A. G. M. Boost
SCHOONHEID, EEN KWETSBAAR BEZIT
Als we straks over de nieuwe Rijksweg No. 2 van
Amsterdam naar Utrecht zullen rijden, zal ons oog
vreugde beleven aan nevenstaande molen, 1) links
van de weg ter hoogte van de spoorwegoveigang in
het baanvak Nieuwersluis-Uithoorn; een eerlijke
Hollandse molen in het weidse Hollandse polder
land onder de eindeloze Hollandse lucht. Dit kos
telijke landschapsbeeld is bij uitzondering gaaf en
niet ontsierd door ellendige bouwsels, telefoon- en
laagspanningspalen en andere
ongerechtigheden, die meer en
meer ons tere en gevoelige land
schap besmetten en bederven.
Hoe zelden gelukt het ons ge
zichtsveld met een ongerept beeld
te vullen; bezie slechts de foto van
eenzelfde molen bij Breukelen2)
Wij hebben als Heemschut en
Commissie W.I.L. reeds zovele
malen uiting gegeven aan onze
bezorgdheid en ergernis over de
steeds verder om zich heen woeke
rende landschapsontsiering, dat
wij, gezien de resultaten, ons af
vragen of wij, met onze mede
standers, slechts een zodanig on
betekenend aantal vormen, dat
onze stem in de woestijn verloren
dreigt te gaan.
Telkens wanneer wij ons begeven
langs de landelijke wegen in ons
land, moeten we de vrijwel con
tinue opdringerige begeleiding van
telefoon- en electrische palen als
een steeds sterker wordende be
klemming ondergaan. Deze dorre
staken zijn evenzovele krassen op
een mooi schilderstuk; hun botte,
irriterende en obsederende aan
wezigheid bederft de harmonie
van weg en landschap.
Kijk eens naar de foto van de weg
naai Meppel te Ruinerdijk 3) en
de foto's van de -weg Emmea
Borgercompascuum4) en let op
het aspect van de weg naar Rijs-
sen nabij Nijverdal5) op een twee
tal punten die slechts een paar
honderd meter uiteen liggen!
Een naargeestige lintbebouwing,
gecombineerd met palen, is wel
het beste dat op het gebied van ontsiering kan
worden bereikt.
Opvallend is het, dat nieuwe vormen van lintbe
bouwing cn voortzetting of aanvulling ervan nog
steeds overal in ons land aan de orde van de dag
zijn! Wij vragen ons herhaaldelijk af hoe dit te rij
men is met de gave afronding van bsbouwingscen-
tra waartoe de huidige omvang van de woningbouw
toch alle mogelijkheid moet bieden.
89