een goede maatverdeling zowel in het geheel als in de details. Ook hier is het bewegen van blade ren, van zon- en schaduwvlekken, het rimpelen van het water, het stramien van ruige baksteen en glad de voeg, van zandstenen banden en aanzetstukken en van straatkeikopjes, als een pointillé van gelijkwaardige kleuren, een muzikale maatindeling. Men kan daarin geen wijziging brengen zonder het evenwicht te verbreken, het geheel aan te tasten. Het veranderen van een goede gevel- en raamindeling, het vervangen van pannen door een soort met andere afmetingen, het weghalen van een boom, het afpleisteren waar niet ge pleisterd mag worden, het dempen van een gracht, zijn evenzovele mid delen om het schilderij grondig te be derven. Ook de bestrating is een onscheid baar onderdeel van het gehele aspect en moet eenzelfde „trillingsgetal", hebben als de omgeving. Een dode beton- of asphaltstrook zelfs het massa-modelé van klinkerkeien ver breekt het rhythme en valt nadrukke lijk uit de toon als een dood en log element in het tintelend geheel; een dorre oppervlakte in een stilleven. Met zorg dient te worden nagegaan, of het wijzigen van bestratingen op pleinen, langs grachten en in de straten zelf uit een aesthetisch oog punt wel verantwoord is. Het spreekt vanzelf, dat verkeerseisen aanleiding kunnen geven tot het aanbrengen van effen, gesloten wegdekken met ,en aard van de gebezigde materialen een zelfde .rhythmische verdeling hebben een tintelende be wogenheid als de penseelvoering van een schilder. Het pleintje ontleent zijn intimiteit en organische gebondenheid aan het fijne craquelé van z'n kei bestrating waarover de hemel een spel van licht vlekken en schaduwlijntjes legt en waardoor het niet is een aan de omgeving vreemd vlak, maar de vertrouwde bodem van een bevrijdende ruimte in de beslotenheid van de bebouwing. Elk complex van gebouwen, bomen, water en luchten, dat een aesthetische compositie, een waar devol monument vormt, verwezenlijkt een zekere tonaliteit, een bepaalde homogeniteit in structuur, 90 Bruntenhofje, Utrecht. foto Lichtbeeldeninstituut Het craquelé van een keibestrating. foto A. G. M. Boost

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1949 | | pagina 14