Corneille F. Janssen RECLAME-VERBETERING sten PU ka te des Monates OKTOBE R Maar al te vaak heeft Heemschut zich tegen re clame moeten verzetten. Daaruit is zelfs het mis verstand ontstaan, dat Heemschut iets tegen elke vorm van reclame zou hebben, die niet de vormen van ouderwets uithangbord of gevelsteen aan neemt. Thans bestaat de gelegenheid, dit mis verstand grondig op te ruimen. Heemschut is slechts tegen ontsierende reclame. Nu is het waar, dat Heemschut veel reclame ontsierend vindt; dat is echter geen gevolg van een onwelwillende hou ding tegen het verschijnsel zelf, maar wel van het feit, dat men in ons land, zodra men reclame gaat maken, dingen als schone, eenvoudige vormen, consideratie met de omgeving, goede smaak, als iets overbodigs lijkt te be schouwen. Het kan heus wel andersIn Zwitserland, waar men ook bar lelijke reclames kan aantreffen, heeft men van een bepaalde vorm de techniek volkomen onder de knie de affiche-reclame. Hoe vaak ziet men niet, hoe een eenvoudige gepleisterde tuin muur in een dorpje wordt opgefleurd door een drietal goede aanplakbiljetten van uniforme afmetingen, netjes binnen een lijst geplakt, aesthetisch verzorgd op een wijze die ons respect afdwingt. Men heeft daar begrepen, dat eenvoud in vorm en kleur het kenmerk van het ware is, en brengt dat op een benijdenswaardige manier in practijk. In ons land is een dergelijk peil nog geens zins bereikt. Ware dit zo, Heemschut zou een strijd minder te voeren hebben Voorzover wij kunnen overzien heeft men slechts in één land beseft, dat de aanplak-reclame een radicale ver betering behoeft. Het gemeentebe stuur van Wenen verdient de eer van deze primeur. Men heeft namelijk besloten op verschillende punten van de stad de beste aanplakbiljetten van de afgelopen maand ten toon te stellen. Sinds 1951 werkt deze „Plakatwer- tungsaktion", tot volle tevredenheid. Een door de betrokken wethouder benoemde jury bestaat uit een ver tegenwoordiger van de Academie voor beeldende kunsten, de Acade mie voor Kunstnijverheid, de Vakschool voor Re clametechniek, het Oostenrijks Museum voor Kunstnijverheid, de Bond van Grafische Onder nemingen en van de Bond van Arbeiders in de Grafische Industrie. Iedere maand worden de drie beste affiches uit gezocht en aangeplakt; de ontwerper, de drukker en de opdrachtgever ontvangen allen een di ploma. Daardoor wordt de keuze van goede ont werpers voor affiches bij de opdrachtgevers met een gestimuleerd. Ieder kwartaal looft de gemeentelijke dienst welke de reclamevlakken verzorgt, de „GEWISTA", Meiïil 94 Si «AJfATWlglu BISiES PU.W BtSViSRTUM

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1952 | | pagina 22