142 HEEMSCHUT LANDELIJK AMSTERDAM Hoe zien wij het landschap? Velen gaan slechts naar buiten om van frischheid en vrije ruimten te genieten, om andere indrukken op te doen. Van een aandachtige beschouwing kan bij deze menschen niet gesproken worden. Hun doel is ontspanning zonder meer. Lang niet iedereen kan het landschap zien en bewonderen als een kunstenaar, als een dichter of schilder, die getroffen worden door de schoonhejd van kleuren, door de harmonie van cultuur en natuurharmonie, waarin Holland groot is, zooals blijkt uit onze landschapsschilderkunst. Men ziet het mooie landschap als iets hoogers, als schilderij, als gedicht. Toegerust met dit artistiek vermogen kan de wandeling of de fietstocht buiten een vreugde geven, zeker niet minder dan die, welke men gevoelt bij de bewondering van een schilderij, al spreekt daar dan ook de techniek, de kunst van het schilderen, een woordje mee. De analyse van het landschap, als critisch element in de landschapsbeschouwing, opent nieuwe mogelijkheden tot het smaken van levensvreugde, van artistiek genot. Het is hier niet anders dan bij de bouwkunst: hoe worden wij, loopend in een stijllooze stad, getroffen door een waar kunstwerk, een gebouw, een gevel en een poortje. Het heeft er veel van, dat een waardeering van het landschap voor een deel moet berusten op biologische kennis, op de wetenschap van het ontstaan en de wording van den bodem, van zijn flora en fauna. Het is de kennis, welke een landschaps architect noodig heeft om ware schoonheid en harmonie te scheppen. Zonder deze kennis blijft men als schilder of dichter tegenover het landschap staan, men geniet er dan niet ten volle van. Kunstzin, verdiept door het intellect, is voorwaarde voor het zien van het landschap, en voor het smaken van een edel levensgenot. Dat dit genot steeds meer als een geestelijk bezit op prijs wordt gesteld, blijkt uit de talrijke Naar foto verzameling schrijver Bi; het Kinselmeer

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1941 | | pagina 4