AMERSFOORT'S UITBREIDINGSPLAN De bemoeiingen welke de Bond Heemschut met de stad Amersfoort in de loop van enige tientallen ja ren heeft gehad zijn velé geweest. Het zal voor een ieder begrijpelijk zijn, dat het Bondsbestuur met voldoening terugziet op zijn ingrijpen in voorgaan de jaren, dat er mede toe geleid heeft, dat de Kamp binnenpoort thans nog behouden is. Dat ingrijpen was nodig in een tijd, toen het stadsbestuur van mening was, dat de grote verkeersstroom dwars door de binnenstad van Amersfoort moest worden geleid. Het huidige gemeentebestuur huldigt te recht een andere mening. De ontwerper van het nieuwe uitbreidingsplan is van gevoelen dat, op grond van de hem ten dienste staande cijfers en op grond van één verkeerstelling, gehouden op 18 Sept. 1947, welke naar ons oordeel geen afdoende inzicht kon geven omtrent de toekomstige omgang van het verkeer, moet worden overgegaan tot het leggen van een rondweg dicht om de stadskern. Hij geeft hiervoor als oplossing de demping van de beek tussen de algemene begraafplaats en het „Monnikendam", hoewel beseffend en toegevend, dat dit een offer is. Zeer tot onze verbazing werd medegedeeld, dat de Rijkscommissie voor de Monumentenzorg geen be zwaar heeft gemaakt tegen deze demping, die zo zeer het karakter van de nog gave watergordel om de stadskern, aantast. Dit doet onmiddellijk de twijfel opkomen, of men zich toen wel bewust was van het rijkswegenplan, dat voorziet in de behoefte van ringwegen buiten de bebouwde kom voor het interlocale verkeer. Na kennisneming van de mening van de Commissie Stad en Dorp en van die van een delegatie uit het dagelijks bestuur, aangevuld met deskundigén op het gebied van verkeer, is het bestuur van oordeel, dat het dempen van de beek, mede gepaard gaande met het vrijwel verdwijnen van een deel van het oude bolwerk, waar de weg slechts plm. één meter onder zal komen te lopen niet te aanvaarden is,. Zoals eertijds door wijs inzicht in dat geval van hoger instantie de Kampbinnenpoort niet al leen behouden bleef, maar later zelfs gerestau reerd werd, vertrouwt het dat ditmaal door wijs in zicht van het gemeentebestuur zelf een daad voor komen wordt, die later alleen maar betreurd kan worden. Het heeft daarom gemeend zich als volgt tot de ge meenteraad te moeten wenden Het Bestuur van de Bond Heemschut heeft met waardering kennis genomen van het uitbreidingsplan voor, de stad Amersfoort. De gedachte welke bij het ontwerp voorzit, om de waarlijk zeldzame schoonheid van de stadskern te behouden niet alleen, maar ook levend te houden, kan niet anders dan de volle sympathie hebben van een iéder, wien het oude stadsschoon als cultuurgoed lief is. Het Bestuur van de Bond Heemschut zou beslist in zijn taak tekort schieten als wakers voor de schoonheid van Nederland, als het niettemin een ernstig woord achterwege liet. Dit betreft het voornemen om, ter verkrijging van een rond weg om de stadskern, de beek-aan het plantsoen West en Zuid op te offeren en tot demping daarvan over te gaan. Naar de mening van het Bondsbestuur, dat zich bijgestaan door verschillende deskundigen bij herhaling en ter plaatse op de hoogte heeft gesteld van de consequenties van het plan, is het offer, dat hier gevraagd wordt te groot en moet tot onherstelbaar verlies leiden van de gaafheid van de zeldzame plattegrond- en van de schoonheid van de oude stad. Het acht het verlies van het water als historisch ty pisch Nederlands bestanddeel van de oude vestinggordel en als wezenlijk deel behorend bij de stadskern op de gegeven gronden onaanvaardbaar. De Bond Heemschut meent niet de instantie te zijn om een gedetailleerd'nieuw plan op dit onderdeel te ontwerpen, hij is overtuigd dat in Amersfoort de krachten en middelen aan wezig zijn om dit op bevredigende wijze te doen. Het be stuur dringt er daarom bij Uw College op aan, Uw goed keuring ten aanzien van de demping der beek op te schorten en te overwegen of de verkeersweg niet langs andere banen kan worden geleid. Het verzoekt in elk geval met de meeste klem eerst de ontwikkeling van het verkeer te volgen mede in verband met de ontworpen Rijksverkeersweg) alvorens tot een zo verstrekkende en ingrijpende maatregel over te gaan, als de demping van de beek is." Onze oprechte hoop is, dat de gemeenteraad moge besluiten het water en het bolwerk te behouden, en opdracht moge geven een oplossing te vinden voor h.et verkeersvraagstuk waarbij een open oog worde gehouden op het weliswaar al aangetaste, maar gelukkig nog niet geheel verminkte stadsschoon. T.K. 64 Amersfoort, plantsoen Zuid foto Ton Koot

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1949 | | pagina 20