Ruïne van het Kasteel de Hof te Ooy (Gld) Eig.: Stichting „Vrienden der Geldersche Kaste len" Vrij te bezichtigen, evenals de tuinen Overblijfselen van het Kasteel Oyen te Oyen (N.Br.) Eig.Jhr Smits van Qyen Voorgebouw en tuinen te bezichtigen Ruïne van het Slot Teylingen te Sassenheim (Z.H.) Dagelijks te bezichtigen Ruïne van het Kasteel van Valkenburg (L) Eig.Stichting Kasteel van Valkenburg Dagelijks te bezichtigen Ruine van het Valkhof te Nijmegen (Gld.) Eig.Gemeente Nijmegen Vrij te bezichtigen Overblijfselen van het Kasteel Weert (N.O. einde van Weert) Eig Math. L. Scheymans Huis doorlopend te bezichtigen; voor de tuinen toestemming vragen Overblijfselen van het Kasteel Wouw te Wouw (N.Br.) Eig.Gemeente Wijchen Te bez.Op werkdagen van 13.30-15.30 uur Zondagen van 10.30-11.30 uur en van 13.30- 15.30 uur Zich melden bij Mej. Loosenburg, Kasteellaan A. 377 Een vraag van betekenis ishoe reageert het grote publiek op het kasteelbezoek. Daar kan, naar mijn ervaring als beheerder van een kasteel, op geant woord worden: in het algemeen gunstig. Men is gezond nieuwsgierig en geïnteres seerd en heeft algemeen grote be langstelling voor de bewoners en de bewoning van het kasteel in de loop der eeuwen. Zijn dat boven dien bewoners, die in de lokale of nationale geschiedenis een rol hebben gespeeld of anderszins be kendheid genieten, dan is de in druk, dat dé verhalen daarover in relatie met het kasteel gretig wor den aangehoord. Een omstandig heid waar de rondleiders op de kastelen een niet altijd historisch verantwoord gebruik van ma ken' Het spreekt van zelf, dat de be heerders der kastelen er naar streven, bij hun inrichting één of hét accent der meubilering te leggen bij de beroemdste bewo ner. Het Muiderslot doet dit bij P. C. Hooft, de Cannenburgh bij Maarten van Rossum, Doorn bij ex-Keizer Wilhelm II, Amerongen bij de Koning-Stadhouder, Zuylen bij Belle van Zuylen, enz. Het spreekt ook van zelf, dat de beheerders daarbij naar een zodanige rangschikking der kunst- en gebruiksvoorwerpen streven, dat een zo verant woord mogelijk beeld wordt gegeven van de be woning in de tijd, welke men wil uitbeelden. Dat dit met veel kosten en moeiten gepaard gaat voor de beheerders behoeft geen betoog. Behalve historische kennis is een fijne neus voor het achter halen der voorwerpen, een goede smaak voor de rangschikking en het „talent" om de nodige gelden bijeen te krijgen noodzakelijk. Dat het publiek dit waarderen kan is buiten kijf, toch is er een „maar" verbonden aan deze uitvoe ring, en een heel naar „maar". De sterkte van een ketting wordt nu eenmaal bepaald door de zwakste schakel en de zwakke schakel hierin wordt gevormd door de misdragingen van een klein deel van het publiek, dat veel dezer plannen illusoir maakt. In musea moet men om die reden vele kostbare voorwerpen achter glas of in vitrines plaatsen, dan wel zodanig, dat zij voor het publiek onbereikbaar zijn. Dit systeem is bij de inrichting van een kasteel fataal, omdat het onmiddellijk het kasteel doet kwalificeren als een museum, hetgeen men nu juist niet zou willen Toch noopt deze houding van het publiek en het spijt mij te moeten opmerken, dat ik meen, dat juist onder onze landgenoten tal van zondaren zijn touwtjes voor bedden en over stoelen te spannen en zovele preciosa en kleine gebruiks- 58 ÏH Kindergemeenschap „De Werkplaats" op het Muiderslot foto T. Koot

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1953 | | pagina 26