106 HEEMSCHUT ADRIAANS uit Weert. 40. Te Stamproy werd de standerdmolen van M. MAES- SNIEDERS voorzien van een stroomlijnprofiel op de beide roeden door den molen maker Hub Adriaans uit Weert. In 1939 aangenomen, doch in 1940 uitgevoerd: 41. In Zuid-Holland werd te Asperen de steenen stellingmolen van J. KON gemo derniseerd. Hierin werden 2 Potroeden gestoken en deze gestroomlijnd volgens het profiel VAN BUSSEL. 42. In Gelderland werd te Lienden de groote steenen torenmolen van G. VAN HARN aanmerkelijk hersteld. De voeghouten werden versterkt, een deel van de kap opnieuw gedekt, een nieuwe pinbalk geplaatst, een tweede roede gestoken en de beide roeden gestroomlijnd volgens het systeem VAN BUSSEL. Uit deze opgave blijkt dat zeer veel molenaars zich nog groote offers getroosten om hun molens in stand te houden en te moderniseerendat een vijftal polder molens gestroomlijnd werden volgens het systeem DEKKERdat in totaal werden gestroomlijnd 22 windmolens; dat werden gestroomlijnd volgens het systeem VAN BUSSEL 14 kapitale korenmolens, namelijk: de molens te Lieshout, Kruisland. Roosendaal, Etten (2 stuks), Zeeland (N.B.), Wychen, Wageningen, Garderen, Axel, Sluis, Thorn, Asperen en Lienden. DE MOLENS IN 1940. In 1940 zijn tot nu de volgende molens gestroomlijnd volgens het profiel VAN BUSSEL 1. De korenmolen van COPPENS te Etten. .2. De korenmolen van KlLSDONK te Oyen, na zes jaar stilstand. 3. De korenmolen van COOS REYNEN te Mill, wegens oorlogsschade. 4. De molen van VAN DEN STEENOVEN genaamd Ken U zeiven te Werkendam. 5. De poldermolen van den Zwartenbergschen polder gem. Etten. In Etten zijn de vier molens nu alle gestroomlijnd, de poldermolen, de molen van COPPENS, de molen van WYNEN en die van VAN LOONde molen van WYNEN is een stelling molen, die van COPPENS en VAN LOON zijn steenen beltmolens. 6. De korenmolen D'Orange van Willemstad na zeven jaar stilstand. 7. De molen van VAN WEERT te Kladde gem. Steenbergen. 8. De molen van JACOBS te Middelrode gem. Berlicum. 9. De molen van JAN REYNEN te Mill wegens ernstige oorlogsschade. De berichtgever voegt erbijDit jaar zullen wij niet tevreden zijn, of wij moeten minstens 16 molens voorzien hebben van stroomlijn systeem VAN BUSSEL. Deze lijst behoeft geen toelichting. Er wordt in de laatste jaren hard gewerkt aan de molens. De eigenaars beginnen te begrijpen dat de wind een kostelijk en kosteloos bezit van Nederland is. Wanneer we optellen hoeveel molens er in 1937, 1938, 1939 en begin 1940 hersteld werden en in gebruik gesteld, zijn dat 126 stuks, een indrukwekkend cijfer voor een klein land. Thans, ondanks dé moeilijke tijden komen daar nog steeds bij. De Vereeniging de Hollandsche Molen secretariaat Heerengracht 540 Amsterdam 1 is het adres voor gegevens en raad bij herstelling. Maar de Heer F. VAN RlJCKEVORSEL is de stille werker, die al heel wat molens gered heeft.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1940 | | pagina 12