J. K. de Cock
NOGMAALS HET BINNEN DAMSTERDIEP TE GRONINGEN
In het artikel „Het Binnen Damsterdiep te Gro
ningen en zijn poortershuisje" (dit tijdschrift
Febr. 1951) geeft de Heer B. van der Veen Czn.
een oplossing aan voor het Binnen Damsterdiep.
Bij deze oplossing is echter niet opgemerkt, dat ter
vervanging van de dam tussen het Schuitendiep en
het Damsterdiep een brug zal moeten komen. De
kosten De walbeschoeiing moet gerepareerd wor
den en wat gebeurt er als men in een gebied, dat
sinds 1424 op het Damsterdiep afwatert, het peil
aanzienlijk zal verhogen De grondwaterstand zal
stijgen met'alle gevolgen van dien.
Op de mooie foto zien we de afsluitende bomenrij,
de Steentilpoort, de molens, de sluisdeur, de turf-
scheepjes en een gaslantaarn. Dit alles is verdwe
nen en komt niet terug. Verder is het formaat van
een kustvaarder anders, dan van deze houten
scheepjes.
Momenteel is een gedeelte van het Binnen Dam
sterdiep gedempt en hierop is een busstation voor
de bussen naar het Oosten opgericht, een geheel,
dat toch wel voldoet. Dit busstation zal dan komen
te vervallen en wat is de invloed hiervan op de
winkelstand in de Steentilstraat Is het in deze tijd
wel verantwoord hier een haven aan te leggen, al
leen voor het tijdelijk opbergen van schepen?
Men moet mij goed begrijpen, dit is niet een plei
ten vóór het dempen in het algemeen, doch de
toestand hier is nu al zo, dat dempen wel de oplos
sing zal geven.
Een gedempt Buiten- en Binnen Damsterdiep
schept een goede verbinding met het Oosten. De
bebouwing aan de Zuidkant van het Suitendiep
zal verdwijnen evenals later die aan de Noordkant.
Door een nieuwe bebouwing van b.v. vier woon
lagen zal dit geheel weer een betere verhouding
krijgen. De Laat in Alkmaar is er een voorbeeld
van. Aanvankelijk een miserabel geheel, na de
demping, begint zich dit door hogere bebouwing
te herstellen.
We moeten met de eisen van de tijd rekening hou
den. Ook in deze tijd worden fraaie gezichten ge
schapen, getuige de rivierovergangen.
De Amsterdamse grachten, voorwaar een schoon
geheel, doch niet in één tijd gebouwd.
Het is moeilijk voor ons mensen om onze eigen tijd
te beoordelen.
Heemschut is het zo veel mogelijk behouden van
het schone en het scheppen van nieuwe dingen,
zodat het geheel bevredigend is. Hiervoor te wer
ken en dit geheel aan ons nageslacht over te dra
gen is goed, doch men moet er geen museum van
maken.
Naschrift
De opmerkingen van den heer J. K. de Cock geven
mij aanleiding tot de volgende opmerkingen
Nu de plannen van het gemeentebestuur waar
schijnlijk gewijzigd zullen worden, moeten wij de
zaak weer met andere ogen bekijken. Er is nu spra
ke van een centraal autobusstation, hetwelk bij het
hoofdstation der spoorwegen zal worden gebouwd
een oplossing die de ondergetekende indertijd ook
in overweging gaf.
De inmiddels aangewezen standplaatsen voor de
bussen naar het oosten (D.A.M. en Roland) kun
nen-, dan vervallen. De winkelstand in de Steentil
straat zal weer in dezelfde omstandigheden komen
als vóór het aanwijzen van deze standplaatsen op
de openbare straat.
Wat de haven voor de kustvaarders betreft, daar
mede is natuurlijk niet het Binnen-Damsterdiep
bedoeld, doch de oude vestinggracht, waar nu de
Oosterhavensluis is, m.a.w. de Oosterhaven, zelf
eenmaal een stuk vestinggracht, krijgt er een grote
oppervlakte bij, een haven, waaraan grote behoefte
is, niet tijdelijk, maar in de verre toekomst.
Een goede verbinding met het Oosten bestaat,
daarvoor is demping van het Binnen Damsterdiep
niet nodig, wat ook wel hieruit blijkt, dat op het te
dempen gedeelte geen weg zal worden aangelegd.
Het is m.i. alleen door dempingszucht en niet door
de eisen van het verkeer dat tot demping besloten
is.
Door het laten bestaan van waterwegen, die uit
een verkeersoogpunt geen demping behoeven,
schept men geen museum, doch helpt men de
schoonheid van stad en land in stand houden. De
spiegeling in het water van de omliggende huizen
en bomen is bijna altijd bekoorlijk.
Dan nog de kwestie van het peil; m.i. is dit van
generlei betekenis, immers na de slechting der wal
len in deze omgeving zijn de meeste kaden en stra
ten dermate opgehoogd dat ze nu reeds ver boven
Winschoterpeil liggen; alleen aan het Binnen
Damsterdiep Zuidzijde zou bij de hoogste standen
in de maand Januari een kleine waterkering nodig
zijn.
De walbeschoeiing moet hersteld worden, maar dit