Corneille F. Janssen
DEMPING IN SNEEK?
De dempingswoede, die met negentiende-eeuwse
hartstocht in Friesland is opgelaaid heeft, na Bols-
ward, een tweede stad bereikt: Sneek.
Ondanks de talloze waarschuwingen die van vele
zijden (óók en vooral door Friezen) zijn gegeven,
gaat men onbekommerd verder met dit stads- en
dorpsschoon aantastende bedrijf. Ja, sterker nog,
hoewel B. W. van Sneek toegeven, dat hun
dempingsplan zeer ontsierend zal zijn, hebben zij
niettemin gemeend, ook deze weg te moeten in
slaan.
De oorzaak van alles is, hoe kan het anders, het
verkeer.
De verbinding van Lemmer en de N.O. polder met
Rijksweg 43 en Leeuwarden passeert de stadskern
van Sneek. Nu bestaan er, zowel van Leeuwarden
als van Lemmer uit, behoorlijke wegen voor het op
de stadskern zélf gerichte verkeer: resp. Oosterdijk-
Burgstraten en Hoogend-Oude Koemarkt, maar
een voor doorgaand verkeer bruikbare traverse
leveren deze straten niet op, vooral, omdat een
duidelijke aansluiting tussen deze twee aders ont
breekt.
Daarnaast zijn enkele stadsgedeelten waar tamelijk
wat bedrijfjes gevestigd zijn, per as slecht bereik-
baar. Men heeft nu deze twee problemen willen op
lossen door de aanleg van een nieuwe verkeersweg.
Deze weg zal, met vermijding van het eigenlijke
centrum, het Hoogend en de Oosterdijk verbinden.
Daarvoor zijn de volgende werken nodig: Volledige
demping van het helaas reeds over ongeveer een
derde van zijn lengte overkluisde Singel en een
drastische versmalling van het water van het Hoog
end; de schetskaartjes hiernaast geven er een beeld
van. Er ontstaat dan een verkeersweg van 8 m.
breedte met aan het Singel ter weerszijden een
„ventweg" van 4 m. breedte.
Dit plan betekent een zwaar offer aan het stads-
schoon. In plaats van het in zijn verhoudingen zo
geslaagde grachtje komt de van elke demping be
kende kale straat, die, ondanks mogelijke beplan
ting, toch altijd te breed zal blijven ten opzichte
van de lage bebouwing; een naargeestige snelver-
keersweg zal de atmospheer van de stad bederven.
Er is, o.a. in de Raad van Sneek zelf, op gewezen,
dat deze verkeersweg een dwaasheid is. Immers,
men bereikt de stad over de smalle Lemmerbrug,
die in geen verhouding staat tot de brede nieuwe
straat. In onze schets van het Gemeentelijke plan is
ter plaatse een brede brug getekend, zoals deze
voorkomt op een tekening van
Gemeentewerken in het Sneeker
Nieuwsblad van 26 September; in
de raadsvergadering is van deze
nieuwe brug met geen woord ge
rept; de oude blijft voorlopig al
thans bestaan.
Naar het Noorden passeert de ver
keersweg eerst de gracht Klein-
zand om dan de Oosterdijk te be
reiken. Deze dijk is een smalle
straat welke zich naar de beide
einden toe nog aanzienlijk ver
smalt en bovendien vrijwel haaks
op de nieuwe verkeersweg staat.
Het kruispunt dat hier ontstaat is
nauw, onoverzichtelijk en ge
vaarlijk.
De versmalling van het Hoogend
zal ten gevolge hebben, dat de
straatvlakte het water zal over
heersen. Nog erger wordt dit door
de enorm brede overkluizingen,
waardoor men de Oude Koe
markt en het Grootzand voor
foto Popken verkeer beter bereikbaar wil ma-
84
Het Hoogend te Sneek van het Singel gezien.