HEEMSCHUT 33 het oog op de verkeersveiligheid dichter bij de spoorbaan kan worden geplaatst dan hoog opgaande boomen. Storend is vooral ook al datgene wat zich aan palen en geleidingen langs de spoorwegen bevindt. Het meeste komt ook dit weer in open landschap tot uiting en in het bijzonder daar waar gewone verkeerswegen en spoorbanen in eikaars nabijheid liggen. In dit laatste geval kan aan de bezwaren eenigermate worden tegemoet gekomen door aan de zijde van de spoorbaan langs den weg opgaande beplantingen aan te brengen. Van veel belang is het, indien daarvoor ruimte beschikbaar is, deze te combineeren met beplantingen langs de spoorbaan. Aan het bezwaar van het sterk de aandacht trekken van de palen en geleidingen in open landschap kan worden tegemoet gekomen door het aanbrengen van opgaande beplantingen op eventueel aanwezige overhoeken of "op andere plaatsen waar de eigendommen van de spoor dit mogelijk zouden maken. Bij de keuze van de houtsoort zal in het bijzonder aandacht moeten worden gewijd aan de daarvan te verwachten opbrengsten, terwijl daarnaast van groot belang is dat de soorten in het landschap passen. Afgezien van de daaraan verbonden financieele en technische bezwaren zal het aanbrengen van beplantingen niet steeds het aan gewezen middel kunnen zijn om de ontsiering ongedaan te maken. Het laat zich namelijk indenken, dat in een geheel open landschap aaneengesloten beplantingen langs de spoorwegen als een meer of minder dichte schutting zouden worden waargenomen, waarbij de beplanting door de groote rechtheid des te sterker zal domineeren. Het beoogde doel, het maskeeren van den spoorweg, zou worden voorbij gestreefd en tot een ander mogelijk nog grooter bezwaar kunnen leiden. Een juiste beoordeeling. van het karakter van het landschap zal bij -het bepalen van de plaats van beplantingen zeker niet kunnen worden ontbeerd. Het uitzicht op het landschap vanuit de treinen. In de inleiding werd reeds opgemerkt dat vanuit de treinen van veel ongerept natuur- en landschapsschoon valt te genieten. Merkwaardig is het dat dit in het bijzonder het geval is op die plaatsen waar de spoorweg zelf het landschap door hooge ligging het sterkst ontsiert. Op plaatsen waar het uitzicht weinig fraai is of niet belangwekkend zouden langs den spoorweg ter verhooging van de aantrekkelijkheid van het uitzicht beplantingen kunnen worden aangebracht. Op plaatsen waar met groote snelheid wordt gereden zouden deze, om een goede waarneming mogelijk te maken, niet te dicht op den spoorweg moeten worden aangebracht. In tegenstelling met de onder de eerste rubriek bedoelde beplantingen, waar het gaat om den ontsierenden invloed van den spoorweg in het landschap te verzachten, zal het doel van de onderhavige beplantingen moeten zijn versiering van het landschap vanuit den trein gezien. Uit den aard der zaak zullen ook deze beplantingen moeten aansluiten bij het karakter van het omgevende landschap. Tot de minder fraaie uitzichten moeten eveneens diepe ingravingen worden gerekend. Ook hier zal door het aanbrengen van eenvoudige, passende beplantingen op de hellingen het uitzicht aantrekkelijker kunnen worden gemaakt. Goede voorbeelden hiervan zijn op enkele plaatsen reeds aan te wijzen. In verband met het brandgevaar dat de spoorwegen veroorzaken zal het gebruik van brandbaar plantmateriaal achterwege moeten blijven, hetgeen

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1939 | | pagina 12