bewoners de Bond Heemschut verzocht een lans te breken voor het behoud van de bestaande mooie aanleg, er op wijzend, dat er op de huidige Chur- chill-laan nooit verkeersongevallen voorkomen. Indien er toegangswegen verbeterd moeten wor den, laat het dan vooral aan de Weesperzijde en Gooise weg gebeuren Oud-Amsterdam De oude binnenstad van Amsterdam wordt in angstwekkend tempo op betreurenswaardige wijze opgetooid door de verkeerspolitie, die als een rhino- ceros door een glaswinkel gaat met blijkbaar één doel voor ogenruim baanMet het onrustbarend toenemen van het aantal verkeerslichten, -borden, -strepen, -affiches en spijkerpaden houdt de toe neming van het aantal verkeersongevallen helaas gelijke tred, zoals de op vele punten geplaatste grote verkeersbarometers in felle kleuren laten le zen. De goede bedoeling van de verkeerspolitie wil len wij gaarne voorop stellen. Of de politie hier echter psychologisch verantwoord werkt lijkt ons twijfelachtig. Zoetjes aan heeft zij zoveel aanwijzin gen langs de weg gegeven, dat het grote publiek het wel gelooft en er beu aan voorbij gaat. Natuur lijk, wie te veel betuttelt, schiet zijn doel voorbij. 'Neemt als voorbeeld de z g. spijkerpaden. Op één punt liggen enkel spijkerpaden, op andere punten, spijkerpaden én zebrastrepen, elders alléén zebra- strepen, weer elders staan voetgangersborden. Geadviseerd wordt af te remmen bij spijkerpaden, behoeft dat bij zebrastrepen en voetgangersborden niet? Als deze twijfel rijst bij het publiek, dan is de verkeersopvoeding mis. Voor ons als Heemschutters zit er een geheel andere zijde aan dit geval, n 1. de ernstig gestelde vraag, of geen paal en perk gesteld moet worden aan de stadsontsierende manier waarop de verkeerspolitie te keer trekt. Als tijdelijke actie zijn de onbescheiden grote bor den „Rem af bij spijkerpaden" en het fraaie Ne derlands: „Wandelaar, gebruik oversteek en trottoir" nog te verdedigen, al denkt men bij „over steek" aan de bezettingsjaren, toen er ook zo veel „Obers" waren. Nu deze waarschuwingsborden in hun opdringerig heid verregend en flets op de meest in het oog lo pende punten in de stad aan de gevels hangen, maandenlang, rijst de vraag of het in het toeris tenseizoen niet hóóg tijd wordt, dat zij verdwijnen. Voor het Amsterdamse publiek zijn zij als reclame uitgewerkt en voor de vele buitenlanders, die juist in het zomerseizoen het zo aangeprezen schone Amsterdam bezoeken, zijn zij, naar ons proef- ondervindelijk bleek, niet anders dan onleesbare, ontsierende reclameborden. Schrikaanjagend wordt ook het aantal verkeers borden. Men zie de Voetboog- en Handboogstraat smalle zijstraten aan het Spui, waar niet minder dan vier grote, ronde signaalrode verkeersborden, twee aan twee aaneengeschroefd laten weten, wat allemaal niet mag van de verkeerspolitie. Als dan de makers dezer verkeersborden niet voldoende fantasie opleveren om hun verboden op één bord te zetten, is het dan tenminste niet mogelijk voor kleine straten als deze, ook naar evenredigheid kleine verkeersborden te gebruiken? Het wordt werkelijk tijd dat hier het gezonde ver stand doorbreekt en recht wordt gedaan en reke ning wordt gehouden met de schoonheid, waarom Amsterdam in de boeken zo geprezen wordt. Het gaat geleidelijk aan grote moeite kosten om die schoonheid onbelemmerd te zien, er is altijd wel een lichtmast, tramgeleiding, paalreclame, girobus, ver keersbord, urinoir, peperbus, aanplakbord, ver keerslicht, brievenbus, tram-of transformatorhuisje alle even lelijk waardoor dit verhinderd wordt. Landelijk Amsterdam Langs de Haarlemmerweg, tussen Amsterdam en Halfweg, kan men uit tram, trein en van de weg drie windmolens zien, die hun fraai accent op dit wijde polderlandschap leggen. Het zijn één koren molen en twee watermolens. De korenmolen voert geen zeil meer, dat is altijd een kwaad teken. Al behoort de molen aan de gemeente en wordt hij in stand gehouden, het ware gezonder, als hij ook werkte als molen en niet alleen diende tot vermom ming van de motor. De beide watermolens moeten wijken voor de stadsuitbreiding, het z.g. plan-Slotermeer. 60 Reclame- en verkeersbordenorgje, Nieuwe Hoogstraat, Amsterdam foto Ton Koot

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1950 | | pagina 16