LOKKEN Aarle-Rixtel, een klein dorp, diep in het Brabantse land, op de grens van de Peel, waar de Zuid-Wil lemsvaart en het Wilhelminakanaal elkaar snijden, een dorp, zoals ons land er vele kent met een be volking, die met hard werken een bestaantje in de landbouw vindt. Ongeveer 3000 zielen. 113 zij overal in Europa, waar maar opdrachten te vervullerl waren. Een vaste plaats waar zij hun bedrijf uitoefenden, kenden zij niet. Zij belandden in Nederland om zich in het begin van de volgende eeuw in het Brabantse om juist te zijn Someren voor vast te vestigen. Toch bleek om de een of andere reden ook dit dorpje geen blijvende plaats van ves tiging te zijn. Het zou Aarle-Rixtel worden, enkele tientallen kilometers noordelijker. Toen liep het tegen het einde van de 18e eeuw. Het bewerken van de gemetselde vorm. Is het niet typisch, dat bijna twee procent het aanzien van Aarle-Rixtel bepaalt, in eigen land en ver over de grenzen? Het gilde der klokkengieters, vaklieden stuk voor stuk, zestig in getal, eenvoudige mensen met 'n overall aan of 'n voor schoot voor. Toch mannen wier werk na eeuwen nog gepre zen wordt, zij het, dat dit nauwelijks tot hen schijnt door te dringen. Dag in dag uit verrichten zij hun precisiewerk, van. vader op zoon, zoals in dit bedrijf gewoonte schijnt te zijn. Neem nu de eigenaars van de fabriek of zo u wilt de klokken gieterij (een aanduiding, welke beter de gevoelswaarde geeft), de vier heren Fritsen, vader en drie zoons, van geslacht op geslacht reeds klokkengieters van professie. Men moet terug gaan tot de achttiende eeuw om hun loopbaan in de historie op te vatten. In die tijd raakten zij geparenteerd aan de Petits, die toen al sedert verscheidene tientallen jaren hun bedrijf in Aarle-Rixtel hadden gevestigd. De Petits nu goten reeds sinds omstreeks 1500 klokken. Als nomaden zwierven NEDERLAND VRAAGT KLOKKEN Bij duizendtallen zijn sedertdien klokken in dit overigens zo stille dorp gegoten. Nu zijn het de Fritsens, die de naam van Aarle-Rixtel ver over de wereld uitdragen. Men heeft er de handen vol, vooral nu er op de „binnenlandse markt" als gevolg van het wegvoeren der klokken door de Duitsers, een nauwelijks te stillen vraag is. Volgens een schatting wordt het aantal benodigde klokken in Nederland op 3000 gesteld. Als men weet, dat er ongeveer 20 klokken per week gereed komen en sedert de bevrijding 1600 klokken in totaal de gieterij hebben verlaten, dan is er nog heel wat werk. Vorig jaar, in Augustus, kreeg ook Rotterdam een grote beiaard uit Aarle-Rixtel, een zeer grote zelfs van 49 klokken, in totaal wegende 29000 kg. De Bourdonklok hiervan alleen woog ruim 5500 kg en had een diameter van ongeveer 2 me ter. Maar niet alleen in Nederland zingen de klokkespelen uit Aarle-Rixtel. In het bekende stadhuis van Stockholm leverde Aarle-Rixtel in 1924 een grote beiaard. De grootste klok hiervan woog ca. 3000 kg. Ook in de Dom van Aken luidden de klokken van PETIT FRITSEN en in Zuid- Afrika, Canada en Amerika. Zelfs in China op afgelegen Missieposten roepen de klokjes van Aarle-Rixtel de gelovigen op ter kerke. Onlangs nog maakte een zakenman uit Helmond het volgen de mee op zijn reis door Canada. Hij reisde met de trein van Montreal naar Ottawa en onderweg stapte een Canadees geestelijke in en kwam naast hem zitten. Al gauw begon er een gesprek en toen bleek dat de Canadees met een Hollan der te doen had, zei deze: „Ik ken in Nederland slechts twee plaatsen nl.. Amsterdam en Aarle-Rixtel." „Aarle-Rixtel?", zei verbaasd de Nederlander, „daar woon ik vijf kilometer vandaan!",, Ja," zei de geestelijke, „in Mon treal luidt één klok, welke bijzonder opvalt tussen de andere door haar sonore en warme klank en deze klok is van Aarle- Rixtel." 2. Het metselen van de vorm. 3. Het aanbrengen der decoraties. 4. Het vormen van de valse klok.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1950 | | pagina 27