VERSLAG VAN DE WERKZAAMHEDEN VAN DE COMMISSIE „DE WEG IN HET LANDSCHAP" SEPTEMBER 1949 TOT SEPTEMBER 1950 MottoVigilare necesse est. In de strijd des levens gaan idealen en schoonheid het snelst ten onder, omdat voor beide begrippen nimmer een algemeen erkende en door een ieder aanvaarde definitie werd gevonden en zij in hun veelvoudigheid wel een kostbaar individueel be leven, doch nimmer een uniformiteit voor de massa zullen zijn. Schoonheid, welke voor de een een levensbehoefte is, wordt door de ander als over tolligheid beschouwd. En aangezien de Commissie W.I.L. zich als haar bescheiden taak heeft gesteld het waken voor en de bevordering van de schoon heid van de weg in het landschap in de ruimste zin, zal zij waakzaam en strijdbaar moeten blijven. Nog altijd liggen daar als etterende plekken in het landschap en vermenigvuldigen zich de vuilstor- tingen, de opslagplaatsen van materialen en oud roest. De W.I.L. vestigde de aandacht van Ged. Staten van Noordholland op de autobelt aan de noordzijde van de weg Aalsmeer-Uithoorn en van de stadsvuilbelt en oud roest-opslagplaats langs de in het Z. Purmerend binnenkomende weg. Zij schreef Ged. Staten van Zuid-Holland over de autobelt bij Willemsdorp en de opslagplaats van oude tramwagens ten Z. van IJsselmonde. Gelukkig kan melding worden gemaakt van een Besluit van Ged. Staten van Noordholland, waar bij de auto-opslagplaatsen van Hartendorp en Bontekoe aan de weg Amsterdam-Bussum omplant en naamsvermeldingen van enorme afmetingen verwijderd moeten worden. De autobelt te Driebergen zal vermoedelijk naar een minder in het oog vallend terrein elders worden verplaatst. Nog altijd worden een groot aantal landelijke en landschappelijk fraaie landwegen aan een of beide zijden begeleid door houten bokpalen voor tele foon- en laagspanningsleidingen een palenwee van 't ergste soort, dat zich bovendien uitbreidt. Op voorstel van onze Commissie heeft de Bond Heemschut bij Ged. Staten der Provinciën en bij de Afd. Telefonie der P.T.T. aangedrongen op zo spoedig mogelijke vervanging van deze ontsierende objecten door ondergrondse kabels. Nog altijd bedreigen een aantal voorgenomen dempingen het stads- en dorpsschoon. Het zijn steeds weer dezelfde motieven, die voor demping worden aangevoerd n.1. watervervuiling, hoge onderhoudskosten van kademuren en verkeers- noodzaak. Heerenveen besloot gelukkig de Schoterlandse Compagnonsvaart niet te dempen, doch de be dreiging van de Lits te Rottevalle~is nog niet afge wend en St. Anna Parochie wil de Oostervaart dempen. In Woerden wordt demping van de Oude Rijn overwogen (een kleine Commissie gevormd door de W.I.L.zal de Bond hieromtrent adviseren). Breda zag reeds een gedeelte van zijn schilder achtige binnenhaven verdwijnen, en thans is een volgend gedeelte aan de beurt (de foto in het Juli- nummer van „Heemschut" spreekt voor zichzelf!). In Gouda zijn ook dempingsplannen. Onze Com missie is van mening, dat een gaaf stads- en dorps beeld, gevormd door een complex van bouwwer ken, straten, wateren en beplanting, in bepaalde gevallen als waardevol monument dient te worden beschouwd en als zodanig recht heeft op de belang stelling van de Monumenten Commissie en op de waakzaamheid van de Provinciale Besturen. Nog altijd en in toenemende mate worden stads en dorpsbeelden verstoord door ontsierende recla mes; vooral in kleine landelijke gemeenten. Het beplakken met tijdelijke reclames van elk on bewoond object, dat zich daartoe leent, is van een onbeschrijfelijke goorheid transformatorhuisjes, pompgebouwtjes, loodsen, schuttingen e.d. moeten het ontgelden. De W.I.L. is bovendien van mening, dat talrijke transformatorgebouwtjes architecto nisch bijzonder lelijk zijn en voorts op plaatsen worden gezet waar zij misstaan; inbouwen in of achter bestaande gebouwen en omplanting, is een vereiste. De landschappelijke behandeling van wegen heeft steeds de aandacht. Naar aanleiding van de weinig fraaie wegverbeteringen op Terschelling, heeft de Commissie aan Ged. Staten van Friesland ver zocht, aan de beplantingen bijzondere aandacht te doen besteden. Aan Ged. Staten van Noord-Brabant is nogmaals met klem verzocht de Pettelaersdijk en de daaraan gelegen oude schans, tussen 's-Hertogenbosch en St. Michielsgestel, intact te laten. Het gemeentebestuur van Maartensdijk wenste een rijwielpad langs de westzijde van de weg

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1950 | | pagina 17