ADRESSEN VAN DE COMMISSIE W.I.L. 50 HEEMSCHUT De commissie W.I.L de weg in het landschap, heeft in de laatste weken drie belangrijke adressen verzonden. Het eerste adres gaat over het dwarsprofiel van de groote wegen, het tweede over de afstandspalen langs de wegen en het derde over de tertiaire wegen: De eerste twee adressen zijn gericht aan den Minister van Waterstaat. Het laatste adres werd gericht tot Gedeputeerde Staten van alle provinciën, terwijl een afschrift gezonden werd aan de hoofdingenieurs van den Provincialen Waterstaat van elke provincie. De adressen volgen hier: Aan Zijne Excellentie den Heer Minister van Waterstaat te 's-Gravenhage. Excellentie, Het moge de Commissie „De Weg in het Landschap", Sub-Commissie van den Bond Heemschut, welke Commissie zich ten doel stelt de bevordering van een goeden landschappelijken aanleg en behandeling van de wegen in ons land, geoor loofd zijn zich hierbij tot Uwe Excellentie te wenden met betrekking tot het dwarsprofiel van de Rijks Autosnelwegen. Het normaal dwarsprofiel van deze wegen, zooals dat is vastgesteld bij de circulaire No. 3 van het Ministerie van Waterstaat van 24 Juni 1936 is, wanneer geen vrijliggende rijwielpaden of parallel wegen worden aangelegd, aldus, dat behalve op den middenberm van 4.50 M. breedte, (wanneer de grond zeer kostbaar is zal, volgens'bovenaangehaalde circu laire de breedte slechts 2.50 M. bedragen) geen behoorlijke ruimte aanwezig is voor beplanting of grasaanleg. Immers zullen zijbermen naast de rijbanen als regel worden verhard, terwijl zich daarnaast slechts bevindt een kantstrook van 0.50 M. breedte. Verder zal een eventueel op den middenberm aan te brengen beplanting van lichtafschermende en in het algemeen laag te houden houtsoorten o.i. tot de verfraaiingvan den weg niet in voldoende mate kunnen bijdragen. Naar onze meening valt niet te ontkennen, dat een dergelijk dwarsprofiel uit landschappelijk-aesthetisch oogpunt een weinig bevredigenden indruk zal maken. Dit valt te.meer op, wanneer men dit dwarsprofiel vergelijkt met het oorspronkelijke dwarsprofiel, dat voor de groote hoofdverbindingswegen was vastgesteld, t.w. Het weg-profiel A, waarop ruimte was gereserveerd voor 4 midden- en zijbermen van 2'/2 M. breedte, die bestemd waren voor grasaanleg en/of boom- of struikbeplanting. In landschappelijk-aesthetisch opzicht beteekent dus het normaal dwarsprofiel van de nieuwe auto-snelwegen een sterken achteruitgang. ALs gelukkig voorbeeld van een fraai landschappelijk aspect van wegen, waarin wel ruimte voor groene bermen is gereserveerd, en waarbij tevens is gezorgd voor een goede verhouding tusschen het verharde en het groene gedeelte van den weg, mogen wij, al dragen deze wegen een ander karakter dan die van autosnelwegen, hier aanhalen de provinciale wegen van de Provincie Zuid-Holland en Noord- Holland. De bijgesloten teekening van het in de Provincie Zuid-Holland meest gebruikelijke dwarsprofiel No.. 1 toont op een totale breedte van 20 M. .3 bermen van resp. 3'/2. 4 V2 en 31 /2 M. die worden aangelegd met gras en gedeeltelijk ook met eenvoudige boom- of struikbeplanting. De bijgesloten teekening van de in de

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1938 | | pagina 4