y
van dit gebied als woonbuurt, alsook de geringe
aldaar aanwezige accommodatie hebben de city
vorming binnen de groeiende Maastrichtse stede
lijke agglomeratie op dit vitale punt ten zeerste
belemmerd. Deze city-vorming, welke de tegen
woordige stadskern van Maastricht als het ware
automatisch saneerde, liet dan ook het Stokstraat
kwartier zo goed als onaangeroerd.
Vatten wij het bovenstaande samen, dan zijn er
drie belangrijke argumenten te onderscheiden, die
de noodzaak ener sanering aanwijzen:
I. Historisch argument
Op grond van de uitzonderlijke historische oor
sprong en evoluties, van de grote rijkdom aan waar
devolle resten van oude architectuur, moeten het
behoud, de restauratie en sanering van het gebied
der Stokstraat en omgeving, welke gekenmerkt
wordt door een aaneengeslotenheid, enig in Neder
land, beschouwd worden als een plicht tegenover
de komende generaties, voor wie het
behoud van bedoeld stadsdeel o.m. een
waardige illustratie zal zijn van oude
Maastrichtse stadsbouw.
II. Volkshuisvestings-argument
Gezien de erbarmelijke woon-condities,
die voor het grootste deel moeten wor
den toegeschreven aan een_ vrij wel vol
ledig verval der bouwconstructies, is de
sanering van het gebied, zowel vanuit
het oogpunt van volkshuisvesting, van
hygiene en moraal, van grote urgentie.
III. Sociaal economisch argument
Met het oog op de gewenste continuï
teit, welke een der eerste vereisten is
voor de bloei van nering en ambacht,
zullen sanering en verkeers-technische
herziening van een in alle opzichten
gunstig gelegen stadsdeel de algemene
en verdere sociaal-economische ontwik
keling van Maastricht ten zeerste be
vorderen.
Het thans gereed liggende sanerings
plan wijkt in verschillende opzichten
belangrijk af van de twee plannen,
welke vooraf zijn gegaan. Het eerste,
daterend uit 1938'39 voorzag immers
in een nieuwe bebouwing van het Stok
straat-gebied en de aanleg van een
eveneens nieuw straten-beloop, terwijl
het tweede een restauratie voorstelde
met enkele rooilijn-correcties. Het hui
dige plan, dat in samenwerking met de
Rijkscommissie voor Monumentenzorg
werd samengesteld, beoogt daarentegen een vol
ledige instandhouding van tegenwoordige rooi
lijnen, enkele kleine wijzigingen uitgezonderd.
Teneinde de tegenwoordige bebouwingsdichtheid,
tot normale proporties terug te brengen en de mo
numentale omgeving een zo homogeen mogelijk
karakter te geven, zullen alle stijlloze en ontsieren
de bouwwerken worden gesloopt. Hetzelfde zal ge
schieden met de merendeels in bedenkelijke con
structie opgerichte bouwsels op de achterterreinen.
Ter verbetering van het verkeer tussen Villapark
en „city" via de O.L. Vrouwekade zal de aanslui
ting van de verkeersbaan bij de St. Servatiusbrug
worden gewijzigd. Hiertoe is de sloping van enkele
percelen noodzakelijk, waarna de Kleine Stok
straat kan worden „overbouwd."
Aangezien de toekomst moet uitwijzen of en in
welke mate het proces der cityvorming, waarvan
de kansen a priori niet gering mogen worden ge
acht, zich inderdaad binnen het Stokstraat-gebied
102
Toekomstige bebouwingsdichtheid