53 landen was men al spoe dig met die strooming meegegaan en samenvoe- ging van landseigen en klassieke vormen had er een eigen Vlaamschen en later Hollandschen re naissancestijl in het leven geroepen. De namen \an Cornelis Floris en Hans Vredeman de Vries kunnen daarbij met eere genoemd wor den, vooral ook wegens hun voorbeeldenboeken. Eenige tientallen jaren later, in den tijd waarin het Bossche kruithuis ge bouwd werd, verrijkten mannen als Hendrick de Keyser en Lieven de Key onze steden met hun meester werken. In hun gebouwen vinden wij de echt Nederlandsche trapgevels en kruis kozijnen te samen met klassieke vensterbekroningen en pilasters. De Hollandsche baksteen wordt afgewisseld met natuursteenen blokken en banden en het geheel is van een groote levendigheid en schilderachtigheid. De wiskunde werd niet ver geten; nauwkeurig zijn de afmetingen van deuren en vensters, van verdiepinghoogte en dakhelling tegen elkaar afgewogen en de plattegronden zijn zoo regelmatig mogelijk. Laten we nu het kruithuis wat nader beschouwen. Het ligt voor de hand, dat we een militair dienstgebouw niet mogen vergelijken met een stuk stadstrots als de Haarlemsche vleeschhal; beter past een vergelijking met pakhuizen en andere maga zijngebouwen. Inderdaad is er eenige overeenkomst als we de afbeeldingen van de Amsterdamsche turfpakhuizen (in het Aprilnummer) leggen naast die van de bin nenplaats van het kruithuis. In beide gevallen gevels van baksteen, met blokken natuursteen opzij van en boven de vensters, en strakke geveltoppen zonder trappen. Maar het Amsterdamsche bouwwerk is heel wat levendiger en zwieriger. De reden kan niet zijn dat de bouwmeester in 's Hertogenbosch geen aanraking had met de Hollandsche kunst. Wel was 's Hertogenbosch tijdens het twaalfjarig bestand in Spaansche handen, maar de architect, Mr Jan van der Weeghe, ..mathematicien en ingenieur'' van de Zuid-Nederlandsche aartshertogen, is speciaal in Delft een arsenaal gaan bekijken, toen hij de opdracht voor het kruithuis had ontvangen. Dat Delftsche gebouw van 1601 was een echt Hollandsch renaissance bouwwerk met levendige gevels. Het had den vórm van een halven zeshoek en dat heeft Mr Jan wellicht op de gedachte gebracht zijn kruithuis tot een regelmatigen zeshoek te maken. Een dergelijk grondplan lag in zijn lijn, want de gestudeerde vestingbouwers werk ten dikwijls met regelmatige veelhoeken. Op het kaartje ziet men dat de citadel welke omstreeks 1630 in de buurt van het kruithuis werd gemaakt, als grondvlak een vijf hoek heeft. Het eigenlijke magazijngebouw besloeg 4 zijden van den zeshoek. De De binnenplaats met de regelmatige vensters en eenvoudige topgevels. De twee vensters naast de poort hebben spitse ontlastingsboqen, opdat de sluitsteen op dezelfde hoogte kon worden aangebracht als bii de overige bogen.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1943 | | pagina 7