de grootmeester werd en waarvan op de Heren gracht 140 een voorbeeld uit diens school is. Verderop zien we hier en daar gevels van Philippe Vingboons, veelal met klassieke pilasters en leven dige contour van de top. In de bocht zien we gevels uit het midden en einde der 17de eeuw, waarbij de stroeve geblokte gevels van Dortsman. Ook verschijnen daar reeds gevels in Lod. XlV-stijl. Maar gans aan het eind van de Herengracht 780 is een gevel in late Louis XVI-stijl, het laatste wat vóór de stilstand van de Franse overheersing werd gemaakt. Wanneer men de huizen met rust gelaten had zou van de Brouwersgracht tot de Amstel een wandeling gelijk zijn aan een kunsthistorische les, de opvolging en de groei van de ene vorm tot de andere, met erin de schokken der kunstenaars die iets eigens brachten. Nu is die opvolging er wel maar niet in volgorde. Het is ermede als met een kaartsysteem dat door elkaar ligt, dat zoekt niet zo gemakkelijk. Hoe dat komt? Wel, dat is een gewone zaak van vroeger en van heden. Wanneer grootvader dood is en het huis nieuw bewoond moet worden, moet het gemoderniseerd worden. Welke vrouw wil thans een behangpapier van vijftig jaar oud, alleen uit gedachtenis aan opoe. Daardoor werden de Amsterdamse grachtenhuizen bij herhaling vervormd naar de gewijzigde stijl-in zichten met de daarbij behorende levensgewoonten. De plattegrond eigende zich bijzonder goed om het oude type tot een later te herzien, zodat ingrijpen de verbouwing niet nodig was, slechts een andere aankleding of een nieuwe trap. Wanneer dan zo rond het jaar 1700 de stucatori uit Italië en Frank rijk komen, helpen die mede de interieurs een gans ander aanzien te geven. Ook de gevels waren voor wijziging vatbaar. Wegens de zware eiken balk op de houten pui, kon wat onder die puibalk was eruit genomen worden en daarvoor in de plaats een deur opzij met een hardstenen stoep en twee vensters. Het bovengedeelte van de gevel kon zo blijven. Daar behoefden alleen de houten kruisen uit de vensters gezaagd te worden en vervangen door schuiframen. Tegelijk werden veelal de onderzijden der vensters verlaagd omdat het zo gezellig was zittende uit te kijken, hetgeen men vroeger alleen staande deed. Deze evolutie gleed voort van de beginne tot heden, tot onze tijd voor het eerst een rem aantrok, ja nog verder ging door hier en daar een huis en een gevel terug te brengen tot de oorspronkelijke vorm, wat toen restaureren heette. Onder dit woord verstaan we nu weder iets anders, de lelijkheden verwijde ren, wat schoonheid heeft behouden en tot orde brengen,, de kleur aanpassen bij de stijluiting en dan gereed afleveren aan de natuur, als zichtbare uiting van wat hoog over alles gaat, om wat de mens maakte in tooi te zetten, te voltooien. Wanneer we de grachten zó zien, dan behoeven ze niet steeds te blijven zoals ze zijn, mits de lelijkhe den worden opgeruimd en schoonheid gebracht. Wat voor lelijkheden werden 'gebracht? Dat begon met de vervuiling der grachten, waaruit de spreuk ontstond: die stinksloot moet dicht. Toen er nog geen verkeer was werden de twee N.Z. Burgwallen gedempt en vele andere grachten. Tot bij het voor nemen tot demping van de Reguliersgracht de ogen open gingen dat door het verlies van het spiegelend 11 fGedeelte grachtenboek Heerengracht 38 met buren). Een gedeelte Herengracht bij de Brouwersgracht zoals Caspar Philips dit afbeeldde in 1768, thans genummerd 4036. (Foto zelfde gedeelte Heerengracht)Hetzelfde stuk Herengracht thans. Twee huizen werden in ongeveer 1780 vervangen door het hoge huis nr 40 in Louis XVI stijl. Van de tweelinggevel 3836 ging in de helft der 1 ge eeuw de rechterhelft verloren.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1950 | | pagina 15