toegang tot de weg hebben. Het dorpsbeeld wordt dientengevolge beheerst door zeer vele brugjes, van allerlei constructie, vaak beton, op zeer korte af stand van elkaar gelegen. Met een variatie op het spreekwoord, dat men door de bomen het bos niet kan zien, kan hier gevoeglijk worden gezegd, dat men hier door de bruggen de vaart niet kan zien. In het Juninummer van dit jaar van Heemschut is een foto opgenomen van St. Anna vóór de dem ping. Het fotootje van de toestand na de demping bewijst m.i. duidelijk, dat de nieuwe toestand bij de oude niet achterstaat. Op grond hiervan ben ik van mening, dat deze dempingen geen schending van het dorpsbeeld be tekenen en er in deze gevallen geen voldoende aan leiding bestaat dit dempen tragisch te noemen. Harlingen Van de Zoutsloot is, al weer een aantal jaren gele den, een deel gedempt. Gezien de aanliggende be bouwing is het gelukkig niet het mooiste gedeelte van de Zoutsloot, dat hier is veidwenen. Toch vormt de huidige toestand een weinig bevredigend geheel. Ik ben de mening toegedaan, dat, wanneer het Gemeentebestuur dat straatgedeelte eens in studie nam, vooral het straatprofiel en de beplan ting nog wel een aanmerkelijke verbetering moge lijk zou blijken. Dronrijp Met lome schreden begaf ik mij hierheen. Vroeger liep de Harlingervaart door het dorp; vaart en huizen en schepen vormden hier een zeer aantrek kelijk geheel. In verband met de kanalenplannen werd dit vaartgedeelte gedempt. Hierdoor werd een betere oplossing voor het landverkeer verkre gen, terwijl de vaart tevens werd gebruikt als ber ging voor baggerspecie. Het moge pijnlijk zijn om een aantrekkelijk vaartje hieraan opgeofferd te zien, men bedenke, dat een opgeworpen gronddepöt in het vlakke Friese land ook verre van fraai is. De toestand na de demping was van dien aard, dat men de neiging had zo snel mogelijk te vertrekken. De eerlijkheid gebiedt mij te constateren, dat de plaatselijke toestand thans veel verbeterd is. Langs de verbrede weg is plantsoen aangelegd en de ge plante bomen beginnen al aardig op te groeien. De opmerkelijkheid is hier, dat, juist omdat de aan liggende bebouwing zo eenvoudig is en de afstand tussen de rooilijnen zo groot, men hier geen wan verhouding tussen beide meer voelt. Vooropstellende, dat de vroegere toestand, t.w. het kanaal, een schoonheid van hogere orde bezat, mag toch worden gezegd, dat de bestaande toe stand vriendelijk aandoet en daarom niet aanstote lijk is. Rottevalle Hier vormt het al of niet dempen van de dorps vaart nog steeds een brandende kwestie. Er is hier over ook in de landelijke pers, al zoveel geschreven, dat ik hier werkelijk eigen nieuwe gezichtspunten weet te openen. Ik moet er bijzeggen, dat ik mij de oude toestand ongerept niet herinner. Immers midden in het dorp is thans een brede dam aanwe zig, waarop een benzinepomp. Voordien moet de toestand veel aantrekkelijker zijn geweest. Als ge volg van die dam zijn drie vervuilde stukken vaart ontstaan, t.w. aan de zijde van het sluisje, tussen sluisje en dam en aan de andere zijde van de dam, doordat het bovenwater niet meer afstroomt. Dat in die omstandigheden de aanwonenden het water ter plaatse gaarne dicht zien, wegens de geuren, is te begrijpen. De demping zal m.i. het dorpskarakter ter plaatse aantasten. Mocht uiteindelijk tot dempen worden besloten, indien verkeerstechnische eisen geen an dere oplossing mogelijk maken, dan hoop ik, dat het mogelijk zal blijken, althans de afstand, waar over die demping zal geschieden, te bekorten en dient men m.i. aan de zijde van het sluisje niet verder te gaan dan waar thans een walmuur aan wezig is. Sloten Uw bijzondere aandacht meen ik te mogen vragen voor het aloude stadje Sloten. Sloten met de oude wallen, de restanten van de oude vestinggrachten, de waterpoorten, de molen en de oude huizen. Sloten heeft thans nog de aantrekkelijkheid, dat het vrijwel nog geheel besloten ligt tussen de oude wallen. Het doorgaande verkeer gaat thans door het stadje. In het gebruikelijke mopje, dat, wan neer de bus passeren moet, men eerst de klompen moet binnenhalen, ligt al zeer weinig overdrijving. Dat derhalve t.b.v. het verkeer iets moet worden gedaan, staat onomstotelijk vast. Naar ik meen, bestaan er 2 plannen, om tot ver betering te komen. Het ene plan zou de weg over de oude wal en de Woudsenderpoort leiden, de andere oplossing voorziet in een nieuwe weg buiten de stadswal. Wordt de eerste oplossing gekozen, dan bestaat m.i. ernstig gevaar, dat de wallen en de poort on herstelbaar zullen worden aangetast. De tweede 106

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1950 | | pagina 20