen komen na een zorgvuldige en wetenschap
pelijk verantwoorde analyse van het tegenwoordige
en te verwachten verkeer in de binnenstad. Op
grond daarvan ware te overwegen:
a. Het toelaten van zware en lange trucks in de
binnenstad te beperken dan wel deze te ver
bieden. Het waterverkeer biedt hier alle moge
lijke oplossingen.
b. Het luxe-autoverkeer binnen de Singelgracht
te beperken.
c. Het autobus-verkeer te beperken.
d. De noodzakelijkheid en de loop van het tram
verkeer ernstig onder de loupe te nemen.
e. Het verkeer te water te bevorderen.
De oplossing van het parkeervraagstuk ware te
zoeken in het bevorderen van parkeerplaatsen langs
de Singelgracht (Nassaukade, Stadhouderskade en
Mauritskade)waar sloping van de bestaande
bouwcomplexen niet alleen geen aantasting van
het stadsschoon betekent, maar slechts tot ver
betering kan leiden. Grondige sanering van Staats
liedenbuurt, de Pijp en de Oosterparkbuurt mag
bovendien een belang voor de volksgezondheid
worden genoemd.
Bovenstaande overwegingen zijn ons ingegeven
wegens de onschatbare betekenis van Amsterdams
binnenstad en hebben tot richtsnoer het karakter
van deze kern zo gaaf mogelijk te houden. Zij
hebben echter niet minder ten doel om op een op
lossing te wijzen voor de verkeerscongestie die
reeds zo'n catastrophale loop heeft genomen.
Het zal op hoge prijs gesteld worden als Uw
College deze voorstellen in ernstige overweging wil
nemen en daar in het belang van onze hoofdstad
een zo goed mogelijk gebruik van wil maken.
Het antwoord van Uw College wordt door ons
bestuur in gespannen verwachting tegemoet ge
zien.
Het Bestuur van de Bond Heemschut,
Voor het Dagelijks Bestuur,
Dr. J. A. Bierens de Haan, voorzitter
Ton Koot, secretaris.
EEN BEWOGEN JAAR
Wie een blik slaat in de zes nummers van deze jaar
gang zal moeten erkennen, dat wij met dit nummer
een bewogen jaar afsluiten. Enige honderden keren
sprong de Bond Heemschut op de bres en liet zijn
stem horen tegen aanslagen op de schoonheid, overal
waar zulk optreden redelijk moest worden geacht.
Geen wonder, dat 23 gemeenten en rechtspersonen
als lid en donateur en bovendien 269 individuele
leden als buitengewoon lid toetraden. Zij beseften,
door hun aansluiting, de daadkracht van de Bond -en
dus van henzelf- groter te maken. Zij begrepen als
enkeling maar zwak te staan en als Bond een krachtig
wijd verspreid geluid te kunnen laten horen. Dat zal
in de naaste toekomst meer dan ooit nodig zijn. Onder
de aannemelijk klinkende leuzen dat ruim baan moet
worden gemaakt voor het verkeer en dat de krotten
moeten worden opgeruimd, dreigen ongekende aan
slagen op de kernen van steden en dorpen de schoon
heid dier gemeenten de genadeslag toe te brengen.
De Bond Heemschut zal blijven pleiten voor behoud
van karakteristiek cultuurbezit door sanering, goed
onderhoud, herstel en restauratie benevens zodanige
beteugeling van het op drift geraakte verkeer, dat
hierdoor geen onherstelbare schade aan het stads
schoon wordt toegebracht. Om die actie met succes
te kunnen voeren, moet de spankracht van de Bond
aanzienlijk vergroot. Daartoe moeten de leden niet bij
honderden, maar bij duizenden toestromen. Uw steun
bij dit streven is onmisbaar. Wij wensen u een ge
noeglijk besluit van dit jaar en zien met belangstel
ling uw aanmelding van nieuwe leden in het nieuwe
jaar tegemoet.
108