Corneille F. Janssen DEMPING IN SNEEK? De dempingswoede, die met negentiende-eeuwse hartstocht in Friesland is opgelaaid heeft, na Bols- ward, een tweede stad bereikt: Sneek. Ondanks de talloze waarschuwingen die van vele zijden (óók en vooral door Friezen) zijn gegeven, gaat men onbekommerd verder met dit stads- en dorpsschoon aantastende bedrijf. Ja, sterker nog, hoewel B. W. van Sneek toegeven, dat hun dempingsplan zeer ontsierend zal zijn, hebben zij niettemin gemeend, ook deze weg te moeten in slaan. De oorzaak van alles is, hoe kan het anders, het verkeer. De verbinding van Lemmer en de N.O. polder met Rijksweg 43 en Leeuwarden passeert de stadskern van Sneek. Nu bestaan er, zowel van Leeuwarden als van Lemmer uit, behoorlijke wegen voor het op de stadskern zélf gerichte verkeer: resp. Oosterdijk- Burgstraten en Hoogend-Oude Koemarkt, maar een voor doorgaand verkeer bruikbare traverse leveren deze straten niet op, vooral, omdat een duidelijke aansluiting tussen deze twee aders ont breekt. Daarnaast zijn enkele stadsgedeelten waar tamelijk wat bedrijfjes gevestigd zijn, per as slecht bereik- baar. Men heeft nu deze twee problemen willen op lossen door de aanleg van een nieuwe verkeersweg. Deze weg zal, met vermijding van het eigenlijke centrum, het Hoogend en de Oosterdijk verbinden. Daarvoor zijn de volgende werken nodig: Volledige demping van het helaas reeds over ongeveer een derde van zijn lengte overkluisde Singel en een drastische versmalling van het water van het Hoog end; de schetskaartjes hiernaast geven er een beeld van. Er ontstaat dan een verkeersweg van 8 m. breedte met aan het Singel ter weerszijden een „ventweg" van 4 m. breedte. Dit plan betekent een zwaar offer aan het stads- schoon. In plaats van het in zijn verhoudingen zo geslaagde grachtje komt de van elke demping be kende kale straat, die, ondanks mogelijke beplan ting, toch altijd te breed zal blijven ten opzichte van de lage bebouwing; een naargeestige snelver- keersweg zal de atmospheer van de stad bederven. Er is, o.a. in de Raad van Sneek zelf, op gewezen, dat deze verkeersweg een dwaasheid is. Immers, men bereikt de stad over de smalle Lemmerbrug, die in geen verhouding staat tot de brede nieuwe straat. In onze schets van het Gemeentelijke plan is ter plaatse een brede brug getekend, zoals deze voorkomt op een tekening van Gemeentewerken in het Sneeker Nieuwsblad van 26 September; in de raadsvergadering is van deze nieuwe brug met geen woord ge rept; de oude blijft voorlopig al thans bestaan. Naar het Noorden passeert de ver keersweg eerst de gracht Klein- zand om dan de Oosterdijk te be reiken. Deze dijk is een smalle straat welke zich naar de beide einden toe nog aanzienlijk ver smalt en bovendien vrijwel haaks op de nieuwe verkeersweg staat. Het kruispunt dat hier ontstaat is nauw, onoverzichtelijk en ge vaarlijk. De versmalling van het Hoogend zal ten gevolge hebben, dat de straatvlakte het water zal over heersen. Nog erger wordt dit door de enorm brede overkluizingen, waardoor men de Oude Koe markt en het Grootzand voor foto Popken verkeer beter bereikbaar wil ma- 84 Het Hoogend te Sneek van het Singel gezien.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1952 | | pagina 12