foto B.S.
lossingen deed zoeken, voerden tot het ontstaan
van de bonte verscheidenheid in drijvende wonin
gen langs onze kanalen en rivieren die we thans
kennen, die merendeels niet aan welstandsbepalin
gen gebonden zijn en waarop generlei of zeer weinig
toezicht wordt uitgeoefend.
Het resultaat is de vorming van een aantal rom
melige uitwassen aan de buitenzijde van vele ste
den, van drijvende landhuisjes met rieten daken
tot „schepen" met daktuin en terras. Meestal vor
men zij een zodanig contrast met dé omgeving, dat
zij stads- en landschapsbeeld ernstig storen. Vaak
volgt er een reeks bouwsels aan de wal zoals kolen
hokken, fietsenbergplaatsen, ja soms zelfs konijnen
hokken etc., die de rommelige indruk van het ge
heel nog versterken.
Een strenger toezicht op dè vormgeving der woon
schepen is wel zeer gewenst. Het Hollandse water
landschap is juist door zijn vlakke karakter zo
kwetsbaar. De bepalingen van het welstandstoe
zicht, van toepassing op de bebouwing in de dor
pen en steden, zijn meestal niet van kracht voor de
woonschepen. In Amsterdam wordt b.v. alleen gelet
op de kleur van de woonschepen. Controle daarop
wordt uitgeoefend door de afdeling Gebouwen, die
zo nodig in overleg een kleur vaststelt.
Inde tweede plaats is er de kwestie van het toezicht
op en het aanwijzen van de. ligplaatsen.
Behalve aan de rand der stad vindt men de woon
schepen in grachten en vaarten in de stadjes en dor
pen, waar zij veelal een schrille tegenstelling vor
men met de bebouwing op de wal en het geheel
ernstig afbreuk doen. Slechts wanneer het karakter
van schip bewaard is gebleven, kan een harmonisch
beeld gevormd worden.
Ook ten aanzien van de ligplaatsen bestaan weinig
voorschriften. Voor het kiezen van een plaats moet
schriftelijk toestemming gevraagd worden aan het
gemeentebestuur. In Amsterdam worden deze aan
vragen behandeld door de politie, die hiertoe over
leg pleegt met de Handelsinrichtingen en Pu
blieke Werken. Deze gang van zaken maakt een
goed toezicht mogelijk. Op de provinciale wateren
worden woonschuiten als regel geweerd.
Ondanks dit, zal hij, die zijn ogen de kost geeft in
ons land helaas getroffen worden door het romme
lige beeld van woonschepen op de mooiste plaatsen
in ons natuurschoon.
Tot slot nog een bijkomend gevaar. Van de woon
schepen, welke nu in gebruik zijn, zullen vele in de
toekomst niet als zodanig geschikt blijken te zijn,
doordat zij lekken enz. Wat zal er dan mee gebeu
ren Zal men het voorbeeld volgen,dat wij in een
plaatsje in Noord-Holland zagen
Daar was onder aan de voet van de dijk een woon
schuit geplaatst, die nu als woning gebruikt werd.
Als dit in de toekomst wordt toegestaan, moet het
ergste gevreesd worden. Weliswaar bestaat er
krachtens verordeningen een mogelijkheid hierte
gen op te treden, maar de woningschaarste maakt
dit vaak wel zeer moeilijk. Ook moet nog ge
wezen worden op de financieel ongunstige verhou
ding tussen het bouwen van woonschepen en de
woningbouw. De bouwprijs van woonschepen, wei-
46
Moderne vormgeving?
Vergane glorie
foto B.S.