ADRESSEN VAN DE COMMISSIE W.I.L.
50
HEEMSCHUT
De commissie W.I.L de weg in het landschap, heeft in de laatste weken drie
belangrijke adressen verzonden. Het eerste adres gaat over het dwarsprofiel van
de groote wegen, het tweede over de afstandspalen langs de wegen en het derde
over de tertiaire wegen: De eerste twee adressen zijn gericht aan den Minister
van Waterstaat. Het laatste adres werd gericht tot Gedeputeerde Staten van alle
provinciën, terwijl een afschrift gezonden werd aan de hoofdingenieurs van den
Provincialen Waterstaat van elke provincie. De adressen volgen hier:
Aan Zijne Excellentie den Heer Minister van Waterstaat te 's-Gravenhage.
Excellentie,
Het moge de Commissie „De Weg in het Landschap", Sub-Commissie van den
Bond Heemschut, welke Commissie zich ten doel stelt de bevordering van een
goeden landschappelijken aanleg en behandeling van de wegen in ons land, geoor
loofd zijn zich hierbij tot Uwe Excellentie te wenden met betrekking tot het
dwarsprofiel van de Rijks Autosnelwegen. Het normaal dwarsprofiel van deze
wegen, zooals dat is vastgesteld bij de circulaire No. 3 van het Ministerie van
Waterstaat van 24 Juni 1936 is, wanneer geen vrijliggende rijwielpaden of parallel
wegen worden aangelegd, aldus, dat behalve op den middenberm van 4.50 M.
breedte, (wanneer de grond zeer kostbaar is zal, volgens'bovenaangehaalde circu
laire de breedte slechts 2.50 M. bedragen) geen behoorlijke ruimte aanwezig is
voor beplanting of grasaanleg. Immers zullen zijbermen naast de rijbanen als regel
worden verhard, terwijl zich daarnaast slechts bevindt een kantstrook van 0.50 M.
breedte. Verder zal een eventueel op den middenberm aan te brengen beplanting
van lichtafschermende en in het algemeen laag te houden houtsoorten o.i. tot de
verfraaiingvan den weg niet in voldoende mate kunnen bijdragen. Naar onze meening
valt niet te ontkennen, dat een dergelijk dwarsprofiel uit landschappelijk-aesthetisch
oogpunt een weinig bevredigenden indruk zal maken. Dit valt te.meer op, wanneer
men dit dwarsprofiel vergelijkt met het oorspronkelijke dwarsprofiel, dat voor de groote
hoofdverbindingswegen was vastgesteld, t.w. Het weg-profiel A, waarop ruimte was
gereserveerd voor 4 midden- en zijbermen van 2'/2 M. breedte, die bestemd waren
voor grasaanleg en/of boom- of struikbeplanting. In landschappelijk-aesthetisch opzicht
beteekent dus het normaal dwarsprofiel van de nieuwe auto-snelwegen een sterken
achteruitgang. ALs gelukkig voorbeeld van een fraai landschappelijk aspect van wegen,
waarin wel ruimte voor groene bermen is gereserveerd, en waarbij tevens is gezorgd
voor een goede verhouding tusschen het verharde en het groene gedeelte van den weg,
mogen wij, al dragen deze wegen een ander karakter dan die van autosnelwegen,
hier aanhalen de provinciale wegen van de Provincie Zuid-Holland en Noord-
Holland. De bijgesloten teekening van het in de Provincie Zuid-Holland meest
gebruikelijke dwarsprofiel No.. 1 toont op een totale breedte van 20 M. .3 bermen
van resp. 3'/2. 4 V2 en 31 /2 M. die worden aangelegd met gras en gedeeltelijk ook
met eenvoudige boom- of struikbeplanting. De bijgesloten teekening van de in de