J. K. de Cock NOGMAALS HET BINNEN DAMSTERDIEP TE GRONINGEN In het artikel „Het Binnen Damsterdiep te Gro ningen en zijn poortershuisje" (dit tijdschrift Febr. 1951) geeft de Heer B. van der Veen Czn. een oplossing aan voor het Binnen Damsterdiep. Bij deze oplossing is echter niet opgemerkt, dat ter vervanging van de dam tussen het Schuitendiep en het Damsterdiep een brug zal moeten komen. De kosten De walbeschoeiing moet gerepareerd wor den en wat gebeurt er als men in een gebied, dat sinds 1424 op het Damsterdiep afwatert, het peil aanzienlijk zal verhogen De grondwaterstand zal stijgen met'alle gevolgen van dien. Op de mooie foto zien we de afsluitende bomenrij, de Steentilpoort, de molens, de sluisdeur, de turf- scheepjes en een gaslantaarn. Dit alles is verdwe nen en komt niet terug. Verder is het formaat van een kustvaarder anders, dan van deze houten scheepjes. Momenteel is een gedeelte van het Binnen Dam sterdiep gedempt en hierop is een busstation voor de bussen naar het Oosten opgericht, een geheel, dat toch wel voldoet. Dit busstation zal dan komen te vervallen en wat is de invloed hiervan op de winkelstand in de Steentilstraat Is het in deze tijd wel verantwoord hier een haven aan te leggen, al leen voor het tijdelijk opbergen van schepen? Men moet mij goed begrijpen, dit is niet een plei ten vóór het dempen in het algemeen, doch de toestand hier is nu al zo, dat dempen wel de oplos sing zal geven. Een gedempt Buiten- en Binnen Damsterdiep schept een goede verbinding met het Oosten. De bebouwing aan de Zuidkant van het Suitendiep zal verdwijnen evenals later die aan de Noordkant. Door een nieuwe bebouwing van b.v. vier woon lagen zal dit geheel weer een betere verhouding krijgen. De Laat in Alkmaar is er een voorbeeld van. Aanvankelijk een miserabel geheel, na de demping, begint zich dit door hogere bebouwing te herstellen. We moeten met de eisen van de tijd rekening hou den. Ook in deze tijd worden fraaie gezichten ge schapen, getuige de rivierovergangen. De Amsterdamse grachten, voorwaar een schoon geheel, doch niet in één tijd gebouwd. Het is moeilijk voor ons mensen om onze eigen tijd te beoordelen. Heemschut is het zo veel mogelijk behouden van het schone en het scheppen van nieuwe dingen, zodat het geheel bevredigend is. Hiervoor te wer ken en dit geheel aan ons nageslacht over te dra gen is goed, doch men moet er geen museum van maken. Naschrift De opmerkingen van den heer J. K. de Cock geven mij aanleiding tot de volgende opmerkingen Nu de plannen van het gemeentebestuur waar schijnlijk gewijzigd zullen worden, moeten wij de zaak weer met andere ogen bekijken. Er is nu spra ke van een centraal autobusstation, hetwelk bij het hoofdstation der spoorwegen zal worden gebouwd een oplossing die de ondergetekende indertijd ook in overweging gaf. De inmiddels aangewezen standplaatsen voor de bussen naar het oosten (D.A.M. en Roland) kun nen-, dan vervallen. De winkelstand in de Steentil straat zal weer in dezelfde omstandigheden komen als vóór het aanwijzen van deze standplaatsen op de openbare straat. Wat de haven voor de kustvaarders betreft, daar mede is natuurlijk niet het Binnen-Damsterdiep bedoeld, doch de oude vestinggracht, waar nu de Oosterhavensluis is, m.a.w. de Oosterhaven, zelf eenmaal een stuk vestinggracht, krijgt er een grote oppervlakte bij, een haven, waaraan grote behoefte is, niet tijdelijk, maar in de verre toekomst. Een goede verbinding met het Oosten bestaat, daarvoor is demping van het Binnen Damsterdiep niet nodig, wat ook wel hieruit blijkt, dat op het te dempen gedeelte geen weg zal worden aangelegd. Het is m.i. alleen door dempingszucht en niet door de eisen van het verkeer dat tot demping besloten is. Door het laten bestaan van waterwegen, die uit een verkeersoogpunt geen demping behoeven, schept men geen museum, doch helpt men de schoonheid van stad en land in stand houden. De spiegeling in het water van de omliggende huizen en bomen is bijna altijd bekoorlijk. Dan nog de kwestie van het peil; m.i. is dit van generlei betekenis, immers na de slechting der wal len in deze omgeving zijn de meeste kaden en stra ten dermate opgehoogd dat ze nu reeds ver boven Winschoterpeil liggen; alleen aan het Binnen Damsterdiep Zuidzijde zou bij de hoogste standen in de maand Januari een kleine waterkering nodig zijn. De walbeschoeiing moet hersteld worden, maar dit

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1951 | | pagina 23