34
HEEMSCHUT
40 jaren bestond het genootschap en het had al heel wat leven in de Kunstwereld
gebracht. De Kunsthandels, die successievelijk verrezen zorgden voor relaties ook
buiten het land en het duurde niet lang, of dit Buitenland en vooral Amerika
kocht met graagte en soms buitensporig hooge sommen het werk der Haagsche
schilders. Een gulden tijd brak voor de schilders aan. Toen het huis Lange Voor
hout 15 te koop was, werd gemakkelijk het geld bijeen gebracht om dit te koopen
benevens het daarachter gelegen Koetshuis", dat aan de Hooge Nieuwstraat grenst.
Dit laatste werd met den grond gelijk gemaakt en ruimte gevonden om het gebouw
naar de achterzijde te verlengen met een ruime ingang ook aan die zijde.
Het tegenwoordige verblijf van Pulchri Studio werd betrokken in Juli 1901. De
toenmalige voorzitter, H. W. MESDAG, een gewezen zakenman, zette de financieele
basis vast. Onder .bescherming van Koning WILLEM III, Koningin EMMA, Koningin
WlLHELMINA en den Prins der Nederlanden heeft het genootschap tot nu toe zijn
peil weten te behouden. Een buitengewoon heugelijk feit is wel geweest, dat 3
December 1933 het Hare Majesteit Koningin WlLHELMINA behaagd heeft, op
uitnoodiging ovan het Bestuur als werkend lid toe te treden tot het genootschap.
Dit feit, dat'een regeerende vorstin als werkend lid van :een Vereeniging toetreedt,
zal wel als een unicum staan in de geschiedenis. Het is tevens een bewijs, dat het
genootschap wel zeer dewaardeering van de Koninklijke familie steeds heeft
gehad en nog yheeft.
Het gebouw zelf, vóór den aankoop in bezit van den toenmaligen Minister van
Buitenlandsche zaken, Mr. G. VAN <TlENHOVEN, is een der sieraden in architec
tonisch opzicht, van onze stad. Het is in de 18e eeuw gebouwd en heeft een
imposante gevel aan het Lange Voorhout, waar het in het midden wat terug
springt uit de rooilijn. Het naderhand aangebouwde windhok is niet fraai,, doch
was praktisch noodzakelijk. Door de vestibule, waar de borstbeelden van J. J.
BOSBOOM en H. W. Mesdag zijn geplaatst, betreedt men het gebouw en een
lange gang, langs den tuin gaande, voert naar de trap, die naar- de Kunstzalen leidt.
Die Kunstzalen zijn terecht een der dingen waar Pulchri trotsch op is. Gebouwd
door den architect PAUL Du RlEU voldoen zij wat ruimte en licht betreft, uit
stekend. Door de noodzakelijkheid om de zalen te verhuren ook voor andere
doeleinden dan exposities, vond het Bestuur het gewenscht een podium te bouwen
aan het einde van de groote zaal, voornamenlijk voor Kamermuziek-concerten.
De groote zaal heeft met" zijn dof vergulde bespanning der wanden een rustig
aspect. Dwars hierop is wederom een zaal, de zoogenaamde Kopzaal. Daarnaast
is de vierkante zaal. Deze drie vormen de voornaamste expositie-ruimtes van het
gebouw en hier worden nu reeds 33 jaren lang elk jaar minstens 3 exposities van
werk der leden gehouden. Behalve die tentoonstellingen zijn er van Buitenlandsche
Kunst al heel wat gehoudenOfficieele en officieuse tentoonstellingen van schilderijen
en beeldhouwwerken uit Spanje, Frankrijk, Italië, België, Polen, Oostenrijk, Por
tugal, Engeland, Schotland, Duitschland, van de meest academische Kunst tot
ultra-moderne-Kunstuitingen, alle hebben ze tijdelijk irt die zalen een tehuis gehad.
Gelukkig is het genootschap, hoewel lang bestaande, niet vastgeroest in oude