Wiering's Weekrevue schreef:
„Verkeersspecialisten zijn het er over eens, dat er
geen steden meer te bouwen of te verbouwen zijn,
onverschillig waar ter wereld, die op de steeds
wassende verkeersstroom berekend zijn. De con
clusie ligt voor de hand: grote steden als Amster
dam kunnen en moeten zich niet meer aanpassen
aan het verkeer, doch het verkeer moet zich aan
passen aan de steden.
Wij moeten aannemen, dat de heer Kaasjager met
zijn staf van verkeersdeskundigen dat nog allemaal
veel beter weet dan wij. Uitvoering van zijn plan
nen zou niet alleen betekenen schending van veel
oud stedelijk schoon (een offer dat men eventueel
nog zou kunnen brengen als het beslist noodzake
lijk was en blijvende verbetering zou geven!) het
zou niet slechts hopen geld kosten, maar en dat
is de hoofdzaak het zou niet de oplossing bren
gen, zelfs niet als men nog veel meer overhoop zou
halen dan de hoofdcommissaris en zijn adviseurs
willen."
In de Echo lazen we dit:
„Het is noodzakelijk, dat eerst een aantal princi
piële punten onder de loupe wordt genomen. Die
punten zijn:
1. Moet het karakter van de oude stad met de
grachtengordels ten koste van alles bewaard blij
ven?
2. Moet het steeds intensiever wordende verkeer
vrije toegang blijven behouden tot de oude stad?
3. Moet er beslist industrie komen in de oude
stad, of moet deze juist zoveel mogelijk worden ge
weerd
4. Moet er in het centrum nieuwe woongelegen
heid worden geschapen en oude woongelegenheid
worden hersteld?
Eerst wanneer op deze principiële vragen een dui
delijk antwoord is gegeven, kan een werkelijk
groots plan worden gemaakt."
„In het algemeen zou men er beter aan doen de
zandschop te laten rusten en de sloophamer ter
hand te nemen. Er zijn tientallen monsterachtige
dwarsstraten ter weerszijden van Nassaukade en
Stadhouderskade, die zonder enig bezwaar zouden
kunnen worden gesloopt en verbreed en die daar
door de binnenstad aanmerkelijk zouden ontlasten.
Laat men beginnen een kaart te maken van het
vele lelijks, dat in Amsterdam zou kunnen ver
dwijnen; die kaart zou verrassende perspectieven
kunnen openen!"
En toch lacht Amsterdam
Amsterdam zou Amsterdam niet zijn, als er geen
stroom van humor over de plannen van „Hoofd
kaasjager" zou zijn losgebroken.
„En nóg is het kaasjachtseizoen niet beëindigd"
roept het Vrije Volk. In Vrij Nederland pleit een
lezer voor het omhakken van alle vieze rupsen
bomen en van de lantarenpalen: dan is er parkeer
ruimte genoeg! Een inzender in het Handelsblad
spreekt van het hernieuwde optrekken van het
Kaasjager- en Broodvolk, dat „met de helmklep
over de ogen Amsterdam voor materiële doeleinden
komt belegeren."
„Ik vind het een genot een mooie „slee" voorbij te
zien schuiven, waarvan bovendien die ander de
lasten draagt. Maar het Kaasjager- en Broodvolk
moet het niet te mooi willen hebben
Een studentendispuut verscheen (in „pand") op
een sleepboot, in het Singel, waar men met span
doeken („GeengepingelomhetSingel!") enspeeches
door een geluidsinstallatie zijn misnoegen uitte.
De Kleine Krant (het enige blad, dat zijn mening
durft te zeggen over dat misselijk periodiek „Dc
104
Slacl zonder hart
Geen hart voor de stad
Met excuses aan Zadkine
(Dc Telegraaf)
o AMvreft.
SP
,,Och, 't is even wennen Maar je kunt nu tenminste je
au to kvvij t(dc Vol kskrant)