"tic HEEMSCHUT
MAANDBLAD VAN DEN BOND HEEMSCHUT
MEDEDEELINGEN VAN DEN BOND HEEMSCHUT
BESCHERMVROUWE: H. M. DE KONINGIN
Vergaderingen. De vergadering van het Algemeen Bestuur is uitgeschreven tegen
Zaterdag 12 Maart, te 3 uur namiddag: de Vereeniging Hendrick de Keyser
stelde wederom de fraaie kamers van Huize van Brienen, Heerengracht 284,
hiertoe beschikbaar.
De Algemeene Vergadering zal zijn op Zaterdag 7 Mei te" Hoorn. Voor een
aangename dagverdeeling zal, evenals vorige jaren, door het Bestuur worden
zorg gedragen.
Te Gouda zijn twee belangrijke zaken tegelijk. Door de oude binnenstad loopt de
hoofdgracht met verschillende dwarsgrachten. Een daarvan heet Nieuwe Haven.
Het is een doodloopende gracht met lage oevers, schilderachtige bebouwing erlangs.
Nu zijn de kademuren versleten en heeft men bedacht dat het goedkooper zal zijn
de gracht te dempen dan de kademuren te vernieuwen, waarmede dan de schoonheid
tevens bedorven zal zijn. Het water van de gracht is hoewel niet ernstig
vervuild. Dat komt door gebrek aan een gemeentelijk straatriool. Een wandeling
door de stad leerde tevens welk een afzichtelijk leelijke bouwwetrken daar in de
laatste jaren gemaakt zijn. Aan het ruime marktplein, rond het bekende Goudsche
stadhuis, is geen enkele goede oude ge^el bewaard gebleven. De ^ernstigste stads-
ontsiering is het gele gebouw van een confectiewinkel in het centrum van de stad,
vrijstaand bij een allerbekoorlijkste samenvloeiing van water, sluizen, bruggen.
Het zal geen overdreven offer aan de schoonheid van Gouda-zijn om daf-geb"ouw
,af te breken, zooals te Amsterdam de Vischhal aan de Nieuwmarkt uit schoonheids-
overwegingen zal worden afgebroken.
Het tweede vraagstuk is een offer aan 't verkeer. Vanouds liep de weg naar Gouda
langs den IJssel om dan af te buigen, de stad in. Bij de verbetering van den
verkeersweg wordt deze geheel langs den IJssel geleid doch komt dan op 'n
oogenblik het punt tegen waar de stadsgrachten van Gouda in verbinding staan
met den IJssel, een rivierhaven met sluisdeuren, kaapstanders en een tolhuis. Het
is vanzelfsprekend dat dit een oude plek is. Het tolhuis bevat een architectonisch
fraai en vroeg-zeventiend'eeuwsch deel aan den waterkant. Het complex is verder
bouwkunstig niet zoo belangrijk doch van de stad gezien sluit het de haven prachtig
af, heel wat beter dan een groot open gat. Wanneer men den weg langs den
IJssel leggen wil is dat gebouw verloren. Laat men er een stukje van staan, dan
komt dit later diep ten opzichte van de hooge overbrugging. De eenige mogelijk
heid om deze plek te redden is den weg een andere plek te geven, doch dat is
niet zoo gemakkelijk te beoordeelen. De Bond Heemschut gaf in samenwerking
met het Instituut Stad en Landschap van Zuid-Holland een advies aan het
Gemeentebestuur van Gouda over genoemde twee zaken, de demping van de
Nieuwe Haven en het Tolhuis.
y
i
I