34 HEEMSCHUT 40 jaren bestond het genootschap en het had al heel wat leven in de Kunstwereld gebracht. De Kunsthandels, die successievelijk verrezen zorgden voor relaties ook buiten het land en het duurde niet lang, of dit Buitenland en vooral Amerika kocht met graagte en soms buitensporig hooge sommen het werk der Haagsche schilders. Een gulden tijd brak voor de schilders aan. Toen het huis Lange Voor hout 15 te koop was, werd gemakkelijk het geld bijeen gebracht om dit te koopen benevens het daarachter gelegen Koetshuis", dat aan de Hooge Nieuwstraat grenst. Dit laatste werd met den grond gelijk gemaakt en ruimte gevonden om het gebouw naar de achterzijde te verlengen met een ruime ingang ook aan die zijde. Het tegenwoordige verblijf van Pulchri Studio werd betrokken in Juli 1901. De toenmalige voorzitter, H. W. MESDAG, een gewezen zakenman, zette de financieele basis vast. Onder .bescherming van Koning WILLEM III, Koningin EMMA, Koningin WlLHELMINA en den Prins der Nederlanden heeft het genootschap tot nu toe zijn peil weten te behouden. Een buitengewoon heugelijk feit is wel geweest, dat 3 December 1933 het Hare Majesteit Koningin WlLHELMINA behaagd heeft, op uitnoodiging ovan het Bestuur als werkend lid toe te treden tot het genootschap. Dit feit, dat'een regeerende vorstin als werkend lid van :een Vereeniging toetreedt, zal wel als een unicum staan in de geschiedenis. Het is tevens een bewijs, dat het genootschap wel zeer dewaardeering van de Koninklijke familie steeds heeft gehad en nog yheeft. Het gebouw zelf, vóór den aankoop in bezit van den toenmaligen Minister van Buitenlandsche zaken, Mr. G. VAN <TlENHOVEN, is een der sieraden in architec tonisch opzicht, van onze stad. Het is in de 18e eeuw gebouwd en heeft een imposante gevel aan het Lange Voorhout, waar het in het midden wat terug springt uit de rooilijn. Het naderhand aangebouwde windhok is niet fraai,, doch was praktisch noodzakelijk. Door de vestibule, waar de borstbeelden van J. J. BOSBOOM en H. W. Mesdag zijn geplaatst, betreedt men het gebouw en een lange gang, langs den tuin gaande, voert naar de trap, die naar- de Kunstzalen leidt. Die Kunstzalen zijn terecht een der dingen waar Pulchri trotsch op is. Gebouwd door den architect PAUL Du RlEU voldoen zij wat ruimte en licht betreft, uit stekend. Door de noodzakelijkheid om de zalen te verhuren ook voor andere doeleinden dan exposities, vond het Bestuur het gewenscht een podium te bouwen aan het einde van de groote zaal, voornamenlijk voor Kamermuziek-concerten. De groote zaal heeft met" zijn dof vergulde bespanning der wanden een rustig aspect. Dwars hierop is wederom een zaal, de zoogenaamde Kopzaal. Daarnaast is de vierkante zaal. Deze drie vormen de voornaamste expositie-ruimtes van het gebouw en hier worden nu reeds 33 jaren lang elk jaar minstens 3 exposities van werk der leden gehouden. Behalve die tentoonstellingen zijn er van Buitenlandsche Kunst al heel wat gehoudenOfficieele en officieuse tentoonstellingen van schilderijen en beeldhouwwerken uit Spanje, Frankrijk, Italië, België, Polen, Oostenrijk, Por tugal, Engeland, Schotland, Duitschland, van de meest academische Kunst tot ultra-moderne-Kunstuitingen, alle hebben ze tijdelijk irt die zalen een tehuis gehad. Gelukkig is het genootschap, hoewel lang bestaande, niet vastgeroest in oude

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1938 | | pagina 12