HEEMSCHUT 93 hier van kunst, want inderdaad, er zijn meesters geweest, die met hun ganzenveder de letters zoo gaaf en sierlijk hebben geschreven en met hun gevoel voor schoonheid en evenwicht het opschrift zóó prachtig over het blad verdeelden, dat het geheele aanzien, ondanks de vele krullen en uithalen, toch rustig bleef. Ieder, die wel eens iets op dit gebied heeft verricht, weet of kan weten, wat het zeggen wil, als zoo'n volgende krul en versierde folio niet een rammelend of rommelig aanzien heeft gekregen. Als ik van die oude schoonschrijvers er één mag noemen dan is het LIEVEN VAN COPPENOL, een tijdgenoot van REMBRANDT. Zijn portret is door den grooten meester geschilderd. De sierlijke schrijfletters werden ook wel door de schilders uit di.e dagen, evenals in lateren tijd, gepenseeld op uithangteekens, wapenborden en dergelijken. Deze opschriften (zinspreuken, wapenspreuken) waren décoratief, soms prachtig van werking en als onderdeel in het geheel opgenomen. In een Oud-Hollandsche omgeving wordt iets dergelijks nog wel geïmiteerd op meer of minder gelukkige wijze, bijvoorbeeld opschriften op een luifel, een schouw, een antieke flesch, een naam op de deur van een oud huis. In de' vorige eeuw en begin der 20e eeuw, werd, vooral in Amsterdam, de schrijfletter veel door de schilders gekozen voor opschriften op de borden in de vestibules der kantoor gebouwen, vermeldende de aldaar gevestigde firma's en ook zeer veel voor den firmanaam in kloeke loopende letters schuin over de winkelruit. Echter waren het toen niet meer de versierde, door ons genoemde Oud-Hollandsche, maar de gewone schrijfletters, algemeen aangeduid als: „Engelsche schrijfletter". In de 2e helft der vorige eeuw (eerder is mij niet bekend) kwam het in Amsterdam zóóver, dat enkele schilders zich geheel specialiseerden op het gebied van letterschilderen. Zeer typeerend werd zoo'n specialist-letter-schilder toen „penseelschrijver" genoemd. Door deze penseelschrijvers (en dan denk ik allereerst aan de heeren Gebrs. DOUWES te Amsterdam), werd het schilderen der schrijfletters tot zulk een hoogte opgevoerd, de op- en neerhalen werden zoo gaaf, loopend, sierlijk en toch kloek met het penseel getrokken, dat Amsterdam in dat opzicht jarenlang toon-aangevend is geweest. Vele Amsterdamsche firma's, die in andere Nederlandsche steden hunne filialen stichtten, gaven toen herhaaldelijk deze bekwame penseelschrijvers opdracht, zich naar zoo'n nieuw filiaal te begeven, om den naam of de opschriften op de winkelruit te schilderen, om daarmede hetzelfde cachet op hun filiaalzaak te zetten, als hun hoofdstedelijke kantoor reeds vertoonde. Het groeide, breidde zich uit. Er werden leerlingen aangenomen, die door den patroon-penseelschrijver na eenige oefening, gaandeweg in de praktijk werden onderricht en gecorrigeerd, tot ook sommigen van dezen (degenen, die geduld en liefde voor dit handwerk hadden) op hun beurt weer uitgroeiden tot bekwame penseelschrijvers. Enkele dezer letter schilders hebben, soms na vele jaren dienst van hun patroon, penseel-schrijver, zich zelfstandig gevestigd als speciaal letterschilder. Voor hen, die.den naam DOUWES nog uit herinnering kennen, zij hier vermeld, dat in 1906 de za'ak voor wat betreft het speciaal letter-schilderen werd overgedragen aan dengene, die toen sinds 25 jaren als letter schilder bij de firma in dienst was, en de mooie Amsterdamsche schrijfletters had beoefend onder leiding van den zeer bekwamen penseelschrijver EvERT DOUWES, die inmiddels in 1896 was overleden. De zaak der Gebrs. DOUWES, waar men toen ook al schilderijen restaureerde, groeide uit tot een bekenden kunsthandel.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1938 | | pagina 13