nen worden aangebracht, maar dat ook geleidelijk
een bebouwing zal ontstaan, welke aan de straat
een beter aanzien geeft.
Men kan niet alleen volstaan met dempen te voor
komen; daarnaast moet getracht worden om, waar
nodig, het gehele stadsbeeld te behouden en waar
nodig, te restaureren. In het midden latende of wij
daarin altijd zijn geslaagd, mag toch worden ver
meld, dat het Gemeentebestuur en Gemeentedien
sten ernstig naar een dergelijke restauratie streven.
Enkele voorbeelden.
De Schoonheidscommissie stelt hoge eisen aan de
architectuur van langs de grachten gelegen huizen.
Sinds 1930 zijn tal van bruggen vernieuwd of
grondig hersteld. Hierbij is getracht de historische
vormen voor de binnengrachten de z.g. pijp-
vorm, kenmerkend voor Leeuwarden te be
houden, of te herstellen. Ik noem in dit verband
Westerpijp, Duco Martenapijp, Brol (met de 2
pijpen naar Waeze en Naauw), Korfmakerspijp,
Hoeksterbrug, thans weer Hoeksterpijp.
De Hoeksterpoortsbrug, eerst draaibrug, thans
vaste brug, gelegen over de buitengracht, heeft een
architectuur verkregen, welke zoveel mogelijk met
het karakter van bruggen over buitengrachten over
eenkomt.
Voor het bruggencomplex aan de Tuinen/Vliet
zijn ophaalbruggen gekozen
Mij is gevraagd ook iets te zeggen over dempingen
in de provincie. Zulks is voor mij een enigszins
hachelijke onderneming. Mijn terreinkennis en
kennis van de vraagstukken is onvoldoende om
hierover een gefundeerd oordeel te kunnen uit
spreken. Ik wil echter, onder alle voorbehoud,
trachten aan het verzoek te voldoen
Stiens
Hier is al jaren geleden een gedeelte van de vaart
gedempt en gedurende de bezettingsjaren is deze
demping uitgebreid tot de weg Leeuwarden
Stiens. Wanneer men het bestaande vaartje ziet,
is aesthetisch de demping n.m.m. geen verbetering
geweest. Anderzijds mag worden geconstateerd,
dat de demping langs de dorpsstraat niet storend
is te noemen, waarbij ik moet opmerken, dat ik de
oude toestand niet heb gekend of mij deze althans
niet herinner. Bovendien zullen de terreinen wor
den bebouwdnaar ik meen denkt men ter plaatse
een Raadhuis te stichten voor de gemeente Leeuw-
arderadeel. Hier is m.i. dan ook geen ramp geschied
en kan nieuwe schoonheid worden geschapen.
Hallum
Hier is bereids een gedeelte van de vaart gedempt.
,Dit gedempte gedeelte vertoont thans een zeer
troosteloze aanblik. Ook wanneer de straat hier
zal zijn aangelegd en van een passende beplanting
voorzien, zal het verkregene verre achterstaan bij
de vroegere toestand (zie foto's).
N.m.m. zal deze zienswijze evenzeer van toepassing
zijn op dat gedeelte van de vaart, waarvan dem
ping aanstaande is, al is hier, door de plaatselijke
gesteldheid, wellicht een enigszins betere oplossing
mogelijk.
Sint Anna Parochie en Sint Jacobi Parochie
In Sint Anna is het vaartje in de kom reeds ge
dempt, in Sint Jacobi is men daarmede bezig.
Buiten deze dorpen vormt de weg met het vaartje
een zeer gelukkig landelijk geheel. De boerenplaat
sen zijn op tamelijk grote afstand van elkaar en van
de weg gelegen en zijn bereikbaar door middel van
een eenvoudig, passend brugje dammen mogen
nl. voor het waterschap niet worden gemaakt.
In de dorpen was en is de toestand anders. Daar
zijn tal van huizen, welke door middel van brugjes
105
Hallem, de vaart vóór de demping.
De vaart te Hallem na demping. x