HEEMSCHUT 105 Geheel gemoderniseerd en gestroomlijnd werden de volgende molens. Noord-Brabant: Te Lieshout werd de steenen beltmolen van M. C. VAN GERWEN voorzien van een ijzeren spruit, nieuwe kap en 2 Potroeden, gestroomlijnd volgens het systeem VAN BUSSEL. 27. Te Kruisland werd de molen van J. HERMUS ZONEN voorzien van 2 Potroeden, gestroomlijnd volgens het systeem VAN BUSSEL. 28. Te Roosendaal werd de standerdmolen van V. Th. SCHRAUWEN voorzien van een nieuw stormeind, steenen, kruisarmen in het aswiel, nieuw hekwerk en de beide roeden gestroomlijnd volgens het systeem VAN BUSSEL. 29. Te Etten werd de steenen beltmolen van JA. VAN LOON, voorzien van een nieuwe staart, spruit- werk, kapdek, maalzolder, terwijl er 2 Potroeden werden gestoken, gestroomlijnd volgens het systeem VAN BUSSEL. 30. Eveneens te Etten werd de steenen stelling molen van M. WIJNEN voorzien van een ijzeren staartbalk, nieuwe kap, 2 Potroeden, andere roede gestoken en de beide roeden gestroomlijnd volgens het systeem VAN BUSSEL. 31. Te Zeeland (N.Br.) werd de molen van A. VAN AARSEN onder meer voorzien van stroomlijn wieken volgens het systeem VAN BUSSEL. Gelderland: 32. Te Wijchen werd de „Oude Molen" van de Firma B. DE KLEYN 'voorzien van een roode Icopal-kap en de beide roeden uitgevoerd in stroomlijn- vorm volgens het systeem VAN BUSSEL. 33. Te Overasselt werd. de standerd molen der Firma J. DE KLEYN voorzien van stroomlijnwieken door den molenmaker VAN RlET uit Nijmegen. 34. Te Wageningen werd de steenen stellingmolen „de Eendracht" van de Firma JAC. VAN ROOYEN en ZONEN voorzien van Icopal- kapbedekking, twee speciaal daarvoor gemaakte nieuwe Potroeden, welke werden gestroomlijnd volgens het systeem VAN BUSSEL. 35. Te Garderen werd de steenen stellingmolen van Gebrs. VAN DER KOOT voorzien van een nieuwe windpeluw, ijzeren Engelsch kruiwerk, boven- en onderring vernieuwd, nieuwe kap met Icopal bedekt, wielen zuiver gehangen en voorzien van nieuwe kammen, inwendig gemo derniseerd en de beide roeden voorzien van nieuw hekwerk en gestroomlijnd volgens het systeem VAN BUSSEL. Zeeland: 36. Te Axel werd de steenen beltmolen van J. CAPPON ZONEN voorzien van nieuw Engelsch ijzeren kruiwerk, bovenring met onderring vernieuwd, nieuwe windpeluw, pinbalk, geheel nieuwe kap gelegd en bedekt met rood Icopal, ijzeren lange spruit en een nieuwe korte spruit gestoken, ijzeren staartwerk, terwijl de beide roeden werden gestroomlijnd volgens het systeem VAN BUSSEL. 37. Te Sluis werd de prachtige steenen stellingmolen „de Brak" van I. A. C. SANDERS voorzien van een ijzeren spruit, korte spruit, ijzeren staartbalk, nieuwe korte schoren, nieuwe kap met Icopal bedekt. IJzeren Engelsch kruiwerk, nieuwe gangen en inwendig gemoderniseerd voor aandrijving door wind en motor, terwijl er een andere roede werd gestoken en beide roeden gestroomlijnd volgens het systeem van Bussel. Limburg: 38. Te Thorn werd de steenen beltmolen van ANT. VAN DEN BOEL inwendig gemoderniseerd en de beide roeden gestroomlijnd volgen het profiel VAN BUSSEL. 39. Te Tungelroy werd de molen van M. PEERLINGS voorzien van nieuwe schoren en de beide roeden gestroomlijnd door den molenmaker HUB.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1940 | | pagina 11