kleurigheid in het interieur ontstaan, waar crème,
grijs-blauw, dofrood aan de wanden, samen wer
ken met donkere houtkleuren en het grijsgroene
graniet van de kerkvloer. Een bijzondere noot
vormt daarin het koor, door lage bakstenen muur
tjes, waarop koperen kandelaars, ingesloten, met
een vloer van zwart en wit marmer en een eenvou
dig barokaltaar, goud-beige van toon.
Men kan niet anders, dan erkennen, dat een leven
dig, en zeer zeker niet kil geheel is ontstaan; dat dit
echter principieel afwijkt van elke vroegere ge
daante van het gebouw, ja, dat de betrekkelijke on
rust van dc zuilen lijnrecht in strijd is met alles wat
de ontwerper van de kerk voor ogen zweefde, geeft
toch wel sterk te denken.
Men vreesde bepaaldelijk de bontheid niet (ten
bewijze: de afwisseling van baksteen en tufsteen
aan het uitwendig!), maar hanteerde deze dan vol
gens bewuste principes en zeker niet zonder orde.
Het is nog maar de vraag, of een ,,stilgerechte"
restauratie, mits met begrip voor de eisen van mi
uitgevoerd, geen beter resultaat zou hebben be
reikt.
Met dat al blijft Oirschot's St. Pieter een belang
rijk monument; niet in het minst ook om zijn
unieke ligging aan de Markt, een ruim plein te
midden van een schilderachtige bebouwing van
stadskarakter. Laten wij hopen, dat herbouw van
de toren spoedig zijn beslag zal krijgen en deze
grootse dorpskerk voor verdere rampen behoed
blijft.
JAARVERSLAG VAN DE COMMISSIE W.I.L. - JUNI 1953 - JUNI 1954
Op 31 Maart '54 werd door de Commissie een ver
gadering belegd welke, dank zij een goede opkomst
zeer geslaagd mocht heten, omdat zij ruimschoots
gelegenheid bood de problemen, waarmede de
Commissie zich bezig houdt, uitvoerig te bespreken
cn zich op verdere activiteiten te beramen.
Na de opening en goedkeuring der Notulen van de
vorige vergadering deelde de Voorzitter mede, dat
hij in verband met zijn pensionnering cn gezien
verschillende drukke werkzaamheden waar
mede hij is belast, zoals met dc bouw van het
nieuwe Provinciehuis, de Delta Commissie c.d.,
zich uit diverse functies wilde terugtrekken en ook
als Voorzitter van dc Commissie W.I.L. wilde be
danken. Hij had daarbij aanstonds als zijn op
volger gedacht Prof. Ir. T. H. v. Wisselingh, die
steeds grote belangstelling heeft voor de landschap
pelijke behandeling van wegen en gaarne bereid is
dc functie, die hem zeer sympathiek is, op zich te
nemen.
De heer Cleyndert vertolkte het gevoelen van dc
aanwezigen door hulde te brengen aan de Voor
zitter voor de wijze, waarop hij als opvolger van dc
heer van Lanschot het werk van de Commissie en
dc vergaderingen heeft geleid; spreker memoreerde
het vele nuttige werk dat de Commissie tot heden
heeft verricht; er zijn veel weerstanden overwon
nen en de inzichten van de W.I.L. zijn voor een
groot deel gemeengoed geworden van de Rijks- en
Provinciale instanties.
Niettemin blijven er nog talrijke vraagstukken en
opvcrvulde wensen" over; de Commissie zal actief
moeten blijven en moeten voortgaan met de strijd
vóór het schone en tegen het ontsierende. Hij stelde
bij acclamatie voor de heer v. d. Wal te verzoeken
als lid van de Commissie te willen aanblijven, het
geen deze gaarne aanvaardde.
Hij deelde voorts mede, dat het Bestuur van
Heemschut, hetwelk de opvolging van dc Hr.
v. d. Wal door Prof. v. Wisselingh had besproken,
hiermede volledig accoord ging.
De heer Koning bracht vervolgens aan dc schei
dende voorzitter de dank over van het Heemschut-
bestuur voor hetgeen hij heeft verricht.
Vervolgens werden de volgende punten behandeld
a. Bovengrondse leidingen.
Aangezien circulaires van weinig effectieve be
tekenis zijn, werd besloten speciale gevallen
aan te grijpen om te trachten resultaat te be
reiken.
b. Bromjietspaden.
De A.N.W.B. heeft op dit gebied reeds het
nodige verricht en de wegbeherendc instanties
er op gewezen tijdig voldoende ruimte te reser
veren voor brede rijwielpaden. Het aanleggen
van afzonderlijke rijwielpaden leidt tot pro-
fielsversnippcring; bovendien lost het pro
bleem van de snelle bromfiets zich binnen af
zienbare tijd vanzelf op, zodat kan worden
volstaan voor de „kalme bromfiets" bestaande
65
Dit sluit dus het op de gis bijmaken van ontbrekende delen
in oude trant uit.