In een bepaalde hoek van de Dienst der Publieke Werken koestert men een prachtige slagzin, die te voorschijn komt, wanneer men historische schoon heid te lijf wildan wordt stereotiep verklaard, dat een groeiende stad geen openluchtmuseum is en daarom moet wel eens wat worden opgeofferd\ (Zie Het Vrije Volk van 2 Juni 1950). Het begrip Openluchtmuseum wordt hier blijkbaar gehanteerd als een soort scheldwoord. Wij begrij pen het zo: er staan daar zoveel sprekende voor beelden van bekwaam vakmanschap en harmo nische verhoudingen, dat deze mensen, in het besef daar ver van af te staan, maar liever een straatje om lopen dan ze ten voorbeeld te kiezen. Dat wel eens wat opofferen is mooi, vooral als men weet, dat de slachtoffers altijd aan één kant vallen. Wij zouden een complete jaargang van Heemschut nodig hebben alleen maar om op te sommen wat er zo wel eens opgeofferd is geworden in Amsterdam in de laatste decennia Maar laat ons gerust zijn, de wil om de beide wa termolens, na afbraak, toch nog te behouden is aanwezig. Er is n.1. een plan om ze elders weer op te bouwen. En als dat plan gelukt, nu ja, dan heb ben die openluchtmuseummensen toch weer twee dooie molens om naar te kijken. En als het niet ge lukt? Hemel nog aan toe, dan moet er maar eens een molen geofferd worden. Men kan van Amster- dan toch geen openluchtmuseum maken? De tram te Bergen Naast de brede schare van voorstanders van het behoud der tram te Bergen (NH) heeft zich de Bond Heemschut gevoegd. Men weet, dat de Nederlandsche Spoorwegen het voornemen hebben kenbaar gemaakt de tram te vervangen door een busdienst. Afgezien van de onmogelijkheid voor bussen om voldoende ver voerscapaciteit te leveren, zoals terecht door de be volking van Bergen is aangetoond, zit er een zijde aan dit vraagstuk, die Heemschut na ligt. Om het busverkeer te kunnen verwerken, wil men namelijk de trambaan tot nieuwe verkeersweg be stemmen. De aanleg van een dergelijke autoweg door het bos, waar men niet alleen het busverkeer, maar ook alle autoverkeer wil opnemen, zal aan de rust (die zo kenmerkend is voor Bergen) en aan het natuur schoon (dat met man en macht nog behouden is) grote schade toebrengen. Dit zou wel bijzonder te betreuren zijn, omdat het Bergense bos tot de voor name attracties van de badplaats behoort, de lig ging dicht bij het dorp en afzijdig van het verkeer is welhaast uniek en van buitengewone bekoring. De geheel eigen sfeer van het bos zal verloren gaan, indien daar een weg door heen wordt gelegd met een frequente busdienst. Het behoud van de tram, de populaire „Bello" is in alle opzichten hier de beste oplossing. In die zin heeft de Bond Heemschut zich.gewend tot de directie van de Ned. Spoorwegen en tot de Minister van Verkeer en Waterstaat. ALGEMENE LEDENVERGADERING De Algemene Ledenvergadering van de Bond Heemschut is door het Algemeen Bestuur bepaald op Donderdag 7 September te Leeuwarden. Nader bericht zal aan alle leden worden toegezon den. Reeds thans worden de leden verzocht die datum vrij te houden voor deelneming aan deze Heemschutdag. NIEUWE LEDEN Buitengewone Leden'. Dr. A. J. Pannekoek, Heem stede - Mevr. B. Meeuwse-Lohmann, 's-Graven- hage - Hotel Diepen, Volendam - J. de Boer p/a Damhotel, Edam - R. Fontein, Haarlem - Dr. G. van Hasselt, Amsterdam - J. den Tex, Bilthoven - G. Gerlagh, Oosterbeek - A. Pels, Alkmaar - M. A. Pater, Heilo. Gewone LedenGemeentebestuur van Ridderkerk. Donateur'. Gemeentebestuur van Zwolle. 61 Keizersgracht bij de Hartenstraat, transformatorhuisje dat geheel uit de toon valt foto Ton Koot

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1950 | | pagina 17