Als wij inderdaad de architectonische schoonheid van onze waardevolle stadskernen willen behoudenis het dan niet dringend nodig een eind te maken aan het voortdurend langer en breder worden der transportauto's? Indien in deze richting geen krachtige maatregelen worden genomen, dan is straks geen enkele oude stadskern meer veilig, en zal, onder het motto: de stad moet levend blijven, elke oude binnenstad vermoord worden. Overigens zou het aan banden leggen van lengte en breedte der vrachtauto's ook een zegen zijn voor de verkeersveiligheid. Wij beseffen, dat dit niet een maatregel is, die door het stadsbestuur van Alkmaar genomen kan worden, maar dat dit op hoger plan dient te geschieden. Daarom stellen wij hier clit vraagstuk met klem aan de orde. De Bond Heemschut heeft zich inmiddels tot de Ministers van Verkeer en Waterstaat, Binnenlandse Zaken en Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen gewend. Ir G. C. van der V l i s DEMPINGEN IN FRIESLAND Op de algemene ledenvergadering te Leeuwarden hield ir. van der Vlis een inleiding over de geschiedenis van het ont staan en hel verdwijnen van een deel der grachten in Leeuwarden. Wij verzochten de inleider zijn samenvatting voor Heemschut op schrift te stellen. Plaatsgebrek verhin dert ons de gehele tekst op te nemen. Hieronder volgt de inventarisatie der grachten van Leeuwarden en indrukken van de gevolgen der dempingen in de provincie Friesland. Red. Redelijkerwijs mag worden gezegd, dat de grach ten van Leeuwarden momenteel veilig zijn. Dit geeft ons aanleiding om thans een kleine inventari satie te houden. De noordelijke en westelijke stadsbuitengracht met de bastions vormt een aantrekkelijk geheel, als slechts nog in enkele andere vestingsteden gespaard is gebleven. Voorstreek, Kelders, Waeze, Naauw, Nieuwestad en Schavernek vormen tezamen nog een stelsel van stadsbinnengrachten, dat er zijn mag, al is het jammer, dat de kleine binnenscheepjes de laatste 20 jaren geheel verdwenen zijn. De oostelijke stadsbuitengracht met haar drukke scheepvaartbeweging vertoont een stadsdeel vol leven en bedrijvigheid. Het Vliet met de aangrenzende bebouwing en be drijfjes heeft nog voor een groot deel het eigen ka rakter bewaard. Wat de gedempte grachten betreft: De Tweebaksmarkt in de huidige vorm kan een vergelijking met de vroegere toestand niet door staan. Hier is helaas veel schoons verloren gegaan. Toch had de toestand veel bedroevender kunnen zijn. De langs de gedempte gracht staande belang rijke gebouwen Kanselarij, Friesch Museum, Provinciehuis, Postkantoor e.a. maken, dat geen al te hinderlijke wanverhouding is ontstaan tussen straatbreedte en bebouwing. Ook de Eewal kan er nog enigszins mee door, al zal het aanzien tijdelijk veel verminderen, wanneer de oude bomen binnen afzienbare tijd moeten wor den gerooid en door een nieuwe beplanting ver vangen. Gezien de slechte toestand, waarin deze bomen rijen verkeren, maakt, dat het in de naaste toe komst wel tot rooien zal moeten komen. Een plan voor een nieuwe boombeplanting, ook in de Schoon heidscommissie beoordeeld, ligt al jaren gereed, maar het zijn niet alleen de tijdsomstandigheden, die de vernieuwing van de beplanting steeds ver schoven hebben. Het is onder een deel van de be volking gebruikelijk, de gemeentelijke plantsoen dienst voor te stellen als een instelling, wier liefste bezigheid is om de mooie beplantingen om te hak ken. De nuchtere waarheid is, dat het kappen steeds maar op de lange baan geschoven wordt, omdat wij opzien tegen de periode, die zal verlopen tussen het rooien en het tijdstip, waarop de nieuwe be planting het stadsbeeld weder zal kunnen beheer sen. In die periode toch zal de Eewal een gedempte gracht zijn in de minder goede betekenis van dit begrip. Wie echter een gedempte gracht in volle lelijkheid wil aanschouwen, richte zijn schreden naar de Nieuwe Buren. De wekelijkse Zaterdagse markt maakt het planten van een voldoend aantal bomen bezwaarlijk. Wanneer echter in een niet al te ver wijderde toekomst deze straat tot hoofdverkeers weg zal worden, zal die markt naar elders moeten worden verplaatst. Het gevolg zal dan zijn, dat niet alleen een meer passende beplanting zal kun- 104

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1950 | | pagina 18