16 LANGSDEVECHT Er zijn twee Vechten. En ook de tweede, de minder bekende, de Overijsselsche, is de moeite van een bezoek en een beschrijving ten volle waard. Maar wie van de Vecht spreekt, denkt toch vooral aan de Utrechtsche, de beroemdste, stellig ook wel de mooiste, van de twee. Wie langs de Vecht wil gaan, moet in de stad Utrecht beginnen. Een zeer prozaïsch begin, zoo is wel vaak opgemerkt. Dat is echter zeer betrekkelijk, zooals er wel meer dingen over de Vecht beweerd zijn, die slechts zeer betrekkelijk waar moeten heeten. V De Vechtstroom vangt aan bij de Utrechtsche Weerdsluis aan het eind van de Oude Gracht. Dat is weliswaar geen landelijk begin, maar het is toch allerminst een begin zonder poëzie. De Domtoren op den achtergrond, het water en de kaden van de Oude Gracht met de singels ter weerszijden op den voorgrond, het schilderachtige scheepvaartverkeer. Waarlijk, de Vecht zou in minder aantrekkelijke omgeving zijn ioop kunnen beginnen. We moeten dan verder eerst wel een heel stuk stad doorkruisen •van niet altijd even verheffende allure, voor het uitgestrekte landelijke deel van het Vechtgebied begint, maar we kunnen op den linkeroever aan den waterkant blijven en waar water is, is het eigenlijk altijd mooi. Bij de Roode brug, een klapbrug, die het bijzonder goed in het stadsbeeld doet, begint dan het landelijk gedeelte. Of lie ver het meer landelijke, want ook verder in Zuilen en Maarssen en Breukelen drin gen af en toe fabrieken en stukken moderne aaneengesloten bebouwing dicht naar den Vechtoever op,, als een inbreuk op en een aantasting van het oorspronkelijke landschap. Of voor wie het optimistisch wil zien en ook deze opvatting heeft haar goede gronden als een niet steeds onwelkome variatie in het oeverbeeld, dat hier en daar, vlak voor Maarssen bijvoorbeeld, een eigen schoonheid bezit. Als we de Roode brug gepasseerd zijn en nu verder den rechter oever volgen, nade ren we al spoedig het oude landelijke gedeelte van Zuilen. Dit dorp heeft zich de laatste jaren aan den kant van spoorbaan .en 'Merwedekanaal-in de richting van Utrecht geweldig en niet altijd even gelukkig uitgebreid. Maar het oude dorpje zelf ligt daar nog vrij ongerept, zooals het daar lag sinds eeuwen aan den waterkant, met Kasteel en Kerk en wat oude gebouwen van meer ofminder statige allure, en 'veel geboomte; een prachtig geheel. De twee gaaf gerestaureerde en verdekkerde molens even buiten het dorp sluiten zich daar mooi bij aan. De rivier maakt nu een zeer diepen S-vormigen bocht. Aan dien bocht ligt aan den overkant een groote boer derij, laat 19de eeuwsch, dus op zichzelf niet fraai, maar met zeer indrukwekkende oude linden er omheen. Daarop volgt het fabrieksgedeelte naar Maarssen .toe; hoofd weg, kanaal en spoorweg naderen hier zeer dicht, tè dicht, den Vechtoever. Toch zijn de fabriekssilhouetten op zichzelf niet leelijk en zij geven dit stuk Vechtlandschap ver levendiging en'afwisseling, die daarna de sfeer der oude buitenplaatsen des te meer waardeeren doet. Trouwens Breukelen, Loenen, Vreeland, en het reeds genoemde Zuilen, behooren tot de mooiste en voor een deel ook best bewaarde dorpen, elk met een eigen karakter; al wordt dat karakter voor een groot deel door de pittoreske ligging aan de Vecht bepaald. Het Vechtlandschap zelf behoort ongetwijfeld tot de mooiste landschappen van ons vaderland. Hier is een wel zeer gelukkige combinatie van natuur en cultuur bereikt.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1944 | | pagina 6