99
Aangezien dit een provincialen weg betreft en de landschappelijke behandeling wat
aangaat tracé, profiel en beplanting van den ganschen weg als één geheel dient te
worden beschouwd, hebben wij de gemeente geadviseerd zich tot den Prov. Water
staat te wenden met het verzoek ten aanzien van dien weg een bekwamen en er
varen landschap-architect te raadplegen.
Het is in dit verband, dat wij met veel genoegen melding maken van de instelling,
in het begin van dit jaar, door den Commissaris der Provincie Zeeland, \an een Pro
vinciale Commissie voor Beplantingen. Deze is bedoeld te zijn een Advies-Commissie,
welke den Commissaris, de gemeenten en andere publiekrechterlijke corporaties van
advies zal dienen inzake alle aangelegenheden betreffende de beplantingen, waarover
haar oordeel zal worden gevraagd, terwijl zij ook uit eigen beweging alle opmerkin
gen, die zij in het belang van de beplantingen in Zeeland mocht achten, onder de
aandacht kan brengen van allen, die daarvoor in de termen vallen.
De instelling van deze Commissie bewijst de groote belangstelling, die het Bestuur
der Provincie Zeeland heeft voor de beplantingen, en de groote waarde, die zij aan
het ontvangen van juiste adviezen daaromtrent hecht.
Zooals hierboven reeds vermeld, is deze Commissie bedoeld als een advies-commissie,
welke zich bij haar adviezen ongetwijfeld in hoofdzaak zal bepalen tot het aangeven
van de algemeene richtlijnen betreffende de beplantingen en tot het beoordeelen van
de ingediende beplantings-ontwerpen;het zelf maken \>an dergelijke ontwerpen ligt
niet in de bedoeling, zij zou daarmee komen op het terrein van den eigenlijken land-
schaps- en beplantings-deskundige.
Daarbij moet voorts ook niet worden vergeten, dat de landschappelijke behandeling
van de wegen niet alleen omvat de beplantingen, doch dat ook de in landschappelijk
opzicht juiste keuze van het tracé en van het dwarsprofiel bij den aanleg van nieuwe,
en bij de veranderingen van bestaande wegen, een belangrijke rol speelt.
Voor dit alles is noodig de nauwgezette studie van een vakman, van den bekwamen
en ervaren landschap-architect, wiens eigenlijke werk dergelijk soort van arbeid is,
en wiens medewerking reeds in het vroegste stadium, d.i. ook reeds bij het ontwer
pen, en dus vóór de vaststelling, van het tracé en van het dwarsprofiel moet worden
ingeroepen.
Het is ongetwijfeld een zeer gelukkig verschijnsel, dat de noodzakelijkheid van de
medewerking van den landschapsdeskundige bij den aanleg en de verderè behandeling
van de wegen, waarvoor, zooals bekend, cnze Commissie van hare oprichting steeds
zoo sterk heeft gepleit, ook in ons land door de met den aanleg en het beheer der
wegen belaste autoriteiten steeds meer wordt ingezien.
Van den Rijkswaterstaat was dat reeds bekend, doch ook door verschillende Provin
ciale Waterstaats-bureaux wordt dit beginsel thans als vaststaande regel toegepast.
In dit verband willen wij voorts verwijzen naar een artikel van Ir H. A. M. C,
Dibbits, opgenomen in het.Juni-nummer van het tijdschrift Wegen" van de Ver-
eeniging Het Nederlandsch Wegencongres, getiteld: „De bestudeering van het Ver-
keersvraagstuk in de Vereenigde Staten yan Amerika", waarin op blz. 72 is opgeno
men een schema van de personeelsformatie van den Dienst der Staatswegen en
bruggen van den Staat Iowa. Daaruit blijkt, dat deze Dienst, onder leiding van het
hoofd, den Engineer Manager, is verdeeld in drie afdeelingen of Departments: het