Corneille F. Janssen HET UITBREIDINGSPLAN DER GEMEENTE RENKUM Onlangs heeft de Raad der gemeente Renkum een uitbreidingsplan vastgesteld. De Raad heeft daar bij vrijwel alle wensen van Heemschut ingewilligd, en een aantal wegen, dat op het ontwerp-plan was aangegeven laten vervallen. Dit bijzondere succes verdient de aandacht; waarom hierbij een exposé van de door Heemschut aangevallen wegprojecten volgt. Wij schreven reeds, dat de raad vrijwel alle wensen had ingewilligd; één weg is op het plan blijven staan. Op schetskaartje i ziet men met een dubbele lijn aangegeven de bestaande Rijksweg van Utrecht naar Arnhem, zoals deze zich in een aan tal bochten door de kommen van Renkum en Heelsum wringt. Op het plan is nu een radicale omlegging van deze weg om Heelsum en Renkum heen geprojecteerd. Deze verlegging begint ten W. van Renkum, loopt vlak achter de bebouwing van het dorp om, en splitst zich in twee takken: de noordelijke sluit aan op de bestaande Rijksweg, de zuidelijke begeeft zich in het dal van de Heel- sumse beek, om tenslotte ten O. van Heelsum en de beruchte S-bocht op de Rijksweg aan te sluiten. Inderdaad zal bij uitvoering van dit project een radicale oplossing van het verkeersprobleem bereikt zijn, maar ten koste waarvan! Het dal van de Heelsumse beek is het enige beek dal van de zuidelijke Veluwezoom, dat nog vrijwel ongeschonden is. Het dal van de Renkumse beek is voorgoed ontsierd door een kolossale papierfa briek, terwijl Heveadorp en de rubberfabrieken het derde dal vernield hebben. De Veluwezoom ontleende echter zijn bekoring voor geen gering deel aan zijn steile Rijnoever, die op drie punten werd doorbroken door schilderachtige beekdalen. Slechts bij Heelsum kan men nog zien, welk een aantrekkelijk en afwisselend landschap daardoor ontstond. De geprojecteerde weg zal als een breed lint dit dal doorsnijden, en door zijn afwijkende schaal reeds een ernstige ontsiering betekenen. Daarbij komt nog, dat het beekdal bij hoge standen van de Rijn onder water staat; de weg zal dus verhoogd moeten worden, zodat in de toekomst een dijklichaam in het dal komt te liggen. Dat betekent het einde, ook van dit beekdal. Is deze ingrijpende wegverlegging nodig? Onge twijfeld is dit niet het geval. Immers, wij beschreven reeds, hoe de verlegging bij Renkum in een noor delijke en zuidelijke arm gesplitst zal worden. Al leen de noordelijke arm, welke weer aansluit op de Rijksweg, zou voldoende zijn, om bij Renkum een bevredigende oplossing te bereiken. De afsnijding van de S-bocht bij en door Heelsum kan geschieden door een korte wegverlegging ten Z. van het dorp, op ons schetskaartje aangegeven door drie stippel lijntjes naast elkaar. Bij uitvoering van deze korte wegverbeteringen zal bovendien heel wat minder weidegrond moeten vervallen dan bij het grote project het geval is. Bedenkt men tenslotte, dat in de toekomst het „grote verkeer" ongetwijfeld de Rijksweg No. 12 van Utrecht naar Arnhem zal kiezen (het zgn. Hazenpad) dan kan men in het onderhavige pro ject weinig meer dan een misplaatst perfectionisme zien. Het eerste schetskaartje vertoont nog een tweetal andere projecten, waartegen Heemschut eveneens is opgekomen. De verbinding van Heelsum met Bennekom wordt gevormd door de Bennekomseweg, welke een schit terend tracé over de Kijenberg volgt. De breedte van de weg is voor het locale verkeer dat er gebruik van maakt, ruimschoots voldoende. Niettemin pro jecteerde de ontwerper van het uitbreidingsplan een weg welke van de top van de Kijenberg af in een wijde boog ten N. van hotel Klein-Zwitserland om, langs een omweg Heelsum bereikt. Met deze weg is geen enkel verkeersbelang gediend. De ge hele gemeente Renkum (welke de dorpen Renkum, trij 43 KI.Z SM

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2023 | 1951 | | pagina 21