HEEMSCHUT
33
het oog op de verkeersveiligheid dichter bij de spoorbaan kan worden geplaatst
dan hoog opgaande boomen. Storend is vooral ook al datgene wat zich aan palen
en geleidingen langs de spoorwegen bevindt. Het meeste komt ook dit weer in
open landschap tot uiting en in het bijzonder daar waar gewone verkeerswegen
en spoorbanen in eikaars nabijheid liggen. In dit laatste geval kan aan de bezwaren
eenigermate worden tegemoet gekomen door aan de zijde van de spoorbaan langs
den weg opgaande beplantingen aan te brengen. Van veel belang is het, indien
daarvoor ruimte beschikbaar is, deze te combineeren met beplantingen langs de
spoorbaan. Aan het bezwaar van het sterk de aandacht trekken van de palen en
geleidingen in open landschap kan worden tegemoet gekomen door het aanbrengen
van opgaande beplantingen op eventueel aanwezige overhoeken of "op andere
plaatsen waar de eigendommen van de spoor dit mogelijk zouden maken. Bij de
keuze van de houtsoort zal in het bijzonder aandacht moeten worden gewijd aan
de daarvan te verwachten opbrengsten, terwijl daarnaast van groot belang is dat
de soorten in het landschap passen. Afgezien van de daaraan verbonden financieele
en technische bezwaren zal het aanbrengen van beplantingen niet steeds het aan
gewezen middel kunnen zijn om de ontsiering ongedaan te maken. Het laat zich
namelijk indenken, dat in een geheel open landschap aaneengesloten beplantingen
langs de spoorwegen als een meer of minder dichte schutting zouden worden
waargenomen, waarbij de beplanting door de groote rechtheid des te sterker zal
domineeren. Het beoogde doel, het maskeeren van den spoorweg, zou worden
voorbij gestreefd en tot een ander mogelijk nog grooter bezwaar kunnen
leiden. Een juiste beoordeeling. van het karakter van het landschap zal bij -het
bepalen van de plaats van beplantingen zeker niet kunnen worden ontbeerd.
Het uitzicht op het landschap vanuit de treinen. In de inleiding werd reeds
opgemerkt dat vanuit de treinen van veel ongerept natuur- en landschapsschoon
valt te genieten. Merkwaardig is het dat dit in het bijzonder het geval is op die
plaatsen waar de spoorweg zelf het landschap door hooge ligging het sterkst
ontsiert. Op plaatsen waar het uitzicht weinig fraai is of niet belangwekkend
zouden langs den spoorweg ter verhooging van de aantrekkelijkheid van het uitzicht
beplantingen kunnen worden aangebracht. Op plaatsen waar met groote snelheid
wordt gereden zouden deze, om een goede waarneming mogelijk te maken, niet te
dicht op den spoorweg moeten worden aangebracht. In tegenstelling met de onder
de eerste rubriek bedoelde beplantingen, waar het gaat om den ontsierenden
invloed van den spoorweg in het landschap te verzachten, zal het doel van de
onderhavige beplantingen moeten zijn versiering van het landschap vanuit den trein
gezien. Uit den aard der zaak zullen ook deze beplantingen moeten aansluiten bij
het karakter van het omgevende landschap. Tot de minder fraaie uitzichten moeten
eveneens diepe ingravingen worden gerekend. Ook hier zal door het aanbrengen
van eenvoudige, passende beplantingen op de hellingen het uitzicht aantrekkelijker
kunnen worden gemaakt. Goede voorbeelden hiervan zijn op enkele plaatsen reeds
aan te wijzen. In verband met het brandgevaar dat de spoorwegen veroorzaken
zal het gebruik van brandbaar plantmateriaal achterwege moeten blijven, hetgeen