y van dit gebied als woonbuurt, alsook de geringe aldaar aanwezige accommodatie hebben de city vorming binnen de groeiende Maastrichtse stede lijke agglomeratie op dit vitale punt ten zeerste belemmerd. Deze city-vorming, welke de tegen woordige stadskern van Maastricht als het ware automatisch saneerde, liet dan ook het Stokstraat kwartier zo goed als onaangeroerd. Vatten wij het bovenstaande samen, dan zijn er drie belangrijke argumenten te onderscheiden, die de noodzaak ener sanering aanwijzen: I. Historisch argument Op grond van de uitzonderlijke historische oor sprong en evoluties, van de grote rijkdom aan waar devolle resten van oude architectuur, moeten het behoud, de restauratie en sanering van het gebied der Stokstraat en omgeving, welke gekenmerkt wordt door een aaneengeslotenheid, enig in Neder land, beschouwd worden als een plicht tegenover de komende generaties, voor wie het behoud van bedoeld stadsdeel o.m. een waardige illustratie zal zijn van oude Maastrichtse stadsbouw. II. Volkshuisvestings-argument Gezien de erbarmelijke woon-condities, die voor het grootste deel moeten wor den toegeschreven aan een_ vrij wel vol ledig verval der bouwconstructies, is de sanering van het gebied, zowel vanuit het oogpunt van volkshuisvesting, van hygiene en moraal, van grote urgentie. III. Sociaal economisch argument Met het oog op de gewenste continuï teit, welke een der eerste vereisten is voor de bloei van nering en ambacht, zullen sanering en verkeers-technische herziening van een in alle opzichten gunstig gelegen stadsdeel de algemene en verdere sociaal-economische ontwik keling van Maastricht ten zeerste be vorderen. Het thans gereed liggende sanerings plan wijkt in verschillende opzichten belangrijk af van de twee plannen, welke vooraf zijn gegaan. Het eerste, daterend uit 1938'39 voorzag immers in een nieuwe bebouwing van het Stok straat-gebied en de aanleg van een eveneens nieuw straten-beloop, terwijl het tweede een restauratie voorstelde met enkele rooilijn-correcties. Het hui dige plan, dat in samenwerking met de Rijkscommissie voor Monumentenzorg werd samengesteld, beoogt daarentegen een vol ledige instandhouding van tegenwoordige rooi lijnen, enkele kleine wijzigingen uitgezonderd. Teneinde de tegenwoordige bebouwingsdichtheid, tot normale proporties terug te brengen en de mo numentale omgeving een zo homogeen mogelijk karakter te geven, zullen alle stijlloze en ontsieren de bouwwerken worden gesloopt. Hetzelfde zal ge schieden met de merendeels in bedenkelijke con structie opgerichte bouwsels op de achterterreinen. Ter verbetering van het verkeer tussen Villapark en „city" via de O.L. Vrouwekade zal de aanslui ting van de verkeersbaan bij de St. Servatiusbrug worden gewijzigd. Hiertoe is de sloping van enkele percelen noodzakelijk, waarna de Kleine Stok straat kan worden „overbouwd." Aangezien de toekomst moet uitwijzen of en in welke mate het proces der cityvorming, waarvan de kansen a priori niet gering mogen worden ge acht, zich inderdaad binnen het Stokstraat-gebied 102 Toekomstige bebouwingsdichtheid

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1953 | | pagina 18