ken. Grote platte stukken weg, met
eronder een spleet voor het water.
Men heeft gepoogd, aan deze over
kluizing een „oude" vorm te ge
ven; de hoofdvormen èn de details
zijn er echter zo volledig naast, dat
men zijn hart vasthoudt voor het
stadsbeeld.
We staan hier onmiddellijk achter
de beroemde Waterpoort, die hoe
sierlijk ook, maar een bescheiden
gebouwtje is, en bepaald geen
boulevard-vlakten om zich heen
verdraagt.
De opzet van het Sneekerplan, als
ook het uitgangspunt zijn onjuist.
Doorgaand verkeer hoort niet in
kernen thuis. Het brengt geen en
kel voordeel, omdat de automo
bilist eerder verlangt de stadskern
te verlaten om op de buitenweg
te kunnen „opschieten", dan dat
hij, alle hindernissen die het locale
verkeer en het stratenplan hem
opleggen, ondergaand, het hoofd
in de schoot legt en een kopje
koffie gaat drinken. Eerder is het
zó, dat de stad, waar men langs
rijdt, de nieuwsgierigheid opwekt,
en tot een bezoek uitnodigt!
Het is dus noodzakelijk, en in ver
band met de stadsuitbreiding ook
mogelijk, een rondweg buitenom,
als afsluiting van een uitbreiding
bijvoorbeeld, tot stand te brengen.
Daarnaast kan een kleine wijzi
ging van het Singel (verbreding
van de kaden, eenrichtingverkeer,
brug bij Kleine Palen) deze voor
het locale verkeer afdoende ge
schikt te maken. Zolang de rond
weg er niet is, is een aldus gewijzigd
Singel ook voor doorgaand ver
keer bruikbaar.
De overkluizingen in het Hoog-
end en het Grootzand tenslotte
zijn volmaakt overbodig. In het
Hoogend kan door dc bouw van
een nieuwe, iets bredere ophaal
brug (de oude is door verwaarlo
zing volkomen op) een verkeers
technische en aesthetisch volledig
aanvaardbare oplossing worden
gegeven. Door het verstevigen, zo
nodig enigszins verbreden of even
tueel in „Pijp"-vorm vernieuwen
tegenwoordige toestand
Y77A bebouwing
85
HOOG H fis.
PLAN GEMEENTE SNEEK
SITUATIE bil
DE OOSTEIbDilK
T
VOORSTEL HEEMSCHUT