ken. Grote platte stukken weg, met eronder een spleet voor het water. Men heeft gepoogd, aan deze over kluizing een „oude" vorm te ge ven; de hoofdvormen èn de details zijn er echter zo volledig naast, dat men zijn hart vasthoudt voor het stadsbeeld. We staan hier onmiddellijk achter de beroemde Waterpoort, die hoe sierlijk ook, maar een bescheiden gebouwtje is, en bepaald geen boulevard-vlakten om zich heen verdraagt. De opzet van het Sneekerplan, als ook het uitgangspunt zijn onjuist. Doorgaand verkeer hoort niet in kernen thuis. Het brengt geen en kel voordeel, omdat de automo bilist eerder verlangt de stadskern te verlaten om op de buitenweg te kunnen „opschieten", dan dat hij, alle hindernissen die het locale verkeer en het stratenplan hem opleggen, ondergaand, het hoofd in de schoot legt en een kopje koffie gaat drinken. Eerder is het zó, dat de stad, waar men langs rijdt, de nieuwsgierigheid opwekt, en tot een bezoek uitnodigt! Het is dus noodzakelijk, en in ver band met de stadsuitbreiding ook mogelijk, een rondweg buitenom, als afsluiting van een uitbreiding bijvoorbeeld, tot stand te brengen. Daarnaast kan een kleine wijzi ging van het Singel (verbreding van de kaden, eenrichtingverkeer, brug bij Kleine Palen) deze voor het locale verkeer afdoende ge schikt te maken. Zolang de rond weg er niet is, is een aldus gewijzigd Singel ook voor doorgaand ver keer bruikbaar. De overkluizingen in het Hoog- end en het Grootzand tenslotte zijn volmaakt overbodig. In het Hoogend kan door dc bouw van een nieuwe, iets bredere ophaal brug (de oude is door verwaarlo zing volkomen op) een verkeers technische en aesthetisch volledig aanvaardbare oplossing worden gegeven. Door het verstevigen, zo nodig enigszins verbreden of even tueel in „Pijp"-vorm vernieuwen tegenwoordige toestand Y77A bebouwing 85 HOOG H fis. PLAN GEMEENTE SNEEK SITUATIE bil DE OOSTEIbDilK T VOORSTEL HEEMSCHUT

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1952 | | pagina 13