Ruïne van het Kasteel de Hof te Ooy (Gld)
Eig.: Stichting „Vrienden der Geldersche Kaste
len"
Vrij te bezichtigen, evenals de tuinen
Overblijfselen van het Kasteel Oyen te Oyen (N.Br.)
Eig.Jhr Smits van Qyen
Voorgebouw en tuinen te bezichtigen
Ruïne van het Slot Teylingen te Sassenheim (Z.H.)
Dagelijks te bezichtigen
Ruïne van het Kasteel van Valkenburg (L)
Eig.Stichting Kasteel van Valkenburg
Dagelijks te bezichtigen
Ruine van het Valkhof te Nijmegen (Gld.)
Eig.Gemeente Nijmegen
Vrij te bezichtigen
Overblijfselen van het Kasteel Weert (N.O. einde van
Weert)
Eig Math. L. Scheymans
Huis doorlopend te bezichtigen; voor de tuinen
toestemming vragen
Overblijfselen van het Kasteel Wouw te Wouw (N.Br.)
Eig.Gemeente Wijchen
Te bez.Op werkdagen van 13.30-15.30 uur
Zondagen van 10.30-11.30 uur en van 13.30-
15.30 uur
Zich melden bij Mej. Loosenburg, Kasteellaan
A. 377
Een vraag van betekenis ishoe reageert het grote
publiek op het kasteelbezoek. Daar kan, naar mijn
ervaring als beheerder van een kasteel, op geant
woord worden: in het algemeen gunstig. Men is
gezond nieuwsgierig en geïnteres
seerd en heeft algemeen grote be
langstelling voor de bewoners en
de bewoning van het kasteel in de
loop der eeuwen. Zijn dat boven
dien bewoners, die in de lokale of
nationale geschiedenis een rol
hebben gespeeld of anderszins be
kendheid genieten, dan is de in
druk, dat dé verhalen daarover in
relatie met het kasteel gretig wor
den aangehoord. Een omstandig
heid waar de rondleiders op de
kastelen een niet altijd historisch
verantwoord gebruik van ma
ken'
Het spreekt van zelf, dat de be
heerders der kastelen er naar
streven, bij hun inrichting één of
hét accent der meubilering te
leggen bij de beroemdste bewo
ner. Het Muiderslot doet dit bij P. C. Hooft, de
Cannenburgh bij Maarten van Rossum, Doorn
bij ex-Keizer Wilhelm II, Amerongen bij de
Koning-Stadhouder, Zuylen bij Belle van Zuylen,
enz.
Het spreekt ook van zelf, dat de beheerders daarbij
naar een zodanige rangschikking der kunst- en
gebruiksvoorwerpen streven, dat een zo verant
woord mogelijk beeld wordt gegeven van de be
woning in de tijd, welke men wil uitbeelden.
Dat dit met veel kosten en moeiten gepaard gaat
voor de beheerders behoeft geen betoog. Behalve
historische kennis is een fijne neus voor het achter
halen der voorwerpen, een goede smaak voor de
rangschikking en het „talent" om de nodige gelden
bijeen te krijgen noodzakelijk.
Dat het publiek dit waarderen kan is buiten kijf,
toch is er een „maar" verbonden aan deze uitvoe
ring, en een heel naar „maar". De sterkte van een
ketting wordt nu eenmaal bepaald door de zwakste
schakel en de zwakke schakel hierin wordt gevormd
door de misdragingen van een klein deel van het
publiek, dat veel dezer plannen illusoir maakt.
In musea moet men om die reden vele kostbare
voorwerpen achter glas of in vitrines plaatsen, dan
wel zodanig, dat zij voor het publiek onbereikbaar
zijn. Dit systeem is bij de inrichting van een kasteel
fataal, omdat het onmiddellijk het kasteel doet
kwalificeren als een museum, hetgeen men nu juist
niet zou willen
Toch noopt deze houding van het publiek en het
spijt mij te moeten opmerken, dat ik meen, dat
juist onder onze landgenoten tal van zondaren
zijn touwtjes voor bedden en over stoelen te
spannen en zovele preciosa en kleine gebruiks-
58
ÏH
Kindergemeenschap „De Werkplaats" op het Muiderslot
foto T. Koot