HEEMSCHUT 77 evenwel radicaal gewijzigd. Het is vermoedelijk méde onder invloed' van de toe neming van de snelheid van het verkeer, welke niet aan dé aandacht van den voorbijganger ten goede kwam, dat de opschriften steeds grooter werden. Men bracht deze niet langer uitsluitend tegen den voorgevel aan, maar ook degen'den zijgevel, wanneer deze boven de naburige panden uitstak. Bovendien beperkte men zich niet langer tot de gevels van het betrokken zakénpand,: maar werden hiertoe de meest in het zicht komende gevels van willekeurige gèbóuwén in het stadscentrum benut- Werd vroeger de. aandacht gevraagd vöor eeri. ter plaatse gevestigde zaak, een bijzondere reclame dus, nu verkrijgt de reclame éenalgémeen karakter door op geheel willekeurige plaatsen den naam van eén zaak of van een handelsartikel te vermelden. Op welke wijze hét .stadsbeeld' daardoor werd-ge schonden, blijkt, wel duidelijk uit eën afbeelding in het Februari-nummer 1940 van het tijdschrift .van Heemschut, hëtwëlkden hoek. van het Rembrandtplein: bij de Amstelstraat in 1898 voorstelt en waarbij dè afbeelding op een kleurloos' plaatje het niet haalde bij de werkelijkheid. Uit den aard van de zaak waren dergelijke réclamés kostbaar en was het grootste rendement té verwachten op drukke verkeers punten.' Met het gevolg, dat de grootste steden hiervan het meeste te lijden hadden. Was vroeger de kleine middenstander baas in eigen huis en kon hij zich beperken tot een simpele aanduiding van den aard.van zijn zaak,ponder andere opgave van hetgeen daarin werd verkocht, dan een naar behoefte varieerende etalage, nu is. de fabrikant of de grossier heer en meester en worden de artikelen geleverd onder de uitdrukkelijke voorwaarde daarvoor reclameborden te mogen aanbrengen. Deze reclameborden, meestal van geëmailleerd plaatijzer gemaakt en in felle kleuren afgewerkt, missen elk persoonlijk karakter. Tegenover de artistieke uitvoering van de reclames door onze voorouders staat de meest banale vorm van het massaproduct. Volstond.-men .vroeger metde aanduidingKoloniale Waren, nu is men niet. tevreden,zoolangaan den voorgevel van het meest bescheiden plattelandswirikeltje niet .alle soorten thee worden vermeld, welke daar met mogelijkheid kunnen worden verkocht!-, Hierbij komt, dat ieder-probeert, om zijn concurrent te overtreffen, in het; bijzonder in, smakeloosheid. Aanvankelijk beperkte mén zich tot verbruiks- artikelen 'als koffie en thee, bief, jenever, waarbij evenwel de afmetingen Van de borden:, dikwijls in omgekeerde verhouding: stonden tot de belangrijkheid van.het artikel zelf (brasso,erdal,persil). Daarna kwamen rijwielen, auto's, benzine,: olie, banden enz. aan de beurt. Ten. slotte meenden verzekeringsmaatschappijen, gröof-industriëëh en andere lichamen niet achter te kunnen blijven. Met het gevolg dat de. mooiste .plekjes in de stéden, de dorpskommen en het platteland daardoor worden bedorven. Immers, beperkte: men zich' vroeger in hoöfdzaak tot de stad, vandaag is geen schaapskooi of geen stukje bosch of heide vóór. den reclamechef van een groote handels onderneming: meer veilig. Geen plattelandscaféhouder, die zichzelf respecteert, kan het tegenwoordig, zondér lichtbak stellen. Dit is het speciale terrein van de bier brouwerijen. Tot wélke excessen tenslotte de lichtreclames aanleiding geven, blijkt uit. een. bezoek aan wereldsteden als Londen, New-York, San Francisco.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1940 | | pagina 9