van Ï\W. is verbreding van de Weesperstraat onver- thans reeds 7 dodelijke en 1100 overige verkeers-
mijdelijk. Is echter ook de verbreding van de ongevallen per maand plaats hebben?
Utrechtsestraat noodzakelijk? Wij menen dat dit Was Amsterdam een dode stad, toen er niet tien-
allerminst het geval is. Temeer daar het verkeer duizenden auto's langs de grachten en door de
dat de toekomstige opera zal aantrekken toch straten denderden en de lieve dag lang langs de
buiten de spitsuren valt. Men zou goed doen het grachten en op de pleinen geparkeerd stonden
voornemen tot verbreding van de Utrechtsestraat Men moet de zaak niet verkeerd stellen en doen
kalm te laten rusten tot na de verbreding van alsof de welvaart afhankelijk is van het onbeperkte
de Weesperstraat en dan de ontwikkeling aan te parkeren van luxe-auto's en het rameien van de
zien. Dit gehele probleem van verbreding der stad door de monsters in lengte en zwaarte die de
radiaalwegen dient overigens niet incidenteel ge- huidige vrachtauto's en trucks met opleggers zijn
zien te worden maar iri groot verband. geworden.
Slopen en dempen zijn verouderde 'methoden
Moet de binnenstad voor verkeer opengelegd? waarvan de mistroostige gevolgen allerwege in
In zijn verschillende partiële plannen legt de dienst Amsterdam en daarbuiten te zien zijn.
der Publieke Werken het er op toe, de verkeers- Er zijn fijner, eleganter en moderner middelen om
wegen te verbreden en de legkaart geleidelijk te het probleem aan te vatten. Dat beginne met een
doen aansluiten tot een stelsel van grote verkeers- wetenschappelijk verantwoorde analyse van het
wegen dwars door de binnenstad. verkeer. Maar één op brede basis met afweging van
Dit past in het grote plan van 1934. vele belangen en niet enkel die van de gemak-
Maar dat plan is meer dan 20 jaar oud. En in die zuchtigen onder de automobilisten of van diegenen
20 jaren is zeer veel gebeurd, wat terecht aan- onder de transporteurs die met één grote vracht
leiding is geweest om allerlei voorgenomen plannen auto meer willen verdienen dan met twee
te wijzigen, waaronder die van de tunnel, het stad- kleinere, als dat ten koste van grote algemene bc-
huis en de verschillende wederopbouwplannen. langen gaat. Daarom is het verkeersplan-Kaas-
Waarom dan niet het gehele probleem van de jager niet aanvaardbaar. Het stelt zich op het
enorme toeneming en de ver
zwaring van het verkeer in
de binnenstad onder de loupe
genomen, temeer waar dit
zo nauw samenhangt met
het steeds nijpender worden
de parkeerprobleem.
Of is men plotseling conser
vatief op dit punt
Er is alle reden om het ver
keersplan voor de binnen
stad onder het geheel nieuwe
licht van de hedendaagse
kennis te stellen en de koers
radicaal te wijzigen. Daarom
dringen wij aan op'een sy
steem om tot beperking van
het verkeer zowel als van het
parkeren in de binnenstad tc
komen. Daartoe richtten wij
onze adressen tot het College
van B W. en Gemeente
raad, welke adressen wij in
dit nummer in extenso op
nemen.
Amsterdam een dode stad?
Blijft Amsterdam een levende
stad als men toestaat dat er
91
Bij de talloze afbraak- cn vernieuwingsplannen die het karakter van de Amsterdamse binnen
stad bedreigen, behoren ook de plannen voor nieuwbouw en uitbreiding van de Nederlandse
Bank. Wij geven hier een globaal overzicht van de plannen. De bank is omlijnd en aangeduid
met de letters B: de begeerde terreinen zijn omgeven met een strccplijn; de Universiteit is even
eens omlijnd en aangegeven met de letterU; wat er voor haar uitbreiding overschiet is omgeven
met een stippellijn; tussen beide gebieden is ruimte gelaten voor een nieuwe straat. X zijn
percelen van oudheidkundige waarde.