c staat aangetekend: „Modellen van de schoorsteen mantels door Gunkel, zoals deselve te Geervliet en in de concherge woningen in 1771 te Dordregt ge maakt zijn". Achter op het blad zelf, boven de toe lichting der details staat geschreven„Vide op een tekening van een schoorsteenmantel van de heer Gunkel Tot onze spijt vertoonden de Domeinrekeningen een hiaat tussen 1769 en 1780 zodat we daar niet meer inlichtingen over deze verbouwing uit putten konden Ook konden we daardoor niet achterhalen wat met de conciërgewoningen te Dordt bedoeld werd In 1769 echter was men bezig aan een ver bouwing van het gebouw van de Munt van Hol land aldaar Het blijft dus zeer goed mogelijk, dat het woninggedeelte van dit gebouw bedoeld is Nu ons Gunkel als de ontwerper van de schoor steenmantel bekend is, is het niet gewaagd in hem de ontwerper van de gehele verbouwing te zien Ook de tekentrant wijst enigszins in deze richting De koele grijze toon van muurwerk en dakvlakken, wordt alleen verdiept door de schaduwpartijen en door de donkere vensters met hun goed afgewogen verhoudingen Deze wijze van tekenen is evenals de decoratie van de schoorsteen hier te lande mo dern voor deze jaren Wij voelen hierin de hand van deze jonge architect, die zijn studie te Parijs juist voltooid had en waarvan bekend is dat hij sinds 1769 in ons land werkzaam was Nog geen halve eeuw nadat Gunkel het kasteel in deze vorm gebracht had werd het gesloopt Door de nieuwe staatkundige indeling was er geen ruw aard van Putten meer en werd de vierschaar niet langer met het oude ceremonieel gespannen in het hof van Putten Met zijn oude bestemming ging ook het kasteel te gronde. Het is wellicht goed om zo nu en dan de geschiede nis van een belangrijk gebouw uit het verleden weer eens naar voren te halen en de lotgevallen er van enigszins uitvoerig na te gaan. Want juist aan een dergelijk groot bouwwerk dat verdwenen is realiseren we ons de grote waarde van dat wat ons over bleef Het mag waar zijn dat niet alles uit vroeger tijd bewaard kan blijven, maar hoe leven diger men beseft, hoe onnoemelijk veel er, vooral op het gebied der kastelen, reeds verloren ging, des te duidelijker zal het zijn dat die kleine rest die wij nu nog bezitten tot iedere prijs behouden moet blijven. BOEKBESPREKING Kunstreisboek deel IV Met voldoening vermelden wij de verschijning van het 4e deel van het Kunstreisboek voor Neder land, beschrijvende de provincies Zeeland, Noord- Brabant en Limburg. Hiermede is de beknopte beschrijving van de voor naamste Nederlandse steden en monumenten vol tooid. Het zijn handzame zakboekjes geworden, onmisbaar voor hen, die zich even met historische en architectonische gegevens orienteren willen op reis. Jammer dat intussen de eerste delen, die sedert 1940 verschenen, uitverkocht en niet herdrukt zijn. De Rijksdienst voor de Monumentenzorg stelde de boekjes samen, de fa. P. N. van Kampen gaf ze keurig uit. T.K. In 'tWapen van Amsterdam „Lijntrekker" deed sinds 1950 elke Zaterdagavond onder de verzamelnaam „In 't Wapen van Amster dam" tekeningen met geschreven teksten verschij nen, die telkens volkskundige of historisch belang wekkende wetenswaardigheden van Amsterdam belichten. Nu artikelen van twee jaar tot een bun del verenigd zijn, kunnen wij er niet anders dan met plezier van genieten. Jan Bouman die zich als schrijver en tekenaar ach ter het pseudoniem lijntrekker verschool, heeft eer 66 J Opmeting van de plattegrond van het Hof te Putten 1770 (ARA. 's Gravenhage) Vervolg pag. 74

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1953 | | pagina 34