rijden, om per auto zijn lunch te gaan savoureren in de kern der binnenstad, en om aan het eind van zijn dagtaak terug naar huis te rijden? Moet daar voor den gansen dag de aanblik onzer onvolprezen grachten worden bedorven? Doch als de auto's uit de binnenstad worden geweerd, dan moet de over heid ook zorgen voor een behoorlijke outillage der tram's of bussen. Zoals de trams nu zijn, zijn ze een schande; zelfs de nieuwe wagens vallen tegen. In de toekomst moet een eerste klas service worden geboden. Herinnert ge U nog de kroning onzer Koningin? Toen mochten er geen auto's in de binnenstad ko men zij bleven geparkeerd buiten de ringgrachten Stadhouders- en Nassaukade. Wat een weldaad, toen in de stad te wandelen. Zoals gezegd, al zal het morgen nog niet gebeuren, toch ontkomen wij niet aan het beperken bij het steeds stijgend aantal auto's. Andere middelen (dempen, doorbreken, verbreden) toe te passen, blijven lapmiddelen. Zij kunnen voor korten tijd helpen, doch dan is het uit en de binnenstad voor goed bedorven; zoals nu reeds het Rokin. Laatst zei een taxichauffeur nog tegen me: „mijn heer, ze moesten al die grachten dempen, dan had den we tenminste rijbanen, dan konden we opschie ten." Deze man, die spreekt naar dat hij wijs is, ver tegenwoordigt een categorie mensen, waaronder ook van ontwikkeling. Verleden jaar vermeldde „Het Parool" in een interview, hoe zelfs een offici eel iemand, die toch beter weten moest, schuchter in die richting wees. De hemel beware ons voor zulk een kortzichtigheid: Het zal nü met klem van rede nen, met schone woorden worden voorgedragen om geloof te wekken, doch dat hebben de autoriteiten, zij, die menen het alleen te weten, destijds eveneens gedaan, getuige de, in 1874, gedempte Leprozen- en Houtgracht Waterlooplein) en aansluitend ge deelte Muidergracht (Jonas Daniël Meijerplein) wellicht krijgen wij ze door de nieuwe stadhuis plannen weer terug de gedempte Elandsgracht, de Rozengracht (1895), de Lindengracht, de Anje liersgracht, nu Westerstraat en de Palmgracht. Heb ben zij enig nut opgeleverd voor het verkeer? Neen. Het zijn verminkingen gebleven; zij hebben macht noch heerlijkheid. Als markt geven zij zich nog een schijn van bestaansrecht. Daartegen kan men aan voeren dat de demping der Rozengracht een hoogst nuttige uitvalsweg heeft opgeleverd; doch deze waarde kreeg-zij pas na het dempen van het be koorlijke Warmoesgrachtje en doorbraak der hui zenrij aan de Heren- en Keizersgracht in 1902. De zelfde waarde wordt opgeeist door de demping van N.Z. Voorburgwal en N.Z. Achterburgwal, daarna Spuistraat genoemd, en van het Spui. N.Z. Voorburgwal voor de demping van 1884 De Spuistraat is een dor element geworden, de N.Z. Voorburgwal en het Spui gelukkig niet. De demping van het Vijzelgrachtje hebben wij te waarderen als gevolg van de verbreding der Vijzelstraat in 1934. De zwaarste dezer zonden zijn uit het laatste kwart der 19de eeuw, evenals de rage van het „moderni seren" (sic!) van wulfbruggen ter vergemakkelij king van het verkeer met sleperskarren en handkar ren. Nu er auto's zijn, is het motief van toen geheel verdwenen. Thans zitten wij ermee. In 1914 brak een beter inzicht door. Laat mij in deze korte be schouwing één voorbeeld aanhalende vaste brug over de Blauwburgwal en het Singel. In 1883 (evenals 1871 een ongeluksjaar voor de bruggen) werd de oude brug „gemoderniseerd" in gegoten ijzer. Hoe dit geschiedde zien wij nog aan de aan sluitende brug over het Singel voor de Lijnbaans- steeg. In 1914 werd de brug over de Blauwburgwal vervangen door -een bakstenen wulfbrug. Het was alsof de toenmalige hoofdingenieur van de Dienst der Bruggen een openbare les gaf, en nog geeft ter opvoeding van het publiek. Open Rokin voor de afbraak van de heilige stede of N.Z. Kapel. 6

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1950 | | pagina 10