modewerk was, viel het praten nogal mee, want in 18831884 werd het „Damrakplantsoen", op het gedempte gedeelte tussen de Oude Brug en de Papenbrug, geschapen. 't Zag er zieligjes uit volgens een oude tekening. Het gedeelte van Papenbrug tot Dam was reeds voor 1845 ten behoeve van Zocher's Beurs (de voor ganger van die van Berlage) gedempt. Toen kenden wij nog geen auto's, noch het mode woord „verkeer", anders was dit plantsoen par keerterrein geworden. Dit kan niet meer, want de Beurs staat er. Gelukkig heeft Berlage voor zijn bouwwerk een aardig plein tje gemaakt met een fontein en vier monumentale lantaarns. Dat het nu vol met auto's en fietsen staat, heeft hij niet mogen beleven. Parkeerterrein moest er komen in 't hartje onzer stad, dus dan het volgende gedeelte onzer geboorte rivier maar gedempt van Dam tot Spui. Plet laten bouwen van den sta-in-de-weg, het gebouw „Indu- stria" bereidde dit al voor. De grond, welke ervoor nodig was, was duur. 't Was ook aan de Dam; het bracht geld in het laatje. Daar wijkt alles voor! bovendien, zo redeneerde men, wat blijft er over van het romantische gevoel. „Amstel, geboorte- rivier onzer stad", als er toch al een „cloaca maxi ma" vanaf het Rokin tot aan de Oudebrugsteeg ligt, waardoor onze Amstel vloeit. Doch alle gekheid op een stokje. Ik weet er bestaat een vraagstuk: „parkeren" een belangrijk onder deel van het vraagstuk „verkeer". De waarde van het regelen van het verkeer kan ik waarderen. Allen voelen het nut aan den lijve. Begint het Muntplein (het „kopzorgpl.ein") al niet te groeien tot vervol making. Zie ook het Jan Willem Brouwersplein, dit fraaie stukje verkeers- en parkeerkunst. Maar al kan ik lof niet onthouden, met bange gevoelens en lede ogen zie ik het geworstel aan der Verkeersau- toriteiten met de lawine van auto's. Tracht 's Maandags eens in de kern der binnenstad te parkeren, b.v. op het Spui. U kunt blij zijn als u uw auto ergens op een der grachten kwijt zijt. Van jaar tot jaar wordt dit erger. Het parkeren van auto's in de kern der binnenstad wordt zo goed als onmogelijk. Wij behoeven niet eens in de toekomst te zien. Over een paar jaar is het al zo ver. Gaan wij eens na, welke auto's zijn niet te weren, 't Zijn de vrachtauto's; zie de N.Z. Voorburgwal en de Spuistraat. Deze kunnen niet uit de kern wor den geweerd, daar het grotendeels de zakenwijk is. Zij moeten er lang staan voor het laden en lossen. Het parkeren van personenauto's daarentegen kan worden geweerd; zolang het nog mogelijk is gedu rende een kwartier hoogstens, later voorgoed, ja, binnen enkele jaren zie ik het ertoe komen, dat de personenauto's uit de binnenstad geheel moeten worden geweerd. Ook op de grachten. Waarvoor staan er den gehelen dag die slierten auto's? Al leen, omdat mijnheer A of B naar zijn kantoor wil 5 Damrak met Papenbrug voor de demping van 1883. Beurs van Berlage op het Damrak ter plaatse waar eertijds de Papenbrug uitkwam.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1950 | | pagina 9