Corneille F. Janssen DEMPINGSPLANNEN TE HEERENVEEN In het Juninummer van Heemschut der vorige jaargang werd bericht omtrent de dempingsplan nen te Heerenveen. In dit bericht werd melding gemaakt van de instelling van een Commissie van Advies door het Bestuur van genoemde gemeente, en van een rapport, door het Dagelijks Bestuur in overleg met de Provinciale Commissie Stad en Dorp van de Bond Heemschut uitgebracht aan deze Commissie van Advies. De conclusie van de Bond luidde toen: niet dempen. Thans smaken wij het genoegen, dat de Commissie van advies, op grond van een diepgaand onderzoek tot een gelijke conclusie is gekomen. Het rapport dat door genoemde Commissie is ge publiceerd is in hoge mate belangwekkend en leer zaam; wij hopen dat men ook elders zal gaan in zien dat demping of ingrijpende wijziging van in de loop der eeuwen gegroeide toestanden meestal geen verbetering oplevert. Daar het hoofdargument vóór demping van de Kolk de onbevredigende verkeerssituatie was, heeft de Commissie zich eerst met het verkeersvraagstuk bezig gehouden. Bezien is, met behulp van tellin gen, of een grote vermindering van het verkeer te wachten is, als de wegomlegging in het kader van het Rijkswegenplan wordt u;tgevoerd. Dit blijkt slechts in geringe mate het geval te zijn; het ver keer dat de kom van Heeren veen blijft bezoeken zal echter bij demping van de Kolk wei nig gebaat zijn, naar het rap port verklaart. Vervolgens blijkt uit onderzoek dat de problemen die het parkeren biedt evenmin opgelost kunnen worden door ■demping van de Kolk, wat ten hoogste een kleine, maar on voldoende verlichting van bedrijven zijn voor hun vervoer thans aange wezen op het water, o.a. boerderijen die hooilan den aan de andere zijde van Heerenveen hebben liggen. Deze hooilanden zijn vrijwel niet per as bereikbaar, demping van de Kolk zou het hooi- vervoer tot een omweg van plm. 15 km dwingen. De Schoterlandse Compagnonsvaart dient boven dien voor waterafvoer. Dit zal het noodzakelijk maken, hetzij in plaats van demping een overklui zing aan te brengen, hetzij een kanaal buiten Hee renveen om, dat de taak van waterafvoer over neemt. Er is slechts een nadeel, dat bij demping van de Kolk voorgoed tot het verleden behoortde ratten- plaag en de onzuiverheid van het water, veroor zaakt door de er in lozende rioleringen. Maar ook deze bezwaren zijn op andere wijze op te heffen! Demping van de Kolk is dus geenszins een panacée voor de „kwalen" van Heerenveen. Op grond hiervan meent de Commissie dat het niet verant woord is een dergelijke, geenszins afdoende maat regel, welke bovendien nog zeer kostbaar zal zijn en aesthetisch een groot verlies zal betekenen, te treffen, en adviseert dan ook, niet tot demping van de Kolk over te gaan. Een conclusie die de volle instemming zal kunnen wegdragen van alle overtuigde Heemschutters! zou geven. Het verkeer te water zou bij demping van de Kolk niet al leen niet gebaat zijn, maar zelfs enorme schade lijden. De Scho terlandse Compagnonsvaart is weliswaar nog van een tweede punt uit bereikbaar, maar deze uitgang is van weinig waarde voor de huidige gebruikers. Tal 53 SU Stadsschoon in Muiden De toegangsweg tot het Muiderslot, zoals tienduizen den bezoekers 's jaars die zien. foto Ton Koot

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1950 | | pagina 15