voor zover zij op het ogenblik beschikbaar waren.
Dat waren er vijf en twintig van alle rondvaart-
ondernemingen in de stad. Alle normale rond
vaarten waren ervoor afgelast. Zesduizend Am
sterdammers maakten van de gelegenheid gebruik
om de vijftien bedreigde grachten te gaan zien.
Ook de kinderen mochten komen „want heeft niet
de hoofd-commissaris geschreven, dat het volgende
geslacht de te vernietigen schoonheid niet meer zal
missen, omdat het deze niet heeft gekend Wij zul
len die komende generatie dus ook een indruk van
onze stad te water geven, die zij niet licht zal ver
geten."
De Waarheid maakt zich geen zorgen: Het tempo
waarin Amsterdam zijn plannen realiseert is be
kend; tegen de tijd dat deze plannen voor uit
voering in aanmerking komen, zitten we met een
helicoptère-probleem
Ook de weekbladen hebben zich geweerd.
In Elsemers Weekblad schrijft Geurt Brinkgreve
„De strijd om oud-Amsterdam nadert een drama
tisch hoogtepunt. Wordt deze unieke schepping
van stadsaanleg en bouwkunst behouden of gaat
zij op een enkel geïsoleerd, „monument" na, binnen
afzienbare tijd te gronde? Voor behoud is een
wezenlijke en krachtige ommekeer nodig, waarvan
de voornaamste punten allengs gemeengoed zijn.
Geleidelijk toenemende wering van bepaalde cate
gorieën verkeer, zoals zware trucks en lang-par-
kerende auto's is er een van. Dit vraagt een ver
beterde ringbaan onmiddellijk om de oude stad
met grote parkeerruimten en nieuwe vormen van
publiek vervoer.
Bevordering van de bewoning en niet van verdere
industrialisatie is een tweede. Dit vergt enerzijds
een grote activiteit tot herstel van oude huizen,
passende nieuwbouw en een moderne methode
van saneren (z.g. „Auskernung"), anderzijds de
schepping, al is het voorlopig nog slechts op papier,
van een aantrekkelijke, volledig 20ste-eeuwse city
uitbreiding ter plaatse van de gordel der grauwe
buurten uit de vorige eeuw de Pijp, de Staats
lieden- en Dichterbuurt zodat bekneld zittende
bedrijven en instellingen daarop hun bouwplannen
kunnen richten.
Voor vernietiging is daarentegen géén ommekeer
en géén krachtsinspanning nodig. Men behoeft de
zaken slechts op hun sinds driekwart eeuw gebrui
kelijke beloop te laten en dan achteraf te zeggen
dat het zo jammer is."
Over de doorbraakplannen van de Gemeente die
op het schema van verkeerswegen rondom het
Stadhuis voorkomen:
„Men krijgt een keurig kaartje, zoals men van
100
Als dc Raamgiacht gedempt wordt, zal de Groenburgwal moeten volgen en dit (nodig te herstellen) stadsbeeld verdwijnen