AMSTERDAM'S ZWAARD VAN DAMOCLES
Teneinde een overzicht te verkrijgen van de plannen die door Stads
ontwikkeling en de Verkeerspolitie zijn gemaakt, zijn deze op de
hiernaast afgebeelde kaart ingetekend. Met zwart zijn aangegeven de
bebouwingsblokken welke volgens de plannen van Stadsontwikkeling
zullen moeten verdwijnen, om, in hoofdzaak, plaats te maken voor
verkeerswegen en pleinen. Het tunnelplan is aangegeven met een
stippellijn.
Als uitgangspunt voor deze tekening is genomen het schema voor de
verkeerswegen in de binnenstad uit 1931; dat dit nog steeds als uit
gangspunt dient, bewees onlangs de aanleg van de rotonde in het Wete
ringplantsoen, welke zonder nadere toestemming van de Raad geschied
de, omdat deze in 1931 al was goedgekeurd als onderdeel van het wegen
schema. Onderdelen van dit schema zijn uitgewerkt in de plannen Joden-
breestraat, Nieuwmarkt, Weesperstraat en Kattenburg. Buiten dit
wegenschema staat de sanering van het Bickerseiland. De doorbraken
in de Jordaan zijn slechts een eerste stap; bij de saneringsplannen zal
Stadsontwikkeling zeker de sloping van meer bebouwing voorstellen.
Voorts is het terrein van de Nederlandse Bank en het Binnengasthuis
met zwart aangegeven; men zie de in dit nummer geplaatste foto voor
een overzicht van de plannen met dit terrein.
De doorbraak Damstraat, Oude Doelenstraat, Oude Hoogstraat is
enige jaren geleden in het Vrije Volk gepubliceerd; het plan is door het
gemeentebestuur nimmer tegengesproken, ofschoon het op de offi
ciële schema's niet (nog niet?) voorkomt.
Gearceerd zijn de doorbraken, welke vallen in het plan-Kaasjager:
deze zijn gelegen tussen de ^Herengracht en de Prinsengracht. Grijs
(gestippeld) zijn weergegeven de grachten welke volgens het plan-
Kaasjager gedempt zullen moeten worden. Daar door deze demping
een aantal grachten ontstaan welke geheel geen verbinding meer
hebben met open water, dan wel aan één zijde zullen doodlopen, zal
vermoedelijk aanzienlijk meer moeten worden gedempt. Deze waar
schijnlijkheid grenst aan zekerheid omdat thans iedere nacht al het
water van de grachten door een vernuftig doorspoelsysteem wordt ver
verst, teneinde vervuiling te voorkomen. Bij doodlopende of afgesloten
grachten is dit onmogelijk. Al deze grachten zijn eveneens met een
grijze kleur aangegeven, zodat in één oogopslag is te zien, op hoeveel
grachten dit plan Amsterdam zal komen te staan.
De reden, dat beide plannen gezamenlijk worden afgebeeld is hierin
gelegen, dat het zeer waarschijnlijk is, dat voortzetting van de city
vorming, zoals Stadsontwikkeling zich deze voorstelt, de plannen van
de heer Kaasjager in de toekomst onvermijdelijk maakt.
99