HEEMSCHUT 35 begrippen doch geeft elke Kunstrichting een kans. Mochten vroeger in den tijd der MARISSEN c.s. verreweg de meeste schilders een zelfde opvatting hebben omtrent schilderkunst, tegenwoordig zijn er zeer veel verschillende inzichten en elk dier richtingen is vertegenwoordigd. Voor een oud genootschap is een transfusie van jong bloed wel zeer gewenscht. De zalen, die boven natuurlijk een glazen dak hebben, groote lichtkappen, behooren tot het nieuw gebouwde gedeelte: een gedeelte van den gang en den tuin en wat daarvóór is, behoort tot het oude huis. Prachtig is inderdaad de LOUIS XV zaal met zijn uit de hand gemodelleerde stucplafonds en schoorsteenversiering, parket vloeren en cristallen lichtkronen. De schilderingen als dessus-porte zijn van de hand van den schilder STORTENBEKER, die bekend was als decoratie-schilder. Het geheel maakt met zijn meubels en spiegels in stijl een voornamen indruk en wordt veel gebruikt voor lezingen en voor recepties. Vroeger was deze zaal de Kaarten-zaal van de sociëteit, waar de „deftigere" leden, buiten het gewoel der levendige societeitsconversatie konden kaartspelen. Het pjafond is een meesterstuk van stuc-werk. Het geheele gebouw trouwens en ook dit plafond met dat van de sociëteit staan op de monumentenlijst, m.a.w. zij mogen niet worden weggenomen, of gewijzigd zonder toestemming van het Rijksbureau voor de Monumentenzorg. De LOUIS XV zaal was vroeger de tuin-zaal van het oude huis zonder aanbouw. Vandaar de groote ramen, die nu slechts licht ontvangen indirect kdoor een zijraam in de kamer ernaast, die als vestiaire kan worden gebruikt en ook, voor schilderen naar model, overdag, wordt benut. Vóór de LOUIS XV zaal is de buffetkamer, waar het buffet van de sociëteit is ingebouwd. LOUIS XV zaal en Buffetzaal evenals vestiaire zijn op lager plan dan de expositiezaal en hooger dan het voor gedeelte van het huis, dat aan de straat grenst. Dit voorgedeelte is de sociëteit links, rechts verschillende kamers voor kleine exposities en vergaderingen, benevens een enorme keuken, meer berekend voor de bereiding van een 17e eeuwsch eet-festijn dan wel voor het afspoelen van glazen en kopjes, waar het nu voor gebruikt wordt. Bij de honderden gasten die 's avonds het gebouw bij verschillende gelegenheden bevolken, is dit wellicht ook niet te missen. De sociëteit is aantrekkelijk en gezellig als interieur. Het goudleeren behang met daarop schilderijen van zeer bekende meesters, doet intiem en rustig aan. Het plafond, zooals reeds meegedeeld uit de hand in stuc gemodelleerd, met zwevende engeltjes en bloemranken, rococo-stijl, oorspronkelijk wit van kleur, is gebruind geworden door rook en sluit zich buitengewoon goed aan bij de overige wanden. Hier is het nü nog des middags een zeer geanimeerd samenzijn. Geen wonder, dat er verschillende, z.g. societeitsleden zijn, die uitsluitend voor de sociëteit lid zijn geworden. Uit zeer verschillende kringen gerecruteerd, voornamelijk uit den zeer gegoeden middenstand, vormen zij een schakel tusschen kunstenaars en de gemeenschap daarbuiten. Men kan zich wel voorstellen, dat „deftigheid" den meesten schilders vreemd is. Een anecdote hierover is wel aardig mee te deelen Een nieuw societeitslid, in het bezit van vele titels en „Waardigheden" werd door een der leden, die dit waarschijnlijk wel „deftig" vond, voorgesteld aan den

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1938 | | pagina 13