HEEMSCHUT 35 COMMISSIE DE WEG IN HET LANDSCHAP De Commissie „De Weg in het Landschap" zond onderstaand adres aan Heeren Gedeputeerde Staten van alle elf Provinciën. HoogEdelgestrenge Heeren, Het moge de Commissie „De Weg in het Landschap" („W.I.L."), Sub-Commissie van den Bond Heemschut, vergund zijn zich met het volgende tot Uw College te wenden. Zooals wij bij Uw college bekend meenen te mogen veronderstellen, is het doel van onze Commissie de bevordering van een goeden landschappelijken aanleg en behandeling van de verschillende soorten van wegen in ons land: landwegen, waterwegen, spoorwegen, enz. Deze doelstelling sluit tevens in het waken tegen onnoodige ontsieringen van al deze wegen. Wat de spoorwegen betreft, zoo mogen wij te dien aanzien zoo vrij zijn Uwe aandacht in te roepen voor de vaak sterk ontsierende en het uitzicht'van de reizigers bedervende bebouwing langs de spoorbanen. Het meest ontsierende is deze bebouwing, wanneer de huizen worden gebouwd met den achterkant naar de spoorbaan gekeerd; de voorbeelden van dit euvel zijn helaas overal in ons land te vinden; om slechts enkele gevallen van niet te ouden datum als in Amsterdam en Rotterdam te noemen, wijzen wij op de spoorlijnen Bilthoven richting den, Dolder, AmersfoortKoppelpoort in oostelijke richting aan de zuid zijde van de spoorbaan, gemeente Bussum in de richting Hilversum, Arnhem richting Velp, Zutphen, oostelijk van het stationsemplacement, Nieuwer-Amstel richting Aalsmeer, enz. Wij zien, om een recent geval te noemen, dit proces nu reeds enkele jaren in vollen gang langs de spoorlijn Haarlem's-Gravenhage, tusschen de stations Haarlem en HeemstedeAerdenhout, waar het vroegere uitzicht op het zoo aan trekkelijke landschap in die streek heeft moeten plaats maken voor den aanblik op den achterkant van deels arbeiderswoningen, op schuren, krotten, verwaarloosde achtererven en al wat daarbij hoortWij meenen hier terecht van een verwordings- proces te mogen spreken, waaraan in het algemeen zoo spoedig mogelijk paal en perk dient te worden gesteld. Ook het nieuwe stratenplan van de gemeente Voorburg langs'den spoorweg den HaagGouda, en het nieuwe partieele uitbreidingsplan van Leeuwarden, zijn voor een gedeelte in dezen geest ontworpen. Naar onze meening is dit ernstige euvel te voorkomen, door de gemeentelijke uitbreidingsplannen ?oo te ontwerpen, dat de spoorbanen zullen worden begrensd niet direct door de bebouwing, doch door den verkeersweg, waarvan alleen de niet aan de spoorbaan grenzende zijde wordt bebouwd, zoodat dan de huizen met den voorkant naar den spoorweg zijn gekeerd. Wordt dan verder de strook grond, gelegen tusschen den spoorweg en de daarmede parallel loopende straat voor plantsoenaanleg bestemd, en zorgen de Nederlandsche Spoorwegen voor een goede

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1940 | | pagina 9