aan onder meer het Huis Crevenna werd opgeof ferd, de Telegraaf (1929'30), het gebouw Candi- da (1932), het Bungehuis (1932'34), de Galeries Modernes (1937), de aanbouw van de Bijenkorf (1938), terwijl nog te wijzen ware op de nieuwe bouw op Rembrandt- en Leidseplein en vrijwel alle hoekhuizen op plaatsen waar verkeersaders de grachtengordel doorsnijden, zoals de Raadhuis straat, Koningsplein, Leidsestraat, Vijzelstraat en Utrechtsestraat. Deze gebouwen staan er als de hedendaagse uitingen van de stuwkracht der Am sterdammers die hun bedrijven en daarmee hun woonplaats in de rij van de hoofdsteden der wereld vooraan willen zetten. De stuwkracht bracht helaas niet een schoonheidszin op, aansluitend op die van de Gouden Eeuw. Naast weemoed om deze tekort koming moge er zeker respect zijn voor de ontplooi de durf en wilskracht. Dat het echter ook mogelijk is binnen de sfeer van het sterke karakter der oude stad forse moderne complexen te plaatsen moge vooral blijken uit de bouwwerken, zoals het bank gebouw Pierson Co (1917'18) Herengracht 206-214, het Gereformeerd Gymnasium (1930), Keizersgracht 418-422, het gebouw William Koch (1935), Keizersgracht 318, De Javasche Bank 1937)3 Keizersgracht 666-668, het archief- en kan toorgebouw van de ,,Twentsche Bank" (1939), Singel 158, het AVRO-gebouw (1942), Keizers gracht 105. Gelukkig kunnen vele verheugende restauraties worden genoemd, die in staat van verval verkeren de gebouwen weer tot nieuw aanzien ophieven en de roem der oude stad nieuwe glans gaven. De rij is gelukkig ook indrukwekkend. Men denke aan het Paleis op de Dam, het Waaggebouw,'hetRembrandt- huis, het Huis aan de Drie Grachten, de Agnieten- kapel, de Staalhof, het Korenmetershuis, het Ma kelaarskantoor, de Militiezaal, het Oudezij ds Huis- zittenhuis, de Coeymanshuizen aan de Keizers gracht 177, het Burgerweeshuis, Rapenburg 13, Egelantiersgracht 8, de Gouden en de Zilveren Spiegel aan het Kattegat 4 en 6, Spuistraat 53, St. Nicolaasstraat 16, Zeedijk 1, Prinsengracht 92, Oudezijds Achterburgwal 201, Herengracht 38 en 77, St. Olofsteeg 4, Oudezijds Voorburgwal 14-22 en 40, Nieuwezijds Voorburgwal 14 en 264, Singel 83 tot 85 en 450-452, Oude Schans 39, Nieuwe Brugsteeg 13, Blauwburgwal 22, Bloemgracht 87- 91 en enkele recente restauraties zoals de Begijnhof kapel, het hoekhuis Keizersgracht 716 bij de Regu liersgracht het Wijnkopersgildehuis in de Koe straat, het hoekhuis KalkmarktPrins Hendrik kade, enz. Onmiddellijk naast restauraties mogen waarlijk wel genoemd worden al die hechtdoortimmerde huizen, welke dank zij de goede zin hunner eigenaren door verantwoord onderhoud in goede staat zijn doorge geven van geslacht op geslacht. Vergelijkt men afbeeldingen van de binnenstad uit de tweede helft der vorige eeuw met de huidige toe stand, dan wordt men, helaas, niet in de eerste plaats getroffen door de schoonheid van de stad thans, maar wel door het ontstellend vele, dat ver loren is gegaan. Bovendien blijken het dan niet het oorlogsgeweld of onvermijdelijke rampen te zijn, die het stedeschoon het meest hebben geschonden, maar achteraf on juist gebleken bestuursbeleid, baatzucht van eige naren, gevoelloos hanteren van ambtelijke voor schriften en dergelijke. En, alweer helaas, hebben de jaren nog te weinigen wijzer gemaakt, immers dezelfde elementen bedreigen nog dagelijks de stad. 3 De Munt vóór de afbraak der Engelse huizen in 1876 Binnen Amstel bij de Munt, 1950.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1950 | | pagina 7