toegang tot de weg hebben. Het dorpsbeeld wordt
dientengevolge beheerst door zeer vele brugjes, van
allerlei constructie, vaak beton, op zeer korte af
stand van elkaar gelegen. Met een variatie op het
spreekwoord, dat men door de bomen het bos niet
kan zien, kan hier gevoeglijk worden gezegd, dat
men hier door de bruggen de vaart niet kan zien.
In het Juninummer van dit jaar van Heemschut
is een foto opgenomen van St. Anna vóór de dem
ping. Het fotootje van de toestand na de demping
bewijst m.i. duidelijk, dat de nieuwe toestand bij
de oude niet achterstaat.
Op grond hiervan ben ik van mening, dat deze
dempingen geen schending van het dorpsbeeld be
tekenen en er in deze gevallen geen voldoende aan
leiding bestaat dit dempen tragisch te noemen.
Harlingen
Van de Zoutsloot is, al weer een aantal jaren gele
den, een deel gedempt. Gezien de aanliggende be
bouwing is het gelukkig niet het mooiste gedeelte
van de Zoutsloot, dat hier is veidwenen. Toch
vormt de huidige toestand een weinig bevredigend
geheel. Ik ben de mening toegedaan, dat, wanneer
het Gemeentebestuur dat straatgedeelte eens in
studie nam, vooral het straatprofiel en de beplan
ting nog wel een aanmerkelijke verbetering moge
lijk zou blijken.
Dronrijp
Met lome schreden begaf ik mij hierheen. Vroeger
liep de Harlingervaart door het dorp; vaart en
huizen en schepen vormden hier een zeer aantrek
kelijk geheel. In verband met de kanalenplannen
werd dit vaartgedeelte gedempt. Hierdoor werd
een betere oplossing voor het landverkeer verkre
gen, terwijl de vaart tevens werd gebruikt als ber
ging voor baggerspecie.
Het moge pijnlijk zijn om een aantrekkelijk vaartje
hieraan opgeofferd te zien, men bedenke, dat een
opgeworpen gronddepöt in het vlakke Friese land
ook verre van fraai is. De toestand na de demping
was van dien aard, dat men de neiging had zo snel
mogelijk te vertrekken.
De eerlijkheid gebiedt mij te constateren, dat de
plaatselijke toestand thans veel verbeterd is. Langs
de verbrede weg is plantsoen aangelegd en de ge
plante bomen beginnen al aardig op te groeien.
De opmerkelijkheid is hier, dat, juist omdat de aan
liggende bebouwing zo eenvoudig is en de afstand
tussen de rooilijnen zo groot, men hier geen wan
verhouding tussen beide meer voelt.
Vooropstellende, dat de vroegere toestand, t.w. het
kanaal, een schoonheid van hogere orde bezat,
mag toch worden gezegd, dat de bestaande toe
stand vriendelijk aandoet en daarom niet aanstote
lijk is.
Rottevalle
Hier vormt het al of niet dempen van de dorps
vaart nog steeds een brandende kwestie. Er is hier
over ook in de landelijke pers, al zoveel geschreven,
dat ik hier werkelijk eigen nieuwe gezichtspunten
weet te openen. Ik moet er bijzeggen, dat ik mij
de oude toestand ongerept niet herinner. Immers
midden in het dorp is thans een brede dam aanwe
zig, waarop een benzinepomp. Voordien moet de
toestand veel aantrekkelijker zijn geweest. Als ge
volg van die dam zijn drie vervuilde stukken vaart
ontstaan, t.w. aan de zijde van het sluisje, tussen
sluisje en dam en aan de andere zijde van de dam,
doordat het bovenwater niet meer afstroomt. Dat
in die omstandigheden de aanwonenden het water
ter plaatse gaarne dicht zien, wegens de geuren, is
te begrijpen.
De demping zal m.i. het dorpskarakter ter plaatse
aantasten. Mocht uiteindelijk tot dempen worden
besloten, indien verkeerstechnische eisen geen an
dere oplossing mogelijk maken, dan hoop ik, dat
het mogelijk zal blijken, althans de afstand, waar
over die demping zal geschieden, te bekorten en
dient men m.i. aan de zijde van het sluisje niet
verder te gaan dan waar thans een walmuur aan
wezig is.
Sloten
Uw bijzondere aandacht meen ik te mogen vragen
voor het aloude stadje Sloten. Sloten met de oude
wallen, de restanten van de oude vestinggrachten,
de waterpoorten, de molen en de oude huizen.
Sloten heeft thans nog de aantrekkelijkheid, dat
het vrijwel nog geheel besloten ligt tussen de oude
wallen. Het doorgaande verkeer gaat thans door
het stadje. In het gebruikelijke mopje, dat, wan
neer de bus passeren moet, men eerst de klompen
moet binnenhalen, ligt al zeer weinig overdrijving.
Dat derhalve t.b.v. het verkeer iets moet worden
gedaan, staat onomstotelijk vast.
Naar ik meen, bestaan er 2 plannen, om tot ver
betering te komen. Het ene plan zou de weg over
de oude wal en de Woudsenderpoort leiden, de
andere oplossing voorziet in een nieuwe weg buiten
de stadswal.
Wordt de eerste oplossing gekozen, dan bestaat
m.i. ernstig gevaar, dat de wallen en de poort on
herstelbaar zullen worden aangetast. De tweede
106