's avonds geen gelukkige verlichting geven. De rationele opvattingen van Berlage, belichaamd o.a. in de Koopmansbeurs moesten, omstreeks 1912 wijken voor de romantiek der Amsterdamse school, waarvoor het Scheepvaarthuis het klassieke voor beeld blijft. Ook de bruggenbouw onderging in hoge mate deze invloeden. Van der Mey bouwde voor Publieke Werken de brug over de Heren gracht bij de Vijzelstraat en de brug over de Waals- eilandsgracht bij de Buiten Bantammerstraat. Ge heel in tegenstelling tot de oude boogbruggen is bij dit laatste ontwerp de brug gemaakt tot een „in drukwekkend" stuk architectuur; de massieve landhoofden verbreken op een hinderlijke wijze het grachtbeeld. Dergelijke opvattingen waren type rend voor de individuele kunst deze Amsterdamse school. Het is prijzenswaardig dat de gemeente Amsterdam een speciale architect aanstelde, voor de aesthetische verzorging der bruggen en er zullen weinig steden zijn met een dergelijke bruggen „verering" van gemeentewege. Deze samenwer king van architect en ingenieur heeft in Amster dam op verschillende punten goede resultaten op- geleverd, doch de slechte voorbeelden zijn o.i. niet minder in aantal. De meeste van deze bruggen zijn van een hinderlijke gekunsteldheid, vooral door de uitwerking van het „sier"smeedwerk en de plastiek. Men kan dikwijls de virtuositeit van dit smeedwerk erkennen en zelfs bewonderen, maar het blijven „lawaaihekken" en slechts één wandeling over een oude brug met haar simpele gietijzeren leuningen is voldoende om de argeloze gereserveerdheid van onze oude bruggenbouwers duidelijk te maken. Vele bruggen van na 1913 zou ik geven voor een enkele bij de Amstel over de Herengracht, met leu ningen die er zijn, maar die men nauwelijks ziet, ook in kleur prachtig in harmonie met het grach tenbeeld. Gelukkig is de Amsterdamse bruggencul- tus de laatste jaren wat bedaard en het ware m.i. hoogst gewenst wanneer Publieke Werken in dit opzicht ook eens naar nieuwe wegen ging zoeken. Ongetwijfeld worden aan een moderne brug an dere eisen gesteld dan 300 jaren geleden, maar kon en wilde men slechts iets terug vinden van de am bachtelijke bescheidenheid waarmede men toen te werk ging. 17 Brug over de Herengracht bij de Amstel foto Ton Koot

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1950 | | pagina 21