HEEMSCHUT 9 er na de demping uit zal zien. Van schoonheid is geen sprake meer. Dempen beteekent veramerikaniseeeren. Het is alsof FORD over deze demping advies heeft uitgebracht; FORD, die de Hollandsche vaarten wilde vervangen door snelwegen, waar langs zijn auto's zouden kunnen voortrazen. Nü wordt voorgesteld de Niéuwe Haven te dempen, omdat de kademuren slecht zijn. Straks geldt hetzelfde voor de Turfmarkt en Achter de Vischmarkt. Maar geen van deze drie grachten mag worden gedempt. Wie er een aantast, tast ze alle aan. De bekoring van Gouda ligt in het oude stadsbeeld en wie dit èn Gouda liefheeft, dempt niet. Onze voor vaderen hebben de stad met wijsheid gebouwd en door kundigen aanleg voor steeds frisch water en reuklooze grachten zorg gedragen. Het is gebrek aan piëteit tegenover onze voorouders om zonder gegronde noodzaak op dit systeem inbreuk te maken. Waar het oude slecht is, behoort het te verdwijnen. Maar daar, waar er geen bezwaren tegen bestaan en de schoonheid wordt gediend, behoort het behouden te blijven. Bij dezelfde begrooting wordt een bedrag, groot f 42.500.uitgetrokken voor een nieuwe verkeersverbinding tusschen Oude en Nieuwe Veerstal, waarbij het Tolhuis zal worden gesloopt. Dit Tolhuis, waaraan herinneringen zi]n verbonden uit den Graventijd is niet alleen een stuk geschiedenis van Gouda, maar ook van Holland. Hier moest de grafelijke tol worden betaald voor de schepen, die vanuit Delft en Rotterdam naar Leiden voeren en die hun weg niet over den Leidschen Dam mochten nemen. Het Tolhuis aan het einde van de Westhaven en het kasteel, nu de molen „Het Slot", er tegenover, behoorden onverbrekelijk bij elkaar. Men gevoelt, hoe het slot de sanctie beteekende voor de tolheffing. Het Tolhuis is de afsluiting van de Havenhet is evenals de Reeuwijksche Plassen door menschen- handen gemaakt, maar de tijd heeft het geijkt en tot natuurmonument verheven. Ga tegen dat de schemer opkomt op de brug staan tegenover het Postkantoor en kijk naar den IJsselkant; het is alsof zich op de plaats van het Tolhuis een dreigend kasteel verheft. Ook al wordt, zooals Burgemeester en Wethouders van Gouda voorstellen, de havenmeesterswoning niet afgebroken, de stad wordt geschonden. Voor het afbreken van het Tolhuis worden verkeersargumenten 'aangevoerd. Het staat echter geenszins vast, dat deze argumenten afdoende zijn. Het bestuur van den Oudheidkundigen Kring „die Goude" meent in alle bescheidenheid, dat het verkeer niet de verdwijning van het Tolhuis eischt, want dat binnen afzienbaren tijd het verkeer uit Rotterdam naar het Oosten en Noorden van het land langs Rotterdamschen Dijk, Prins Hendrikstraat, Kattensingel en Spoorstraat naar de nieuwe wegen kan worden geleid, die ten Noorden van de stad worden aangelegd. En de automobilist, die den meer interessanten weg van Rotterdam over Gouda, Oudewater en Montfoort zal blijven verkiezen, kan eveneens de Prins Hendrik straat en de singels volgen of met een beetje voorzichtigheid op den hoek Veerstal- Westhaven langs Markt, Langen Tiendeweg en Fluweelen Singel den Zuidelijken IJsseldijk bereiken. Hij ziet dan tegelijk iets van de schoonheid van ons Stadhuis. Wanneer in Gouda de verkeerseischen nummer een zullen worden, kan hier alleen aan worden tegemoet gekomen door de stad te raseeren. Het wil er dan ook bij

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1938 | | pagina 9