nen worden aangebracht, maar dat ook geleidelijk een bebouwing zal ontstaan, welke aan de straat een beter aanzien geeft. Men kan niet alleen volstaan met dempen te voor komen; daarnaast moet getracht worden om, waar nodig, het gehele stadsbeeld te behouden en waar nodig, te restaureren. In het midden latende of wij daarin altijd zijn geslaagd, mag toch worden ver meld, dat het Gemeentebestuur en Gemeentedien sten ernstig naar een dergelijke restauratie streven. Enkele voorbeelden. De Schoonheidscommissie stelt hoge eisen aan de architectuur van langs de grachten gelegen huizen. Sinds 1930 zijn tal van bruggen vernieuwd of grondig hersteld. Hierbij is getracht de historische vormen voor de binnengrachten de z.g. pijp- vorm, kenmerkend voor Leeuwarden te be houden, of te herstellen. Ik noem in dit verband Westerpijp, Duco Martenapijp, Brol (met de 2 pijpen naar Waeze en Naauw), Korfmakerspijp, Hoeksterbrug, thans weer Hoeksterpijp. De Hoeksterpoortsbrug, eerst draaibrug, thans vaste brug, gelegen over de buitengracht, heeft een architectuur verkregen, welke zoveel mogelijk met het karakter van bruggen over buitengrachten over eenkomt. Voor het bruggencomplex aan de Tuinen/Vliet zijn ophaalbruggen gekozen Mij is gevraagd ook iets te zeggen over dempingen in de provincie. Zulks is voor mij een enigszins hachelijke onderneming. Mijn terreinkennis en kennis van de vraagstukken is onvoldoende om hierover een gefundeerd oordeel te kunnen uit spreken. Ik wil echter, onder alle voorbehoud, trachten aan het verzoek te voldoen Stiens Hier is al jaren geleden een gedeelte van de vaart gedempt en gedurende de bezettingsjaren is deze demping uitgebreid tot de weg Leeuwarden Stiens. Wanneer men het bestaande vaartje ziet, is aesthetisch de demping n.m.m. geen verbetering geweest. Anderzijds mag worden geconstateerd, dat de demping langs de dorpsstraat niet storend is te noemen, waarbij ik moet opmerken, dat ik de oude toestand niet heb gekend of mij deze althans niet herinner. Bovendien zullen de terreinen wor den bebouwdnaar ik meen denkt men ter plaatse een Raadhuis te stichten voor de gemeente Leeuw- arderadeel. Hier is m.i. dan ook geen ramp geschied en kan nieuwe schoonheid worden geschapen. Hallum Hier is bereids een gedeelte van de vaart gedempt. ,Dit gedempte gedeelte vertoont thans een zeer troosteloze aanblik. Ook wanneer de straat hier zal zijn aangelegd en van een passende beplanting voorzien, zal het verkregene verre achterstaan bij de vroegere toestand (zie foto's). N.m.m. zal deze zienswijze evenzeer van toepassing zijn op dat gedeelte van de vaart, waarvan dem ping aanstaande is, al is hier, door de plaatselijke gesteldheid, wellicht een enigszins betere oplossing mogelijk. Sint Anna Parochie en Sint Jacobi Parochie In Sint Anna is het vaartje in de kom reeds ge dempt, in Sint Jacobi is men daarmede bezig. Buiten deze dorpen vormt de weg met het vaartje een zeer gelukkig landelijk geheel. De boerenplaat sen zijn op tamelijk grote afstand van elkaar en van de weg gelegen en zijn bereikbaar door middel van een eenvoudig, passend brugje dammen mogen nl. voor het waterschap niet worden gemaakt. In de dorpen was en is de toestand anders. Daar zijn tal van huizen, welke door middel van brugjes 105 Hallem, de vaart vóór de demping. De vaart te Hallem na demping. x

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1950 | | pagina 19