Heerenveen de vorm van het kruisdorp aan. Een
korte „bajonet" in deze weg werd de oorzaak van
een kleine afwijking van het type, wat in dit geval
tot een verrijking leidde en er toe heeft bijgedragen
om Heerenveen het enigszins „steeds karakter" te
geven. Over de Compagnonsvaart werd nog een
tweede ophaalbrug gelegd, het stuk daartussen
werd „De Kolk" genoemd, de noordelijke - kade
Lindengracht, de zuidelijke Haringpad, waaraan
hetgemeentehuis-het oude Oenemastate-igelegen is.
Deze beschrijving, ondersteund door de hierbij
afgedrukte schetskaart, moge voldoende zijn om
zich een indruk te vormen van de situatie ter plaatse.
Tussen het centrum van het dorp en het omgeven
de landschap, bestaat een visueel contact geleid
door het water der drie vaarten, die zich aan
weerszijden beplant met rijen bomen, in de verte
verliezen.
Duidelijk demonstreert Heerenveen tot op heden
zijn afkomst, welke het dankt aan de bedrijvigheid
in de vroegere verveningen. Hét dorp bezit in de
oudere delen nog steeds een organische bouw van
grote waarde, waarin het vaartenstelsel als grootste
waardebepalende factor moet worden, gezien.
Thans blijkt bij het gemeentebestuur van Heeren
veen het voornemen te bestaan „de Kolk" te dem
pen.
Het verkrijgen van een betere verkeerssituatie, de
behoefte aan meer parkeerruimte en de noodzaak
een plaats te vinden voor de zich uitbreidende win
kelstand, zijn de oorzaken die Burgemeester en
Wethouders tot het doen van dit voorstel hebben
geleid.
Daar van verschillende kanten bezwaren gerezen
zijn tegen deze plannen werd besloten een Com
missie van Advies voor de demping te stellen, die
zich zo breed mogelijk zou oriënteren om daarna
een rapport op te stellen.
Ook de Bond Heemschut heeft in overleg met zijn
Provinciale Commissie Stad en Dorp zijn mening
aan deze Commissie kenbaar gemaakt.
In het rapport hiertoe opgesteld, werd opgemerkt,
dat:
39
Heerenveen
luchtfoto K.L.M.